Batteri med längre livslängd? Mini Pro

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Mizz Mezz, 7 dec 2010.

  1. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Att Phone idle och Cell standby är det som drar störst andel av batteriet om man inte använder den aktivt eller har andra program igång i bakgrunden är inte konstigt (sync och sånt). Då gör den ju inte så mycket annat än att idla och prata med mobilnätet.

    Men det låter väldigt konstigt att batteriet går slut på en dag vid lite använding.

    Efter en dag då batteriet gått slut fort med lite använding, slå *#*#4636#*#* i dialern och välj battery history. Vad står det för Running och Screen On tid under Other usage? Både borde vara låga, några procent max.
     
    Polausson och teodor gillar detta.
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Min mini jag har i bilen klarar sig lätt 1 vecka MED simkort i.
    Då är data enablat. Spelar jag musik med den går de såklart lite fortare.

    Folk har väl helt enkelt inte följt installationsanvisningarna: Minst 50% batteri vid flashning.
    Prova 100% nästa gång ;)

    // A
     
  3. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    När inte telefonen förväntas göra något annat än vila, så är det just dessa två som skall visa väldigt höga värden (CPU:n i viloläge resp. radiodelen för telefoni). Är det något annat än dessa två som sticker ut så kan du ta dig en funderare.

    Sidan visar dock endast hur strömförbrukningen fördelar sig mellan telefonens olika delar. Du kan dock inte utläsa huruvida mycket eller lite ström förbrukas. För detta behöver du någon annan app typ SystemPanel.

    I ditt fall kan det vara så att telefonen upplever att den har dålig mottagning så radiodelen för telefoni måste boosta signalen en hel del för att inte tappa kontakten med närmaste mast. Titta på signalstyrka under Status, så kan du se hurpass bra/dålig signal du har.
     
    teodor gillar detta.
  4. teodor

    teodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tackar twintin
    Att den endast visar procentuell förbrukning och att idle och standby blir höga när man har telefonen liggandes är inte så konstigt. Det konstiga är att telefonen inte orkar mer en en dag trots att det nästan bara är idle och standby som drar =/

    Signalstyrkan ska jag försöka kolla upp eftersom det låter som en rimlig förklaring. Vad är det mer för faktorer som kan dra upp användandet av idle och standby? Om ett program ligger och jobbar i bakgrunden när telefonen är i standby så borde väl procenten hamna på just det programmet?
     
  5. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Jag upplever att inte allt som drar ström alltid kommer upp under batteriförbrukning, så det kan du inte förlita dig på. Kör jag t.ex. FM radio i säg 30 min kan batteriet gå ner med sis så där 4% utan att det syns något tydligt under Batteriförbrukning. Dessutom upptäckte jag precis att procentsatserna inte heller är helt korrekta. Min telefon visar just nu 68% telefonen inaktiv, 32% mobilen viloläge samt skärm 2% vilket summerat blir 102% ???

    Inte heller apple's förslag är heltäckande. Jag tror utan att ha använt betalversionen av SystemPanle att den är nog ditt bästa verktyg för felsökning av detta slag.

    Kan ju vara något i bakgrunden som synkar regelbundet och det i sig tar ju inte mycket CPU, men använder mobilnätet kortare stunder som när man summerar ihop blir en hel del extra ström. Kan rekommendera att du bl.a. testar att stänga av bakgrundssynk och går igenom andra appar som kan tänkas synka (t.ex. google prylar) och antingen stänger av eller fölänger synkintervallen.

    Ibland kan det hända att man råkar befinna sig i gränslandet mellan flera mobilmaster som får telefinen att byta mast ganska frekvent vilket också kan kosta på. Men det är bara vad jag tror, men inte vet med säkerhet.

    Prova också att köra endast GSM istället för GSM/WCDMA (aka 3G) och se om det har någon inverkan.
     
    Last edited: 13 dec 2010
    teodor gillar detta.
  6. teodor

    teodor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack twintin igen!
    Många bra tips som jag ska testa.
    Blir till att installera SystemPanel
     
  7. Fazzolix

    Fazzolix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  8. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Eller det dom här för en tjuga styck, med frakt..
    Ebay-batterier
    Tar 3-5 veckor innan dom är i brevlådan. Men för den penningen så...
     
  9. Mizz Mezz

    Mizz Mezz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  10. Fazzolix

    Fazzolix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror inte man kan få hem det till sverige:P

    We only ship to United States(except APO/FPO), United Kingdom, Ireland, Australia, Canada, Japan.
     
  11. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag lyckades då hitta just en säljare med minst sagt dubbla budskap...
    Under shipping and payments så står det "world wide" nämligen.....
    Men inte mer än att man
    söker vidare
    Finns lite att välja på...:P
     
  12. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Jag märkte det också idag, märkte att jag hade aktiverat Platsåtkomst i Google Maps. Kolla så att den inte är aktiverad under inställningar i Maps.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  13. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Har du kollat så att inte Platsåtkomst är ibockat under inställningar i Google Maps? Det suger batteri!

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2