Problem: Batteri svällt upp, någon som haft samma problem?

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av wenom666, 23 jun 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skickade ett mail till konsumentverket och frågar hur de ställer sig till detta. Inte säkert att man får svar, men det vore ju mycket intressant att reda ut vad som gäller.

    Det vill säga om de anser att ett medföljande/inbyggt litiumjonbatteri som sväller tillhör något i stil med normalt slitage, eller om det bör betraktas som ett tillverkningsfel, och därmed gå under reklamationsrätten. Samt vad som gäller om batteriet skadat produkten inom tidsramen för reklamationsrätten (3 år).

    Vad Samsungs garanti sedan säger är ju inte så viktigt egentligen, men det vore ju roligt att höra hur Samsung ser på saken också.
     
    Last edited: 1 jul 2016
    Ignatius_Pop, wenom666 och Anonym gillar detta.
  2. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Kanon!
     
  3. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Svar från Samsung Support


    Hej,


    Tack för att du kontaktade Samsung Support.


    Tråkigt att höra att du upplever problem med din telefon.



    Det är riktigt att garantin på batteriet varar i ett år då detta är att anse en förbrukningsvara.



    De allra flesta fall där batterier sväller orsakas av att telefonen tappats och av att batteriet på så sätt har skadats.



    Du är fri att välja vilket märke du vill på dina framtida telefoner men vi hoppas att du trots allt kommer att välja Samsung.


    Har du fler frågor, tveka inte att höra av dig igen!


    Med vänliga hälsningar,

    Håkan

    Samsung Support
     
  4. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    Ha ha! "De allra flesta fall där batterier sväller orsakas av att telefonen tappats och av att batteriet på så sätt har skadats"

    OK! så det är så Samsung vill hantera detta, har du inte tappat den så gör en reklamation hos dem du köpt den av.
    Jag kan förstå att batteriet kan bli så av tappskador från 10 meters höjd eller mer men inte av att tappas i marken från öronhöjd.

    Har du inga tappmärken så är det ju svårt för samsung att förklara skadan på batteriet.

    Jag tror att det har blivit kortslutning på något sätt, men vet inte säkert.

    De borde byta ut hela telefonen på goodwill för att framstå som ett seriöst företag enligt mig.

    Lycka till!
     
    Last edited: 16 okt 2016
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite oklart svar - vad menar man gäller om det är så att telefonen inte gått i marken då? Är det något som faller inom ramen för deras egen garanti eftersom det då klassas som ett tillverkningsfel (uppenbarligen är de ju av åsikten att det inte är normalt med ett batteri som sväller)?
     
    Last edited: 4 jul 2016
  6. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Det är dem som måste bevisa isf att mobilen är tappad, finns inte ett märke på mobilen den är i nyskick finns inte ett märke på den. Den har aldrig blivit tappad. Har mailat dem igen för att se vad dem svarar, vill helst ringa dem och ta det över telefon men är utomlands just nu.
     
  7. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Nytt svar från Samsung Support.



    Hej!



    Tack för att du kontaktade Samsung Support.



    Vi ber om ursäkt för tidigare svar.

    Detta är inte helt korrekt utfört.



    Det är så här att ni har ett års garanti på ert batteri då det är en förbrukningsvara.

    Så långt stämmer informationen.

    Men att batteriet sväller brukar inte ha så mycket att göra med att man tappar telefonen

    eller inte. Att batteriet sväller handlar om att säkerhetsfunktionen i batteriet utlöses för att

    det just inte skall explodera eller orsaka brand.



    Det stämmer att man inte bör använda sig av detta batteri utan köpa ett nytt om man är utanför

    garantin eller byta ut detta om man är inom garantin. Detta sker i så fall via er

    återförsäljare direkt.



    Batteriet är en egen del av telefonen och innefattas inte av samma garanti som resten av telefonen.

    Det finns generellt sätt två orsaker till att det inte fungerar som det skall.

    I ert fall har det gått sönder och behöver bytas ut och i andra fall kan det bero på konflikter i

    mjukvaran som därigenom orsakar att batteritiden blir sämre.



    Är ni inom garantin så skall ni byta ut detta batteri hos er återförsäljare.

    Om det svällande batteriet har skadat telefonen så skall ni lämna in hela telefonen inklusive

    batteri på service.



    Detta kan ni göra via er återförsäljare eller direkt via Samsung Service.

    Närmsta verkstad hittar du på följande länk.

    http://www.samsungservice.se/kontakt/

    Du skall då ha med dig även ert kvitto.



    Om du nu är utanför garantin så får du köpa ett nytt batteri.


    Har du fler frågor, tveka inte att höra av dig igen!



    Med vänliga hälsningar,

    Jim

    Samsung Support
     
  8. Reacher

    Reacher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej,

    Bra att veta att det ska tydligt framgå på kvittot att det enbart är 1 års garanti på batteriet. Står det bara 2 års garanti för telefonen så är det Tele2:s problem. Man kan inte heller hänvisa till dokument som finns inne i förpackningen på telefonen som gör att man måste öppna den för att ta del av all information om köpet. CDON/Samsung försökte samma sak med mig på TVÅ st Samsung S3 mini förra året, det tog dom ca en vecka att inse att jag kunde lagen bättre än dom. Båda batterier byttes ut kostnadsfritt med hänvisning att det var 2 års garanti om inget annat avtalats (dvs framgår på kvittot). Man kan inte hänvisa till andra garantiregler som inte presenterats vid inköpstillfället bara för att de anser att det är en förbrukningsvara på nån obskyr undersida hos Samsung/Tele2.
     
    bernard, Midas och wenom666 gillar detta.
  9. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Ska kolla kvittot när jag kommer hem från semestern.
     
  10. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    "Batteriet är en egen del av telefonen och innefattas inte av samma garanti som resten av telefonen"

    Då kan man ju säga att kameran är en egen del och har bara ett års garanti, eller att mikrofonen bara har ett års garanti för att det är en egen del, ha ha!

    Utan batteri så fungerar inte de andra delarna och borde ha två års garanti mot skador men inte för sämre batteritider pga slitage efter många uppladdningar.

    Jag kan tänka mig att telefonen har fått andra skador då batterier brukar svälla till minst den dubbla tjockleken.

    Hade en iPhone 3G som batteriet svällde upp på så att hela skärmen spräcktes och telefonen delade på sig, detta hände visserligen efter sju år.

    Dessutom kan det vara någon annan elektronisk del som är felaktig som påverkar batteriet så jag tycker att om Samsung är seriösa så borde hela telefonen bytas ut för säkerhets skull.

    Hoppas det löser sig!

    Följer detta med spänning.
     
    wenom666 och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag resonerar likadant. Att batteriet sväller/kortsluter/går sönder går väl knappast att jämföra med att kapaciteten sjunker i takt som det används.

    Eftersom Samsung ovan redogör för att batteriet sväller när det gått sönder/kortsluter, så bör det vara fullt möjligt att istället göra en reklamation av batteriet med hänvisning till deras eget svar.

    Även förbrukningsvaror omfattas av konsumentköplagen och går att reklamera utifall de går sönder om jag förstått saken rätt (Begreppet "förbrukningsvara" existerar inte ens i KSL). Det går väl rimligtvis inte att ursäkta en produkt/komponent som inte fungerar som avsett med att det handlar om en förbrukningsvara.

    De står bevisligen på sig vad beträffar deras batterigaranti och verkar inte intresserade av att göra det till ett garantiärende, så då får det väl löpa ut i ett reklamationsärende i stället.
     
    Last edited: 5 jul 2016
    wenom666 gillar detta.
  12. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Precis så har jag svarat dem. Får se hur dem återkommer.
     
    bernard gillar detta.
  13. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Mera från Samsung Support, börjar bli en parodi från deras sida. Clown företag och support.



    Hej


    Tack för att du kontaktade Samsung Support.


    Vi hade lite problem att läsa innehållet i mejlet, men om du inte håller med verkstaden om deras bedömning föreslår vi att kontakta dem för att diskutera dina invändningar.

    Du kan också läsa om våra olika garantier på vår hemsida.

    http://www.samsung.com/se/support/warranty/




    Har du fler frågor, tveka inte att höra av dig igen!


    Med vänliga hälsningar,



    Samsung Support
     
  14. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Vilket skämt. Vaddå batteriet inte är en del av telefonen. Som redan nämnts, så kan jag förstå att minskad batterikapacitet inte täcks av garanti då det är naturligt och väntat beteende från ett batteri, men att det sväller upp är ju en helt annan sak. Och om det gör det på ett sådant sätt att det skadar resten av telefonen då är det inget snack om saken att de ska fixa resten av telefonen. Hur behandlar de garantiärenden med slutna batterier där kunden inte kan öppna luckan själv?

    Riktigt dåligt av Samsung och alla inblandade. Deras support är rät irriterande/nedlåtande med när de konstant ger dålig support och sedan avslutar med ett glatt "Har du fler frågor, tveka inte att höra av dig igen!".
     
  15. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Vart vände du dig när du mailade dem? Vilken mail? Tänkte maila angående vad de anser om upplåsta bootloaders och garantin(startade en tråd om det men fick inget avgörande svar :)), men verkar som det finns olika konsumentombudsmän? En är lokal och i kommunen?
     
  16. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Nytt svar igen, idioti på hög nivå.


    Hej,



    Tack för att du kontaktade Samsung Support.


    Innan vi går vidare vill vi gärna förtydliga att vi på epostsupporten (och telefonsupporten) inte tar avgöranden om varken garanti eller reklamation.

    Vi överlåter detta till teknikerna.



    Rutinen för att få en tekniker att se på den är att lämna in den via butiken, som skickar den vidare.



    Utöver detta gäller så klart vanlig reklamationsrätt självklart även batterier.
    Du talade i tidigare mejl om att kontakta Konsumentverket och det är så klart en möjlighet, om du till exempel vill ha vägledning i hur detta går till och hur bevisbördan fungerar.


    Har du fler frågor, tveka inte att höra av dig igen!



    Med vänliga hälsningar,

    Jens

    Samsung Support
     
  17. Reacher

    Reacher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Bra att veta är att ett batteris försämrande prestanda täcks av garanti om inget annat avtalats (dvs finns tydligt angivet på kvittot).

    Jag har som sagt själv fått CDON/Samsung att vika sig om detta med dålig batterikapacitet inom garantitiden. I mitt fall fanns ingen garanti alls angivet på kvittot medan Samsung bara hänvisade till 2 års garanti och att friskriva sig för batteriet funkade inte (de försökte med mig också). Jag körde det hela först via CDON som pekade till Servicecenter i Kista.
     
    bernard gillar detta.
  18. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    För er som är nyfikna på hur det slutade. Kontaktade Samsung VOC och då hände det grejer. Rekommenderas att ta kontakt med VOC direkt och inte slösa tid med Samsung Kundtjänst. Här är svaret jag fick:

    Hej.


    Tack för att ni har kontaktat Samsung Voice of Customer.


    Det var väldigt tråkigt att läsa om era upplevelser med er telefon och vi förstår att det måste ha varit en mycket omständlig händelse då ni blivit avisad av verkstaden.


    När ni nämner reklamation så är det något som måste hanteras med den part som ni har upprättat köpekontraktet med, nämligen Tele2 och tyvärr anses batterier som en förbrukningsvara vilket försvårar reklamation.


    Det står dock inte någonstans i det formulär som ni skickade in till oss om ni har ersatt batteriet med ett annat. Vi vill gärna skicka er ett nytt batteri till er S5:a, självklart utan kostnad på goodwill. Denna har beställts och kommer skickas idag.

    Vi förstår att detta som har hänt er och efterföljande konsekvenser av den plötsliga och oroande incident har skapat stress och en obekväm situation för er, då ni även har blivit tvungen att vara utan er mobil ett tag.


    Givetvis ska ni inte behöva känna ett obehag inför att använda er telefon igen på grund av detta då batteri är en förbrukningsvara och behöver bytas ut ibland, vilket gör att det inte borde vara ett problem om ni får ett nytt batteri.


    Vi önskar er en fin sommar.


    Med vänlig hälsning / Best regards
    Isabella

    Voice of Customer
    Samsung Electronics Nordic AB

    http://www.samsung.com/se/support/
     
    bernard gillar detta.
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Min har gjort precis likadant nu, men då den är äldre så orkar jag inte bröta med samsung utan köper ett nytt batteri och trycker dit skärmen igen.
    Kan tipsa om att teknikdelar säljer batterier till denna för 119:- + frakt och att det är en bra ide att titta till batteriet ibland, jag märkte det först när skärmen började bukta men då har den ju redan släppt och jag vet inte hur vattentätt det blir att bara trycka dit den igen, men den blir en bra slit telefon att ha i verkstan, så köper jag en Note 7 i stället som första telefon, eller hur var det nu med det :P
     
    bernard gillar detta.