Problem: Batteriproblem Xperia Z1 Compact

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av crazyconny, 19 maj 2015.

  1. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Och vad händer då? Är inte det en reset bara, om telefonen låser sig exempelvis går det att starta om via de knapparna. Händer något mer?
     
  2. mansa

    mansa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag fick också bytt batteriet på garantin.
    Snabbt och smidigt, lämnade in till DHL på måndag och hämtade på fredagen.
    Men det var lite segt med frugans gamla Xperia Mini Pro de dagarna...
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Inte för jag vet vad denna instruktion först dök upp ifrån. Detta är något som möjligen skulle funkat på de gamla NiHM-batterierna under 90-talet men Litium-iON och Litium-Polymer skall man aldrig ladda ur helt, då dessa batteri snarare blir sämre av sådan behandling. Man rekommenderar snarare att ladda luren så fort man får chansen. Alltså även om batteriet bara nått ca 90% eller något så är det bättre med kortare laddcykler än långa.

    Denna kalibreringsgrej är ungefär lika konstig som när försäljarna sa man skulle ladda luren i minst 16 timmar innan man började använda den. Vilket var instruktioner för NiHM-batterierna. Så vill man riskera batteriet livslängd helt, skall man göra detta kalibreringstips. Litiumbatterier mår bra av att ha en viss grundspänningkvar och skall aldrig tömmas helt.
     
  4. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Fortsätter lite på dragontrumpetares inlägg..

    Finns en anledning till att Li batterier har spänning kvar när dom släcker telefonen (går att starta igen) och det beror på att om ett Li batteri tappar all sin spänning kan det inte laddas igen utan då är det bara att kasta det.
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nej, den är inte alls konstig. Om du nu tycker att den är konstig får du gärna förklara för mig hur mobilens batterimätare kan veta hur mycket som finns kvar i batteriet? Det går nämligen inte att mäta, cellspänningen är inte på något sätt proportionell mot hur mycket energi som finns kvar i batteriet.

    Det batterimätaren gör är alltså att den kör "död räkning" baserat på hur mycket ström telefonen förbrukar, den räknar ut hur mycket det "borde" vara kvar i batteriet. Men eftersom mätfel och avrundningsfel finns så kommer den så småningom att hamna fel i sina beräkningar. Då måste man ge beräkningen nya referenspunkter för 0% och 100%. Och det är det som kalibreringen gör.

    Det går också att rensa batteridata för att göra detta, men det brukar kräva root och jag undrar om det inte är så att det måste göras från recovery.

    0% på batterimätaren betyder inte "tomt batteri" utan "batteriet kan inte laddas ur mer utan att förstöras", det är alltså ingen fara att använda telefonen ner till 0%.
     
    (SiC) gillar detta.
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Nej det är sant, men du skall inte tömma så det sista som finns kvar är helt borta. Det är så jag tycker detta kalibreringstips indirekt förklara tillvägagångssättet. Eller har jag missuppfattat det? Saken är att tömmer man batteriet, händer det som cjb förklara så väl, det blir obrukbart. Finnessen med litiumbatterier är just att du inte behöver ladda ur dem. Det är därför de skapades för NiHMbatterier hade ett mimik problem att batterierna om de laddades tidigare kom ihåg. Så laddade man batteriet igen så laddades inte hela batteriet. Därför kom tipset att ladda ur dem då och då för att tömma dem helt och då få bort denna naturliga spärr.

    Sedan är det så att ju längre laddcyklar inte heller är bra för batteriet utan snarare korta batteriets livslängd, vilket är i motsatts till äldre batterier.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
     
    Last edited: 22 jun 2015
  7. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Detta är en sak som lever kvar från tidiga Androidversioner.
    Numera sköter Android själv den sk. kalibreringen varje gång du laddar din telefon, detta är även bekräftat från Google sen ett par versioner tillbaka.
    Tyvärr kan jag inte hitta det inlägget nu, men det har funnits här på Swedroid för några år sedan.
    Jag vet att det diskuterades när jag hade min Galaxy Nexus, så det är ett tag sedan.
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Man ska köra tills telefonen stänger av, det är enda sättet för telefonen att få referenspunkten för "0%" batteri. Men den innebär ju inte tomt batteri, det innebär bara att batteriet laddats ur ner till den nivå där telefonen stänger av.

    Sen är det viktiga här att man efter det laddar telefonen i ett sträck, så batterimätningen kan mäta exakt hur många mAh som går att trycka in i batteriet (för att hitta batteriets kapacitet, den förändras ju i och med att batteriet åldras). Det är alltså inte att tömma batteriet till 0% som är det viktiga utan att ladda i ett sträck från 0% till 100%.

    Så den här "kalibreringen" påverkar inte batteriet på något sätt (som cykling av NiMH eller NiCd gjorde), det den gör är att den får batterimätaren att visa mer rätt. Det problem folk får är alltså att telefonen tror att batteriet är mer slut än det är, därför ser det ut som om batteriet blivit dåligt (men det är bara batterimätaren som tappat bort sig).

    Jag har varit med både om att telefonen gått att fortsätta surfa på i en halvtimme medans den visat 0% lika ofta som jag varit med om att den plötsligt stängt av sig fast den visade över 20%. Det är sånt kalibreringen råder bot på.
     
  9. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Som jag skrev i posten ovanför
    "Numera sköter Android själv den sk. kalibreringen varje gång du laddar din telefon, detta är även bekräftat från Google sen ett par versioner tillbaka."

    Hittade inlägget på XDA som förklarar att alla sk. "kalibrering" av batteriet är en ren myt.
    Filen som raderas (batterystats.bin) vid en sk. kalibrering raderas varje gång du laddar din mobil.
    http://www.xda-developers.com/googl...-battery-stats-does-not-improve-battery-life/
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Och hur kan telefonen veta hur mycket kapacitet batteriet har kvar? Det är ju det som är problemet, batteriet åldras, så telefonen behöver "lära om" vad batteriet har för kapacitet.

    Som jag skrev: Kalibreringen påverkar inte hur mycket kapacitet batteriet har, den påverkar hur mycket kapacitet telefonen tror batteriet har.

    Det är alltså om man upplever att batterimätaren inte visar "rätt" som man behöver göra en sån kalibrering. T.ex. om telefonen plötsligt stänger av vid 20% batteri eller om det går att fortsätta köra flera timmar efter att den visar 0%.

    Läste du kommentarerna till posten som du länkade till?
     
  11. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    En kalibrerings app tar bort batterystats.bin vilket även en laddning av telefonen gör, om den filen nu har någon mer inverkan än vad Google påstår uppnår du samma effekt med att ladda din telefon.

    Att telefonen behöver "lära om" är fel, du kan ju testa genom att ha 2 batteri (ett som är full laddat och ett med lite laddning), byt nu batteri så skall du få se att även % ändrar sig och du kan väl inte påstå att byta batteri varken "kalibrerar" eller "lär om" telefonen?
    En telefon är ingen exakt mätare av hur mycket kraft ditt batteri har, den känner av volt outputen och gör en beräkning utifrån det.
    Jag har själv haft "felvisningar" av batteriet mer än en gång, men jag har aldrig kört en sådan app för att få rätt på det.
    Det har löst sig med antingen en laddning eller en omstart, vid något tillfälle har jag fått ta ut batteriet en stund och sedan stoppa tillbaka det.
    Har du en felvisning beror det oftast på att telefonen inte kan läsa korrekt volt output på ditt batteri vilket i sig kan bero på olika orsaker.
     
    Last edited: 29 jun 2015
  12. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nej, eftersom "volt outputen" (spänningen heter det) inte är proportionell mot hur mycket kapacitet batteriet har kvar.

    Som jag skrev tidigt i tråden är det det största problemet med batteriindikering: Det går normalt inte att mäta hur mycket kapacitet som finns kvar, det måste räknas fram.

    https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_charge

    Under Voltage method står det:
    Sen läser du under Current Integration Method:
    Men nu är det inte så enkelt att alla mobiler fungerar likadant, olika mobiler använder olika "batterimätarkretsar" så det som stämmer för en telefonmodell behöver inte stämma för alla. Men det är alltså inte Android direkt som håller reda på "state of charge" i batteriet utan Android frågar en separat krets.
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Oj, fick tillbaks min lur nu och den är sprillans ny dessutom, och jädrans. Batteriet är ju sjukt bra. Igår stod i stort sett på 100% i flera timmar. När jag vaknade vi 7 i morse, stod den fortfarande på 100%. Började fans bli smått orolig att det var något fel på luren. Men efter en stund så gick den ändå ner efter ett litet användande. Den har inte varit på laddning sedan i går kväll och nu är den nästan 1 på dagen. Och bara gått ner ca 11%. Jag har inte ens Stamina påslaget. Flytet i luren är också grymt. Det är som en helt annan lur.
     
  14. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Det är mycket möjligt att det fungerar precis på det sättet, det har jag aldrig sagt något om.
    Den initiala frågan var behovet av en sk. kalibrerings app och den finns inte eftersom Android utför samma sak själv varje gång telefonen laddas.
    En sådan app tar, som sagt var, bort filen "batterystats.bin" vilket även görs av Android vid varje laddning.

    Effekten av detta har jag aldrig ifrågasatt, eftersom jag inte vet om det spelar någon roll.
    Enligt Google gör det ingen skillnad och enligt andra påverkar det, vilket som är sant vet jag inte.
     
  15. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Trevligt att höra, hoppas den kommer fungera bra för dig.

    Batteriet, kanske man kan misstänka att det telefonen inte riktigt kalibrerat sig mot det? Att procenttalet inte är riktigt sant såhär initialt.
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  16. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Du läste inte kommentarerna till artikeln du länkade till? Där stod det nämligen att i en annan tråd så skrev en representant från HTC att de lagrar mer info i batterystats.bin så på i alla fall HTC-telefoner så kan det spela roll.
     
  17. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Men fortsätt du då och "kalibrera" dina batterier, ärligt talat bryr jag mig inte.

    Jag har haft ett antal olika Androidtelefoner och aldrig behövt "kalibrera" trotts en del "felvisningar" och batteri som stängt av sig i förtid.
    Alla dessa problem som "kalibrering" skall hjälpa mot har löst sig med laddning, omstart eller att ta ut batteriet från telefonen.
    Så jag har väl haft en sagolik tur som klarat mig utan denna magiska sak på alla mina telefoner under alla dessa år.
     
  18. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hur har du då löst problemen med felvisningar och batteri som stängt av sig i förtid? För mig har det hjälp att göra som jag skriver. Det här är tråden för Z1 Compact, den kan man inte tar ur batteriet ur så det är ingen fungerande metod för den här telefonen.

    Därför är min rekommendation att OM man har problem med att batterimätaren inte verkar visa rätt så kör man en cykel: Ladda ur tills mobilen stänger av, ladda fullt utan avbrott.

    Det är ju ingen avancerad process som kräver nåt speciellt, jag brukar som sagt var köra slut batteriet en kväll när jag har möjlighet (d.v.s. där jag inte behöver ha med mig telefonen nånstans efteråt utan kan låta den ligga och laddas) och sen låta luren ligga på laddning hela natten. Klart.
     
  19. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Alltså ursäkta, men läser du inte vad jag skriver eller läser du bara delar av det??

    Har ju skrivit ett par gånger att de normala åtgärderna som laddning, omstart och ev ta ut batteriet har löst problemen.

    Visserligen är det som du säger att man inte kan ta ut batteriet på en Z1C, men det finns en AV knapp vid sim-hållaren som i princip utför samma åtgärd.

    Din rekommendation är ju precis det jag sagt från början..
     
  20. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Då förstår jag inte vad du tjafsar om eftersom det är det jag har sagt från början också.

    Redan i mitt första inlägg i tråden skrev jag ju:
    Omstart har aldrig hjälpt för mig, problemet har heller inte försvunnit när jag bara laddat den nyss döda telefonen till 30-40% utan det har bara försvunnit de gånger jag har laddat fullt från 0% till 100% i ett svep utan avbrott. På min Xperia Sola hjälpte det inte heller att ta ur batteriet de gånger jag provade. Och det har aldrig försvunnit när jag har laddat från 30-40% till fullt heller, det har bara försvunnit de gånger jag låtit telefonen självdö och sen ladda till 100% i ett sträck.