Problem: Batteriproblem Xperia Z1 Compact

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av crazyconny, 19 maj 2015.

  1. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Den posten har jag faktiskt missat, det ger jag dig.
    Det jag reagerade på var "kalibrering" som iaf jag kopplar till användandet av en "kalibrerings app" vilket är totalt onödigt.

    Sen har jag själv aldrig behövt ladda ur batteriet för att få rätt på felvisningar, utan endast full laddning och/eller omstart har räckt i de flesta fallen. När det inte har räckt har jag ryckt batteriet.

    Att jag inte valt att ladda ur batteriet är pga att Li batterier inte mår bra av detta, Li batterier mår bäst av att ha ständig laddning och och att gå ner så långt att de stänger av sig själv.
    Missförstå mig nu inte, det är inte meningen att man skall ha laddaren ständigt inkopplad men att batteriet skall ha så pass med laddning att det inte stänger sig själv.
    Det är även bättre att man laddar det dagligen än att man kör ner det och sedan laddar det igen.
    Själv låter jag aldrig mitt gå under 20% och laddar det oftast när det når 40 - 50%, på detta sättet har mina batteri hållit under hela tiden jag haft mina mobiler (ca 1½ - 2½ år).
     
  2. shma666

    shma666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min laddade ur, satte i laddaren och laddade avstängd medans jag åkte o handla. 42% kom den till på ca en timme. Startar telefon, och Android visar 94% och laddade i bara 9 min till.
    Ska ladda klart i off läge nästa gång. 51% kvar nu så väntar mig nedstängning vilken minut som helst
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag använder min telefon. Det betyder att jag sitter inte och stirrar på batterimätaren och laddar när nivån börjar bli låg. Jag laddar den alltså normalt bara över natten (när jag inte använder den).
     
  4. shma666

    shma666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Batteriet är trasigt. Nytt orginal kostar 200' och tar en kvart att byta om man är oduglig som mig.
    Det är det enda som funkar varje gång. Mitt batteri är lite svullet (sen varmkörningen vid uppdateringen) lägger jag den med baksidan med kan jag snurra på den. Enkel fix men trist ändock
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har fans inte använt mig utav Stamina Mode hittills. Har inte behövt. Undras vad som händer. Borde kanske testa. :-)
     
  6. shma666

    shma666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Satt i nytt batteri idag, precis laddat klart. Kan säga att telefon är svalare. Efter en halftimmes användning har nivån sjunkit 4%... Vi få se vid brytpunkten 70 procent när den lagt ner sista veckan hur den går
     
  7. shma666

    shma666 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Spelat i nästan fyra timmar nu, 36 kvar... Verkar ha fungerat
     
  8. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Tycker att min telefon har varit riktigt bra förutom lite batteribekymmer tidigare. Nu har jag lätt kört en heldag från kl 05:30 till ca 23 och haft runt 20-25% kvar.
    Jag brukar dock ha för vana att försöka att ladda luren under dagen för att inte dra ur batteriet mer än nödvändigt.

    Nu har jag dock stött på ett återkommande problem. Helt plötsligt så tappar batteriet en hel del på vad som synes är en kort stund, se nedan i det inringade fältet.
    sketch-1441649096294.jpg

    Är detta på något sätt ett typiskt batteriproblem?
     
  9. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Händer mig titt som tätt. Misstänker att batteriet måste bytas. Har haft den sen release.
     
  10. crazyconny

    crazyconny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei P20
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Samma problem som jag hade. Fick nytt batteri på garanti
     
  11. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nu har det blivit dags för mitt batteri att bli sådär.

    Nån som har tips på ställen att köpa batteri från?

    Jag vill inte försöka ta det på nån garanti eftersom då kommer de garanterat att fabriksåterställa och lägga in senaste mjukvaran (och då är det stor risk att jag går miste om root, och jag vill kunna köra Titanium Backup). Jag är nöjd med hur telefonen fungerar, bortsett från att batteriet nu plötsligt faller från 60% till 0% ungefär en timme efter att jag laddat full...
     
  12. Redibo

    Redibo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag köpte mitt från random säljare på Aliexpress (den med flest orders och bäst reviews). Toleranserna på plastramen runt batteriet var dock sådär, då hålet inte lineade upp med skruvhålet i telefonen. Löste sig dock med lite våld, och billigt var det. När det gäller baksidan skulle jag dock tipsa om att köpa en billig variant, och sen köpa en rulle ordentlig 3M-tejp, den medföljande var riktigt värdelös.
     
  13. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Hej
    Hur verkar kvalitén på batteriet vara? Har du hunnit testa det något?

    Du har inte lust att skicka en länk till säljaren? Jag måste eventuellt nämligen också byta på min z1 compact.
     
  14. Redibo

    Redibo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    15
    Kvalitén verkar vara jättebra, får ut samma SoT som när den var ny (som jag minns det), alltså runt 4 timmar under en arbetsdag. Kontoret har rätt dålig täckning. Detta med Kitkat, då jag lider av "Mobile Radio Active"-buggen med Lollipop fick jag ut runt 2 timmar med 5.1. Men inget att klaga på vad det gäller batteriet!

    Jag köpte det här batteriet: http://www.aliexpress.com/item/100-...ria-Z1-Compact-Z1-mini-D5503/32369869222.html

    och den här baksidan: http://www.aliexpress.com/item/Orig...-Back-Door-Housing-Case-With/32292627089.html

    Men som sagt så var passformen sisådär på plastramen på batteriet, men jag kan ha fått ett vardagsexemplar då alla andra verkar nöjda. Och tejpen på baksidan var inget att skriva hem om i positiva ordalag. Nu funkar den dock prima, så hoppas att jag kan hålla liv i den åtminstone ett år till.
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag vill ju helst köpa från en vettig butik inom EU så jag i alla fall har EUs konsumentlagstiftning i ryggen om det blir problem.

    Men måste man alltså köpa en ny baksida också? Och sitter batteriet med en ram? Den disassembly-video jag kollade på nämnde inga skruvar om man inte skulle ta sig ännu längre in än batteriet, batteri och NFC-antenn verkade man få loss bara genom att ta loss den tejpade baksidan?
     
  16. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag googlade och upptäckte att Teknikdelar.se (från vilka jag köpt grejer tidigare via Fyndiq, de brukar skicka reklam till mig) hade Sony originalbatteri för 199 spänn (och fri frakt hade de idag).
     
  17. Aduun

    Aduun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Microsoft Surface 2
    Platta 2:
    Samsung Note Pro 12.2
    Får man med NFC chip och sånt med det nya batteriet eller måste man flytta det gamla själv?
     
  18. Jaevlar

    Jaevlar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har inte lyckats hitta något batteri med medföljande NFC-antenn. Men är du stadig på handen är det lätt att flytta över den från det gamla batteriet.
     
  19. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    De videos jag sett om batteribyte har haft nytt batteri med NFC-antenn på, men det var svårare att hitta såna batterier att köpa... Det går som sagt var rätt lätt att flytta över, bara att vara försiktig och värma lite lagom. Det svåra kan vara att sätta det på exakt rätt plats, men jag la i batteriet i telefonen och passade in över kontakterna innan jag tryckte fast den.
     
  20. Johanna81

    Johanna81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad är det som händer då om man trycker in volym knappen och power?