Problem: Batteritiden suger

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av velonoir, 20 okt 2012.

  1. MAKAB

    MAKAB Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Konstigt att det är så olika. Drog ur laddaren 0600. Har använt den på olika sätt, sen dess. Radio en timma, fb, mail, instagram,sms,några samtal osv. och är på 83% nu, 1235. 6,5h konstant fräs = 17%

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  2. Birdie-Ool

    Birdie-Ool Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,

    Det verkar som sagt vara blandade erfarenheter med batteritiden. Jag är lite sugen på denna telefon, det som vägeröver mot vanliga S3an är 2 gig ram samt att samsung ger 7 månader HBO på köpet.

    Har läst lite om varför batteritiden är sämre med 4g men inte rett ut det helt för mig själv. Har förstått att det beror på tekniken för 4g, men gör det batteritiden sämre över lag eller kan det avhjälpas genom att stänga av 4g och endast köra 3g? Har långa perioder på jobbet där jag inte använder mobilen alls, så då känns det onödigt att låta den ligga med 4g påslaget.

    Så frågan är alltså får man effekter på batteritiden om man ändrar, eller beror det helt enkelt på tekniken som sitter i telefonen?
     
  3. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Ja, det hjälper mycket att byta från 4g till 3g. Själv gör jag det då jag inte alltid är i behov av 4g.

    mitt 4g drog 20% i standby under 5 timmar, hade även Juicedefender på, och i mina ögon låter det dåligt :P

    Men 3G drar mycket mindre batteri enligt mig iallafall.
     
    Birdie-Ool gillar detta.
  4. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag stod precis inför samma dilemma när jag skulle köpa telefonen, dom hade exakt samma pris så inte heller det spelade någon roll. Jag valde 4G modellen och är riktigt glad att jag gjorde det. Batteritiden har iaf inte jag några problem med, trots löjligt mycket användande vissa dagar. Vad jag var rädd för att 4G modellen skulle dra mycket mer än 3G även med 4G avaktiverat pga hårdvara (precis som du undrade), men vad jag kan se när jag jämför med kompisarnas 3G versioner är den skillnaden i så fall väldigt marginell. Nu är min telefon uppkopplad mot WLAN ungefär 75% av tiden och då drar den inte mycket oavsett, men då jag testar med WLAN av är det en väldig skillnad på 3 och 4G.

    Det ska också tilläggas att alla problem med tappad täckning etc som vissa inkl jag haft senaste dagarna försvinner när man kopplar bort 4G, den blir alltså i allt vesentligt som 3G luren med 1GB mer i RAM. Och just det i kombination med att man framöver slipper det överbelastade 3G nätet tror jag gör den betydligt mer framtidssäker än föregångaren :-)
     
    Birdie-Ool gillar detta.
  5. TheWierd

    TheWierd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Info:
    Jobbet
    Platta:
    iPad 4
    Har det skett någon förändring? Dagens batterier måste laddas en del gånger innan de blir som de skall. Tvärt emot de gamla goda Nokia 3310 batterierna
     
  6. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka min telefon igår. Ingen åtgärd från serviceverkstaden. Det enda de gjorde var att återställa den. Tack för det! Fick sitta 6 timmar (på arbetstid, tack AG för det) och ställa in allt igen och försöka placera ut alla appar... suck... Ingen backup jag testat gör det åt mig.

    Nå, laddade upp den till 100% och lät den ligga över natten. På 8 timmar och 53 minuter drog den 38% av batteriet när den låg orrörd med ljduet och vibrationen avstängd! Alltså 4,3% per timme, vilket gör en standbytid på 23 timmar, vilket jag inte tycker är acceptabelt på något sätt! Teliabutiken bad mig testa ett dygn och återkomma om samma problem kvarstår så återsänder de till verkstaden en andra gång. Om de då inte fixar det, byter de ut den.

    En annan sak jag reagerade på igår, är att när jag tar telefonen och väcker upp den, så lyckas den inte starta wifi och logga in på mitt wifi hemma. Får hålla på stänga av och på wifi, ibland tom starta om telefonen. Ibland tuggar den "hämtar ip" (eller liknande) i evighet eller så vägrar den ansluta, med meddelandet att nätet inte kan nås. Trots att jag står rakt under routern.

    Reflekterade över det här för nåra veckor sen på kontoret där vi har flera accesspunkter samt i vår museianläggning med flera byggnader och således flera accesspunkter. Att när jag kom till en annan accesspunkt så vägrade den att ansluta sig, med samma felbeskrivning som ovan. Detta problem har/hade jag aldrig med min iPhone 4. (Notera att jag hemma nu har den där dyra Asus RT-N66U som iaf inte når till sovrummet två meter bort...).

    Men jag är inte bitter jag inte. Näääädå...
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Precis som du använder jag min telefon just nu utan 4G, just för att man tappar nät så ofta med det påslaget trots att man befinner sig i en storstad. Det stämmer det du skriver "...slippa överbelastat 3G nät... framtidssäker..." men det kräver dock att täckningsproblem i 4G löser sig.

    Beror det på telefonen får man hoppas att Samsung lyssnar och kommer med en uppdatering och om det beror på nätet så gäller det att operatörerna hittar problemet.
     
    Last edited: 20 nov 2012
  8. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ingen 4G mitt i Stockholms city. Hade knappt 3G. Vad ska jag då med en 4G-telefon till?
     
  9. MAKAB

    MAKAB Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    4G överallt, förorter, centralt, jag varit i Stockholm.

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  10. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Verkar jü som min telefon bara blir sämre och sämre. Förutom 4G-problem, så kopplar den inte upp sig mot Wifi efter den varit i viloläge.
     
  11. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    skulle skickat in den igen, verkar ju vara massor av problem med ditt exemplar.
     
  12. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag det känns en en bra quick fix tycker jag. Som sagt, det är ju tråkigt att inte kunna använda telefonen helt ut men å andra sidan är det ju lätt att slå på om man inte tex ska Hotspota och sedan betalade man ju faktiskt ingenting för funktionen samtidigt som man fick 1GB RAM extra samt att det gissningsvis kommer fungera inom en snar framtid. Som jag ser det är det en no brainer, mer minne och framtidssäker lur utan kostnad men som ändå kan ställas till att bli som den gamla i allt vesentligt vid problem eller krav på mer batteri. 4G problemen har ju också ofta varit väldigt lokala, så har du tur får du inga problem alls. Att det inte är ett generellt problem bäddar ju också för en hyfsat snabb lösning.
     
  13. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Måste ladda varje dag. Bortsett från det funkar telefonen ok. Jämfört med II LTE modellen fungerar III 4G kanon. Och hastigheten är kanonsnabb.
     
  14. pfroven

    pfroven Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 24 nov 2012
  15. AX3L

    AX3L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Inga konstigheter, jag ligger alltid kring 60%. Vill du få ner den siffran (upp batteritiden dvs) så testa att ställa ned ljusstyrkan lite, bara några få % mörkare gör stor skillnad har jag märkt. Om du inte har automatiskt dvs, det är antagligen ännu bättre (har inte haft på det så mycket).
     
  16. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Har riktigt bra batteritid med noten och 4g har jag alltid på

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  17. bloop87

    bloop87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skärmtid

    Hej! Hur lång skärmtid har ni och hur långt räcker tiden då? jag har ungfär en batteritid på 16 timmar utan 4g och skärm på 3 timmar... Jag tycker att det är riktigt dåligt... :/
     
  18. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag hade innan min S3a med 4G en iPhone 4. Den hade precis lika tråkig batteritid. Då utan 4G såklart.

    Min S3a idag ger med 4G aktiverat ungefär 4 timmar skärmtid. Totalt en dag är batteriet slut efter ungefär 15-18 timmar beroende på täckning och liknande.

    Jag är nöjd. Detta är hur dagens enheter fungerar med allt större skärmar och annan hårdvara som kräver sitt.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  19. bloop87

    bloop87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej.. men förstår verkligen inte vad det är som drar så mycket i min mobil.. har aldrig kommit upp i 4 timmar skärmtid, inte ens med 2g på mobilen. Och du har notifikation på också på t.ex Facebook och målen?
     
  20. bloop87

    bloop87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skulle stå mailen.. :P