Diskussion: Begravning

Diskussion i 'Off Topic' startad av Englund81, 30 jul 2017.

  1. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Tjena.
    Tänkte höra här om det är nån som vet hur man ska göra för hyra nån (manlig) artist att spela och sjunga på en begravning?

    Jag är bara 36 bast men har fått för mig att det är dax att bestämma önskemål när man trillar av pinnen.. Lika bra att skriva upp det. Har funderat på detta sen min storebror gick hastigt bort och blev typ att ingen visste riktigt vad han hade för önskemål.

    Är detta nåt ni har tänkt på? Har ni några önskemål av musik som ska spelas när ni har begravningsstund (i kyrkan?)
    Har ni några önskemål om var och hur ni ska begravas? Kunde vara intressant och se hur olika vi alla tänker.

    Jag har bestämt mig för jag vill helst ha en manlig sångare som spelar på akustisk gitarr med låten "Nothing Else Matters" med Metallica. Sen ska jag brännas och min aska vill jag ha ut i havet.
    (Detta är för jag tänkte att jag har släkt utspritt över hela Sverige och OM vill man nu tänka eller besöka mig så ska man inte behöva ta sig till en kyrkogård i en specifik stad utan bara dra ner till vattnet och få ro där, vilket jag älskar. Bara att kunna sitta vid en klippa och titta ut är så rogivande..)
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Aldrig funderat på det. Vad mina ev anhöriga tycker känns relevant får bli upp till dem.
    Bach - Air är vacker på andras begravningar har jag tyckt.
     
    bernard gillar detta.
  3. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Hej!

    Hos Fonus så finns Vita Arkivet och där kan du spara dokument och önskemål du har inför och i samband med frånfället.

    Hos begravningsbyrå som är ansluten till Sveriges Begravningsbyråers Förbund finns säkert också möjligheten att spara sina önskemål.

    Vad gäller begravning i hav / över vatten så tror jag att det finns speciella regler för att så ska kunna ske och det är Länsstyrelsen som beslutar i sådana frågor.

    Kolla mer på denna länk;

    https://www.google.se/amp/s/lavendla.se/begravning/efter-begravningen/sprida-aska/?amp=1

    /d:-)
     
    bernard gillar detta.
  4. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    När pappa gick bort så fick vi hjälp av Fonus att få tag på en person som höll i minnesstunden samt sjöng/spelade. Pappa var inte religiös så ingen präst eller ngt sånt.
    Han som höll i minnesstunden pratade med oss några dagar före för att vi skulle kunna framföra önskemål.
    Det var klart värt att ha en som är van med att hålla minnesstunder. Du kan ju också ha inspelad musik.

    Jag har förklarat för min partner att jag vill bli kremerad och hamna i minneslund (samma som min pappa). Han vet också att jag är helt emot religion så det ska bli lite som pappas begravning.

    Fyll i ett vanligt A4 eller Vita Arkivet och se till att ett par av de som kommer ta ansvar får ta del av det och passa på att de får ställa frågor om de inte förstår något.
    Tänk också på att du kan välja svepning (annars får man ett "öppet" nattlinne på sig i kistan).
    Pappa fick ha på sig sitt underställ som han brukade ha när han körde hoj, det kändes lite bra att veta att det inte var ngt kallt nattlinne.
    Vi hade inte öppen kista eller ngt sånt, inte heller ngn visning.
     
  5. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Hej. Kan inte trycka på nån gilla men tack för era svar!