Behöver hjälp med Mate 8

Diskussion i 'Mate 8' startad av Mate 8 128, 12 okt 2016.

  1. Mate 8 128

    Mate 8 128 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Förra veckan hände det som inte fick hända men som tyvärr samtidigt blivit allt vanligare. Nu känner jag snart ingen längre (inte ens inom familjen) som på ett eller annat sätt drabbats. Detta varken som min son (som inte får ha sin moped) ifred, eller när min handikappade gamla mamma blev rånad på plånbok m.m. av en medlem i en kringresande liga.

    Den här gången var det däremot jag som blev av med telefon och plånbok vid en lunch. Detta trots att jag hade jackan på stolen där jag satt. När jag berättar vad som hänt till personalen på restaurangen på food-quartern, svarar de, jaha, du är i alla fall den första idag. Igår var det en där (pekandes). Det är en utländsk liga som härjar här och vi grep två i förra veckan. Troligen är det samma killar igen som blivit släppta igen. Det har varit ett rent helvete. Detta då jag är beroende av bank-ID kort och annat i arbetet.

    Telefonen jag hade var en Huawei Ascend Mate 7. Nu ska jag därför beställa en ny telefon och då jag överlag varit nöjd med modellen blir det samma märke, men en Mate 8 istället. Gillar dels batteritiden, storleken på skärmen, men behöver samtidigt mycket lagringsutrymme. Jag kommer därför köpa ett 256 GB minne, men funderar även på att beställa 128 GB versionen från utlandet. Denna säljs däremot inte i Skandinavien eller i EU.

    Jag behöver därför hjälp. Jag har kunnat läsa att flera använder modellen i Europa så den tycks vara kompatibel. Sett till nät så ska den fungera (se länk, jag använder Televerket).

    https://www.frequencycheck.com/comp...-mate-8-dual-sim-td-lte-128gb-nxt-al10/sweden

    Däremot så verkar många råda om att uppdatera OS:et. Dels för att få Google Play, men också för att slippa en del onödigt kinesiskt som annars bara ligger där. Jag kan inte själv något om hur man gör det. Har heller ingen lust att lära mig (med en eventuell ”bricked” telefon som resultat). Behöver därför hjälp med någon som kan hjälpa mig med detta (se länk nedan). Som gjort det förut.

    http://forum.xda-developers.com/mate-8/general/howto-load-international-mate-8-t3293619

    Är givetvis villig att betala för tjänsten inom rimliga gränser, då stölden redan sabbat budgeten till en bra bit efter 2017.

    Modellen: NXT-AL10 128:

    http://www.gsmarena.com/huawei_mate_8-7239.php

    Tacksam för råd om vem som kan hjälpa mig. Jag bor i Stockholm och kan förflytta mig inom Stockholm.
    //Lasse
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    först och främst kontakta ditt försärkingsbolag, detta borde gå på din hemförsäkring, du får dock betetala 1500 i självrisk, men annars ska du få en ny telefon. Du kanske kan välja att få pengar istället.

    Mate 9 ligger knappt 3 veckor bort tänk på det..

    Du borde kanske köpa någon tillfällig mobil som du kan sälja för samma belopp risken är stor att du vill ha mate 9 sedan när den släpps.

    Det finns vissa mobiler som behåller andrahandsvärdet bättre än andra, kolla tradera.

    Om du absolut will beställa AL10 så kan dom flesta ställen i kina lägga in google play åt dig, fast hurvida du litar på att en kinesisk privatperson eller företag mixtrar med din rom är upp till dig, jag vet att jag inte skulle vara bekväm med det..
     
  3. Mate 8 128

    Mate 8 128 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för ditt svar Blackstar,
    Telefonen var firmans (det är mitt företag) så det går inte på hemförsäkringen. Företagsförsäkringen har numera så höga självrisker att det bör vara något ett kometnedslag eller liknande för att det ska löna sig. Har här varit ärlig mot försäkringsbolaget, även om det kan tyckas dumt.

    Inte heller de kontanter jag hade 4800 kr + 20 euro täcks numera av hemförsäkringen, så totalt kommer jag få kostnader för runt 15-20´000 (lågt räknat).

    Om mate 9 kommer så är frågan ändå när, den kommer finnas för leverans (skittelefon i reserv har jag redan) Men inte heller denna gång kommer man väl sälja 128gb versionen till EU, så behovet av uppgradering kvarstår, även om jag skulle köpa 9:an.

    Nej, jag vill inte att någon kines mixtrar, utan vill mycket hellre hitta någon jag kan kommunicera med lokalt, som också gör det här. Någon som till skillnad mot mig också kan det.

    Mvh
    //Lasse
     
  4. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Vore jag du skulle jag satsa på Mate 8 64gb NXT-L29 istället för att köpa Kina versionen. Jag har hållt på ganska mycket med Huawei mobiler och haft dem flesta av deras modeller även Mate 8. Visst är det möjligt att crossflasha den så den blir en EU modell men det finns mycket som kan gå fel och man kan bricka den ganska enkelt. Som tur är så är Huawei väldigt tåliga och det finns nästan alltid en möjlighet att få liv i den igen. Många är kvar på Kina versionen då man får uppdateringar snabbast till den versionen, nästa alla Kina appar kan man avinstallera och det är enkelt att ladda ner Google Play och installera, finns guider på XDA hur man gör.
     
    bernard gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kina versionen är endast för avancerande användare såvida man inte litar på att någon kines öppnar kartongen och installerar google play osv..

    Huawei har nyligen dumpat priset yttligare nu pga av att mate 9 säljs snart.

    Kolla på tradera... Du kan få dom billigt där om du har tur..

    Jag fick min för 2700 kr, och det var ett riktigt bra köp måste jag säga..
    Är glad att jag sålde min mate 7 som var frustrande seg.
     
    bernard gillar detta.
  6. Mate 8 128

    Mate 8 128 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Överväger att vänta på Mate 9:an men känns ju samtidigt sådär att knalla omkring med en iPhone fyra. Risken är ju också påtaglig att det är budgetmodellerna med lite minne som kommer säljas i EU. Då är man tillbaka på samma problem igen.

    Oavsett också om man skulle crossflasha eller installera av och på appar är det något jag behöver hjälp med. Jag varken kan eller har tid att lära mig hur man gör. Därför behöver jag hjälp. Självklart då en hjälp jag inom rimliga gränser naturligtvis skulle vara villig att betala för. Blev rätt pank ändå med tanke på alla problem och kostnader som stölden skapade.

    Jag har kollat på Tradera, men de modeller som säljs där är med mindre minne. Jag behöver 128 gb varianten. Grattis till att lyckats köpa en 8:a för 2700. Det var ett fynd och jag hade också klippt till direkt
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Varför använder du inte sdkort ? eller måste du ha dual sim ?
     
  8. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Ok, förstår att göra det själv kan vara jobbigt. Problemet är att det känns jobbigt och leka med någon annans lur då man kan bricka den och man vill inte då kännas ansvarig till att man förstört någons mobil.
     
  9. Mate 8 128

    Mate 8 128 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
     
  10. Mate 8 128

    Mate 8 128 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4

    Jag förstår det, men det är större risk att jag brickar en ny telefon, än att någon som är duktig på gränssnittet. Som dessutom uppgraderat tidigare skulle göra det.


    Nix, behöver inte två sim, men 128 gb är bara det som appar, musik och ljudböcker tar upp. Sedan behöver jag en jäkla massa bilder och PDF:er i jobbet (minneskortet). Det är därför. Dessutom gillar jag att ha plats över.
     
  11. Mate 8 128

    Mate 8 128 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Det blev ingen ny Huawei utan istället en Mi Max 4/128 och idag kom den. Denna kompletterades med ett 256GB minne och ett par Bose Quietcomfort 35.

    Borde kanske byta nic här, men ville bara skriva och tacka alla som kommit med goda råd. Utan att kunna läsa här, fått råd publikt och i PM hade jag aldrig hittat luren och märket.

    Den verkar också sjukt bra.

    Tack allesammans, det är verkligen ingen överdrift att det är det trevligaste och hjälpsammaste forumet!
     
    indika, bernard, Finskpinne och 1 annan gillar detta.
  12. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Fan va kul! Riktigt roligt när folk vågar testa något utanför den normala normen dom gäller :D

    Kan bara hålla med till fullo om forumet! Lätt det bästa forumet i Sverige :cool:
     
    indika gillar detta.