Behöver hjälp, trasig samsung.

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av mellanmjalk, 18 jan 2017.

  1. mellanmjalk

    mellanmjalk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    tjena!

    Min samsung blev stulen för några månader sen men fick ett brev från polisen att den har blivit upphittad.
    Den är låst med mönsterkod när jag får tillbaka den, så jag gör en fabriksåterställning. Sedan när jag ska starta den så funkar den i någon minut sen fryser den och startar om sig och den forsätter så, helt oanvändbar med andra ord. Kollar även och ser att telefonens knox har slagit över till 1. Eftersom den är obrukbar hade jag inte val än att lämna in den till elgiganten, otrevligt bemött av den okunniga killen i personalen tråkig nog. Han belyste även väl att det är jag som får stå för kostnaden om det inte täcks av garantin vilket är förståeligt.

    Jag googlade lite och verkar vara moderkortet som krånglar, vilket bör täckas?
    Vad tror ni om mina chanser på att garantin täcker, och vad ska jag ha för argument om de säger att det inte täcks av garantin? Elgiganten skulle kunna yrka på att knox var brutet, vem har bevisbördan i så fall? Mobilen var inte i min besittning när knox bröts men känns lite klurigt för mig att bevisa det.

    Mobilen är köpt för ca 7 månader sen.

    Tacksam för hjälp!

    mvh mellanmjalk.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Risken är väl rätt stor att den som haft mobilen har ställt till den, och då är ju det här med garanti tufft. Att det inte är du själv som gjort det spelar nog ingen som helst roll vad gäller garantin. Däremot bör du ju kunna göra försäkringsärende av det, och då koppla det med stölden.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Det är ett rent spel om man får knox-trippade enheter på garanti/reklamation reparerade utan kostnad, eller ej.
     
  4. mellanmjalk

    mellanmjalk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Antar att det blir att jag får pröjsa självrisken(?) eftersom lagningen lär gå på några tusen om inte garantin täcker.
     
  5. mellanmjalk

    mellanmjalk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Verkar vara ett riktigt lotteri! Det jag kan göra är möjligtvis att kontakta konsumentombudsmannen och se vad de säger om ärendet.
     
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    om du fått ut på försäkringen för telefonstölden är du rökt. om du ine fått ut så bör försäkringsbolaget reparera telefonen till ett fungerande och "oknoxat" skick. vänd dig till försäkringsbolaget.
     
  7. mellanmjalk

    mellanmjalk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    hahah elgiganten ringde under gårdagen. "Felet är skapat av yttre påverkan" hade blivit en liten spricka längst ned i ena hörnet. Då har dom alltså inte ens kollat vad felet är, utan bara bestämt sig för att byta skärmen vilket inte alls har med något att göra. Kostnadsförslag på 3200 för något jag inte ens bad dom kolla på.
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    jogge gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan också testa att vända dig direkt till Samsung. Du behöver inte gå genom Elgiganten, men de kommer nog också hänvisa till skadan och mena yttre åverkan. En spricka i chassit tyder ju på att telefonen exempelvis kan ha åkt i marken, vilket kan ha skadat telefonens innanmäte. Svårt att bevisa antingen eller egentligen.

    Om de inte vill acceptera det som ett garantiärende kan du skriva att du önskar reklamera telefonen istället. De har dock ingen skyldighet att fixa den då heller om skadan kan antas ha uppkommit till följd av oaktsamhet eller dylikt.

    Det är ett djäkligt tufft läge om man vill ha en telefon lagad som har skador i stil med sprickor i chassit. (Repor på chassi/skärm är det nog däremot nog ingen som bryr sig om).

    Eftersom kostnaden var astronomisk kan du i alla fall ta den på hemförsäkringen, så reduceras det till vad ni har för självrisk (oftast 1500kr).

    http://www.samsung.com/se/info/contactus.html
     
    Kristy och jogge gillar detta.
  11. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Det finns ingen auktoriserad verkstad i Sverige som går med på att bara laga en del av telefonen. Dvs. har du en spricka i den så måste verkstaden laga denna också, och det går givetvis inte under garantin. Detta då verkstaden helt enkelt inte kan lämna ut en telefon som är sönder.

    Det kan också mycket väl vara så att i samband med att telefonen slog i marken och fick sprickan så har något inuti telefonen också gått sönder (och då är det ej ett garantifel längre).

    Min rekommendation är att du kollar med ditt försäkringsbolag.
     
    Kristy och jogge gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förresten - var telefonen låst med mönsterkod eller PIN/fingeravtryck när du tappade den?
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är väl inte osannolikt att det HAR med saken att göra. Mobilen har ju varit med om något, för dig obekant eftersom den var i någon annans händer, och denna yttre påverkan ligger bakom både sprickan och bootproblemen. Den har ju också varit ute för något som triggat Knoxen.
    Du ber dem visserligen inte att byta skärmen, men då den spräckts kan jag tänka mig att det ingår att den ska bytas för att mobilen ska behålla sin "integritet"som t.ex. vattenskyddad.
    Självklart bör de OCKSÅ undersöka vad som orsakar bootproblemen, men du kan inte räkna med att de gör den undersökningen och eventuell reparation utan att byta skärmen.
    Garantiärenda kan du säkert glömma. Vill du ha den felsökt utan skärmbyte får du vända dig till en "oberoende" verkstad (källar-mekare ;) )
     
    Kristy och jogge gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Gammal tråd, jag vet.

    Vad innebär det att "Knox har utlösts"? Förstår inte, men intresserad.
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Knox funkar lite som när man i gamla serier sätter en hink uppe på dörren. När dörren öppnas ramlar hinken ner. Knox "ramlar ner" när man mixtrar med bootloader och operativsystem.
     
    Kristy gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ok! Vad innebär det mer i detalj, blir telefonen låst, blir datan på enheten raderad eller oåtkomlig? Måste man installera operativsystemet på nytt? Kan man ens installera OS:et på nytt, eller hindras det av Knox också?

    Låter lite likt Googles säkerhetsfunktion, som gör telefonen spärrad till ett visst Google-konto efter återställning. Något liknande?
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det händer inget drastiskt. Det är mer en signal att något har manipulerats vilket en Samsung kan ha synpunkter på vid ett garantiärende. Det kan nog finnas säkerhetsappar som inte funkar med triggad Knox men det har jag ingen koll på. I övrigt funkar mobilen normalt men jag tror inte att man får OTA uppdateringar.
    Google is your friend if you want more information.
     
    Kristy gillar detta.
  18. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Knox består av flera delar och kom till för att garantera att inte icke original mjukvara är installerat på mobilen, ett krav för att vissa företag skulle våga använda Samsung telefoner istället för Iphone.

    Den delen som avses här är en liten säkring som löser ut om man flashar icke original firmware på mobilen och den kan inte återställas utan man måste byta moderkort för att få mobilen original igen.

    Om knox är trippat kan man inte köra vissa Samsung appar som samsung pay t.ex. men i övrigt funkar mobilen normalt.

    En annan del av Knox är säkra krypterade mappar som inte går att komma åt om man har fel lösenord.