Behöver lite akut råd - borde jag köpt P9 istället?

Diskussion i 'Honor' startad av vilsensjal, 6 apr 2017.

Taggar:
  1. vilsensjal

    vilsensjal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6
    Det var så att jag spontanköpte en mobiltelefon igår och nu är jag inte säker på om jag gjorde bort mig eller ej. Känns så? Fast jag vet inte. Jag kan inget om telefoner. Det enda jag vill är att kunna ta schysta bilder och ha en bra batteritid typ. Jag spelar inte, jag ser inte på videoklipp. Jag streamar musik med min jobbmobil för att spara data med min privata. Och grejen är att jag måste ha en bra telefon för snart åker jag utomlands 4 dagar och behöver en bra kamera. Min nuvarande telefon laddar ur på typ 2 timmar så den är helt värdelös. Måste konstant ladda. I alla fall. Den här telefonen köpte jag: Huawei Honor 8 premium, 64 GB, Rosa för 3890 KR. Obruten förpackning, kan fortfarande ångra köpet.

    Och jag är nervös över att jag kanske borde ha köpt nian istället som bara kostade 100 kr mer på en annan onlinebutik fast då inte en rosa telefon och bara 32 GB. Den enda skillnaden jag vet om är kameran. Jag vet att nian har dual cameras, inte min. Jag bryr mig inte om processor och ram och sånt. Nån annan skillnad är det väl inte direkt? IR booster bryr jag mig inte om heller.

    Kan nån snäll person bara lugna mig lite och säga att jag köpte en bra telefon? Eller förklara för mig varför jag eg. borde köpt nian? Jag behöver verkligen expertråd här. Jag föll för åttan för att den var rosa mest... men också för att den hade bättre minne (även om båda telefoner har dual sim-vad det nu heter) så orkar jag förmodligen inte hålla på och fixa med minneskort.

    Och sen undrar jag bara hur jag enklast kan föra över kontakter från samsung alpha till nya telefonen? Har suttit och skrivit upp varenda app vilket tog en evighet. Och bilderna har jag koll på och sparat ner. Sms:en antar jag att man bara tappar?

    Och jag fattar inte heller vad det är för skillnad på Mate och Honor, är det två olika modeller? Min maxgräns är absolut 4000 kr. Jag betalar inte mer för en telefon. Eg. var smärtgränsen 3000 men insåg att jag inte fick så bra telefon för det.

    Sorry för alla idiotfrågor men jag kan inte sånt här och har ingen telefonkunnig person som kan hjälpa mig. :(
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hejsan!

    Har ingen superkoll på Huaweis telefoner så avvaktar med att kommentera skillnaderna där mellan de olika modellerna. Angående backup av sms och meddelanden så kan jag rekomendera den här appen:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore

    Fungerar alltid bra för mig och man kan välja att spara backupen på Google Drive eller Dropbox ifall man inte vill kopiera den till och från telefonen (som är ett säkert kort dock).

    Gällande kontakterna, ifall du är inloggad med ditt Google-konto på telefonen så bör dina kontakter synkroniseras automatiskt när du loggar in med samma konto på den nya telefonen. Du kan dubbelkolla genom att gå till Inställningar -> Konton -> Google -> Din emailadress, och bekräftra att kontakter är ibockad.

    Mate och Honor är olika modellnamn.
     
    vilsensjal gillar detta.
  3. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Vad gäller kameran så har p9 en klart vassare kamera än honor 8. I övrigt är honor 8 en mycket bra telefon
     
    bvb och vilsensjal gillar detta.
  4. vilsensjal

    vilsensjal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6
    Hej bvb, Tack så mycket för att du tog dig tid att svara på mitt rop i nöd. Den där appen du tipsade om verkar ju guld. Jag vet inte om jag har google drive,eller det kanske jag har om jag har en gmail? I vilket fall.. jag hoppas jag förstår mig på hur man gör. Jag har bara ett simkort, men jag får helt enkelt prova logga in i nya telefonen då helt enkelt.. se om kontakterna kommer in automatiskt via google-konto och om inte.. gå in i min gamla lur igen.

    pacmeyer... hmmm tack för att du lugnar mig lite.. jag är fasen i valet och kvalet ang. telefon alltså. Jag är ju skapligt kräsen på kamera ändå. Gillar foto och att fota. Byta eller ej? Huh va svårt. Kan ju förstås köpa ett rosa skal.
     
  5. Enabler

    Enabler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Använder alltid appen list My apps när jag ska byta telefon. Går att välja så man får länk till Google play på varje. Inte säker att ja vill installera samma appar igen men vill ändå veta vilka som fanns på min tidigare lur.

    Ang modell så är honor toppen på många plan men kameran sämre. Fast för 4000 kanske de inte kan bli bättre.
     
    vilsensjal gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kan lugna dig med att säga att du har köpt en bra telefon med bra kamera.

    Kolla videon nedan.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=IRQIL1RkdiQ
     
    vilsensjal gillar detta.
  7. vilsensjal

    vilsensjal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6
    Wow, det var en riktigt bra film, även om jag nog måste se om den fyra ggr tilll för att förstå all engelska bättre. Den jämförde ju verkligen kamerorna i de båda telefonerna som jag har varit förvirrad över. Jag är definitivt en mer stillbildstjej, än videotjej. Filmar alltså inte med mobilen. Jag hade ingen aning om att 8:an hade två kameror oxå? Wtf? Jag trodde bara den hade 1 fram (8mp) och en bak (12 mp), medan 9:an har (vet jag) 2 bak och 1 fram. Jag vet oxå att 9:an har en 20 mp och en 12 mp bak. Kanske det som gör den vassare? Och att 9:an har den där bildstabilisatornfunktionen som jag inte vet om jag behöver eller ej? Så mkt sträcker sig mina kunskaper ungefär. De nämnde bildstabilisatorn i filmen men jag fattade inget första genomlyssningen, måste se igen.

    Hmm, nu känns det bättre faktiskt med telefonen jag har köpt. Tack så mkt blackstar. :)

    Jag läste oxå att 9:an har bättre batteritid... vilket är synd att inte 8:an har samma... men ja. Får väl klara mig ändå. Är ingen superuser.
     
    bernard gillar detta.
  8. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det korta svaret på frågan om kameran är att båda P9 och H8 har samma kameror. Identiska. Det står Leika på P9 men det är inte någon Leika-kamera utan exakt samma Sony-kameror som i H8. Dock blir bilderna olika! Sett tester som jämfört och vissa motiv blev bättre på P9, vissa blev bättre på H8. Skillnaderna ligger i mjukvaren men båda telefonerna har ändrad mjukvara sedan testerna gjordes. Vilket gör frågan svår att svara på, om det inte går att hitta ett test som jämför båda med Android 7.0.

    Ett alternativ kanske är att kolla på t.ex. P10 med abb, istället för att köpa lös telefon, t.ex. comviq eftersom det "bara blir lite dyrare". Kan vara värt att kolla vilka erbjudanden som finns. https://swedroid.se/forum/threads/fyndtipstraden-inga-diskussioner.61865/page-110
     
    vilsensjal och bernard gillar detta.
  9. vilsensjal

    vilsensjal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6
    Enabler, shit bra tips. Jag har precis lagt drygt 2 timmar av mitt liv av att skriva ner alla appar på ett papper plus letat logins. F-n varför kom jag inte hit före och frågade?

    Glis, hmmm... intressant ang kamerorna hörru. Tack för att du också svarade i tråden. Vill inte ha abb. Besöker ofta föräldrarna i Norrland så måste ha Telia eller Halebop - annars funkar inte uppkopplingen. Tack ändå för tipset.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej för att summera är honor 8 i stort sett samma kamera som p9an fast utan leicia brandingen, men under huvuen är det säkerkligen samma design.

    Men du kan förvänta dig vissa kameraförbättringar om du laddar hem de firmware uppdateringar som kommit till telefonen, dom kan förbättra funktionen på kameran och bildbehandlingen.

    Honor 8 har 2 st kameror bak, den ena är en monokrom sensor som tar svartvita bilder, den andra är en färgsensor, båda sensorerna användas tillsamans för att skapa en mer kontrastrik bild, den monokroma sensorn används främst för att få bättre mörkerprestanda då en monokrom sensor i regel har större ljusinsläpp. Bilderna tas med den monokroma sensorn, sedan fylls färger från färgsensor i på bilden den monokroma sensorn tog.. man gör dett aför monokrom sensorn tar bildern med bättre kontrast.

    Varken p9 eller honor 8 har OIS (bildstabilisator) dessvärre, båda sensorna är på 12 megapixel där bak.
    Mate 9 har OIS och 20 megapixel (på den monokroma sensorn)
    Mate 9 och Mate 9 Pro har alltså något bätre kamera, men märks inte så mkt i bra dagsljus, utan skillnaderna ger sig mest till känna när det är dåligt på kvällar och nätter när det är dåligt ljus.

    Då telefonen presterar nästan identiskt med p9an så gjorde han ingen djupare recension på honor 8.
    Men du kan kolla hans recension av p9 här, du kan alltså vänta dig samma bildkvalité


    View: https://www.youtube.com/watch?v=9XWu3v0juJI
     
    vilsensjal och bernard gillar detta.
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Men honor 8 har glas baksida och går sönder lättare om du tappar den,så ett skal är inte dumt
     
    vilsensjal gillar detta.
  12. Dynamic

    Dynamic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Comviq, Telia
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Telia
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Telefon 2:
    Iphone SE 2'nd edition
    Platta:
    Lenovo Tab4
    Kameran är som sagt samma hårdvarumässigt och tar grymma bilder!
    Jag stod och valde mellan dessa och valde Honor 8 pga snabbknappsfunktionerna på fingeravtrycksläsaren, IR och för att den har dubbla sim-platser.
    Det här är också en lite intressant jämförelsevideo ang. hastigheten..

    View: https://www.youtube.com/watch?v=hQrBhlLLhRw
     
    vilsensjal och cebonit gillar detta.
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    P9 stödjer fler frekvenser om man är ute och reser utanför Europa...
     
  14. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    När jag byter telefon använder jag alltid Cloneit. Då får du över alla sms, kontakter, bilder och gamla samtalsloggar.

    Se nedan
    CLONEit can backup and transfer 12 types of mobile data from one phone to another in two easy steps, without the need for a cable, a computer or network.


    [12 types of mobile data can be transferred]
    Including contacts, messages (SMS, MMS), call logs, applications, APP data, all types of files in SD card (pictures, videos, music), calendar, system settings (Wi-Fi account passwords, browser bookmarks), etc.
     
    vilsensjal och bernard gillar detta.
  15. vilsensjal

    vilsensjal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S6
    Hej igen efter en mkt turbulent helg :(

    Efter att kartongen legat obruten hemma hos mig har jag nu efter allas svar brutit förpackningen och köp går ej att häva. Jag är officiellt Honor8-ägare helt enkelt, men har inte slagit på tfn än för att göra alla nedladdningar, överföringar etc.

    Ville bara skriva och tacka alla som skrivit i den här tråden.
    Speciellt blackstar. Väldigt gulligt att du summerade filmen. Tack. Mkt som du skrev som jag hade fått om bakfoten där, t.ex. om bildstabilisatorn. Fint att du förklarade hur kamerorna funkade så noggrant. Appreciate it.

    ladda ner firmware till telefonen tror jag kan bli för avancerat för mig.. haha, kan inte med sånt här direkt. Har ingen aning, men hoppas att det redan är nougat i telefonen och inte marsmallow :)

    polar590, hmm tack för varningen... jag har beställt skal etc. från ebay. fram tills att de anländer får jag förvara telefonen i nån typ av hård mobilbörs som jag har så att inget händer. Lite nojig över det får jag väl erkänna, för jag känner ju att telefonen är jäk*igt hal som jag hade läst innan.

    Dynamic, ahh cool. Konstigt att åttan är snäppet snabbare. Tack för videolänk

    mobilapan, hmm frekvenser? Säger mig ingenting men okej. Huvudsaken åttan fungerar att smsa och ringa och surfa med utomlands.

    Fredz, stort tack för tipset... jag hade redan dragit ner "my apps" och "sms restore-appen". Bilderna är överförda sen innan. Jag har inte så många kontakter direkt så kanske får skriva ner dem för hand i värsta fall. Det är ju det som jag eg skulle vilja sköttes automagiskt. Sjukt nöjd med att jag lyckades spara ner sms iaf och få upp dem på google drive, inte för att jag vet om jag nånsin vill läsa dem igen iofs, men ändå.

    Mkt tacksam för all hjälp. Har ingen att fråga IRL. <3
     
    Last edited: 10 apr 2017
    Cocacolisten, Oceanic och Fredz gillar detta.