Problem: Betala appar via Tele2 faktura slutat fungera?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av nu1mlock, 19 jul 2016.

  1. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har tidigare haft möjlighet att betala appar via min Tele2-faktura på Play Store. Jag har visserligen endast köpt en app och det var över ett år sedan. Idag tänkte jag köpa ett snyggt ikon-pack men fick felmeddelande om att betalningen misslyckades för att betalningsmetoden har upphört, eller något liknande.

    Alla fakturor har självfallet betalats i tid och jag har ingen egen satt begränsning på mitt abonnemang. Det fungerar utmärkt att t.ex. använda SMS-betalningar i övrigt och ringa betalnummer som t.ex. Blocket. Endast faktureringen via Play Store fungerar inte.

    Nu har ju Tele2 stängt, annars hade jag självklart ringt dom först, men skriver här i hopp om att någon som är vaken kanske har någon idé ifall det INTE skulle vara Tele2 felet ligger hos (även om det är långsökt).

    Jag tänker något i stil med ifall man behöver aktivera något annat i telefonen, någon inställning i Play Store (utöver att lägga till faktureringen).

    Sist när jag använde faktureringsmetoden så hade jag visserligen ett annat nummer, kanske kan faktureringen vara kopplad till det gamla numret (som inte finns kvar)? Jag har tagit bort och lagt till Tele2-faktureringen i Play Store. Det gick väldigt snabbt och jag fick inte fylla i några uppgifter, så jag antar att korrekt nummer känns av automatiskt?

    Om inget annat så får jag slå Tele2 en signal imorgon.

    Tack på förhand!
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag köpte just en liten grej med mitt Comviq kontantkort (då står det fakturering Tele2, så det är samma betalningsmetod) så funktionen finns i alla fall kvar.
    Tror det kan ha med ditt nummer byte att göra.
     
  3. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Hej!

    Vad roligt att du uppskattar möjligheten att betala dina köp på din faktura. Det du behöver göra är att se över dina Play Store betalningsdetaljer (adress, telefonnummer, ev personnummer). Om dessa inte matchar de i våra system så går inte köpen att genomföra. Jag är inte jätteinsatt i hur man ändrar inställningarna för detta, men normalt kommer de upp när man ställer in betalningsmetoden för första gången.

    Har du mer problem eller vill kika närmare på om det kan vara något strul i vårt system är du såklart välkommen att skicka ett PM.

    Ha det bra!
     
  4. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Idag var jag i kontakt med Tele2 via deras chat. Enligt personen jag chattade med så var problemet hos Google, då det inte fanns någon spärr eller liknande på mitt abonnemang. Jag blev hänvisad till Google.

    I telefonsamtalet med Google så menade killen jag talade med att felet låg hos Tele2, då köpet blev nekat av Tele2, så jag kunde inget annat göra än att ringa Tele2. Felmeddelandet som Google fick från Tele2 var något i stil med "konto inte längre aktivt, behöver sättas upp igen" eller liknande.

    Efter nästan en timme i telefon med Tele2 så kom killen till slut fram till att felet faktiskt låg hos dom, då "teknikerna" kunde se att felet berodde just på något med mitt gamla telefonnummer som var kopplat till tjänsten, trots att jag har bytt nummer.

    Det skapades ett ärende och nu inväntar jag svar på när det kommer börja fungera igen.
     
  5. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Vad tråkigt att du har blivit slussad runt för att lösa ditt ärende, det är inte okej. När man aktiverar tjänsten (när Google Play ber en att lägga till ett betalningsalternativ) så aktiveras tjänsten på ett telefonnummer om matchningen som jag beskrev tidigare stämmer.

    Om du sedan har bytt nummer så behöver tjänsten förmodligen registreras om hos Google som sedan aktiverar den på nytt hos oss på ditt nya nummer. Du beskriver att du har försökt registrera om dig men att den inte har frågat om ett nytt telefonnummer när du gjort detta, vilket jag förmodar har gjort så att tjänsten aldrig har aktiverats på ditt nya nummer.

    Jag försöker varken enskilt att lägga skulden på Google eller Tele2 utan vi har båda ett gemensamt ansvar för att det skall fungera smidigt gentemot kunderna och just i detta fallet har något gått fel. Jag hoppas att ditt ärende löser sig så snart som möjligt på ett tillfredsställande sätt.