Betala av abonnemang i förtid tre?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av FRS05, 1 dec 2017.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hej

    Funderar på att teckna ett abonnemang med mobil genom 3 på 24 månader. Min fråga är om det sedan går att köpa ut mobilen efter allt är tecknat? Jag har egentligen inget emot att betala av den ihop med abonnemanget. Problemet är bara att ens kredithistorik ser sämre ut där man betalar av mobilen på 24 månader. Att ha massa småkrediter är som inte bra eller ser inte bra om andra lån ska tecknas.

    Jag antar nästan att frågan på det här är nej annars hade alternativet funnits. Ser att hos andra operatörer så blir priset ofta högre om man köper ut mobilen direkt. Alltså det är billigare att ligga med en avbetalning under 24 månader istället. Man är ju ändå bunden i 24 månader med abonnemanget så jag förstår inte vitsen. Nog om det, besvara gärna min huvudfråga om specifikt operatören 3. :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du får ingen kredit på beloppet när du köper telefon med abonnemang. Däremot genomförs en UC-kontroll eller dylikt, och dessa syns ju för banken, men den skadan är så att säga redan skedd.

    Skall du teckna nya lån kan det kreditutrymme du har så klart spela in (fast kanske främst utnyttjat kreditutrymme, det syns också), men sannolikt inte ditt mobilabonnemang. Har i alla fall väldigt svårt att tro att det skulle spela roll.
     
    Kristy och hahadaoc gillar detta.
  3. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Jag hoppade på Elgigantens erbjudande med s8 för 399 med 15Gb surf hos 3.
    Sålde min S7 och löste ut mitt gamla 3 abb (419:- 6Gb) för 3400:- kunde samtidigt direkt portera över mitt nummer till det nya abonnemanget. Efter 20 min hade jag mitt gamla nummer på det nya abonnemanget.
    De på 3 tyckte dock att det var vansinnigt att avsluta något som nån annan kunde nyttja. För mig spelade då ingen roll, bara glad att bli av med abonnemanget.
     
  4. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Det blev ingen S8 som var telefonen jag var sugen på. Var inne på elgiganten och skulle egentligen bara gå och känna på lite mobiler och då främst S8 för att sedan åka hem och beställa den över nätet. Dock hittade jag Huawei P10 Lite som jag tyckte hade bra spec. för priset på 2290:-. Efter lite funderade blev det att jag slog till på den och fortsätter med mitt abonnemang hos hallon. Lämnade även in min gamla telefon Samsung S5 och fick 500:- för den. Så 1790:- slutade kalaset på. Då slapp jag också köpa nya laddare eftersom P10 Lite har micro usb som min gamla telefon har. Så slapp att köpa 4 nya kablar till det med.

    Så för priset jag fick betala tycker jag det var ett bra köp. Mobilen kommer kostar mig 4666:- under 24 månader. S8:an hade kostat mig 8424:- under 24 månader. Skillnaden hade säkert varit större eftersom jag valde att räkna bort de 500:- jag fick för mobilen hos Elgiganten. Tror inte jag hade fått så mycket om jag sålt den privat och sedan skulle jag också hålla på med det, smidigt att bara lämna in den och bli av med problemet. Tyckte inte S8:an var värd den skillnaden, i alla fall inte än så länge:). Får väl se hur nöjd jag blir med min P10 Lite men än så länge har jag inget att klaga på.
     
    bernard och rufy93 gillar detta.
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Kul att du fick till en lösning som du var nöjd med.
     
  6. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Tack, jag är verkligen nöjd med min P10 Lite. Det bästa med den, hittills i alla fall, är fingertrycksavläsaren. Den sitter klockrent där bak och den missar aldrig mitt finger, riktigt imponerande. Kommer aldrig vilja ha en fingertrycksavläsare på framsidan igen som jag hade med min S5.
     
    bernard gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För att svara på huvudfrågan, om någon annan skulle hitta tråden: hos 3 syns inte abonnemang eller delbetalning av telefon på en kreditupplysning som en kredit.

    En upplysning tas hos UC vis tecknandet, men inget syns efter det. Den upplysning som tas visar inte heller att det handlar om någon sorts kredit. Ålder och inkomst är det som främst kollas.

    Det går också att betala av den förhöjda avgiften på en gång, om man vill. Detta via kundtjänst. Abonnemanget och bindningstiden behåller man. Men detta påverkar endast månadskostnaden, inget i vad EB UC visar.
     
    FRS05 och bernard gillar detta.