Bitcoin Mining VS reklam ? Vad föredrar du? (hur Webben Finansieras i framtiden)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 9 nov 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    När jag såg detta fick det mig att fundera, jag personligen har inga moraliska problem att använda adblockers men jag vet att det finns många som har moraliska problem med det, det känns ju som bitcoin miners är ju ett alternativ till reklam, frågan är vilket tycker ni är värst ? Känns som detta är något som kommer öka extremt mkt också.. datorkraft = pengar

    I elephones fall kanske det kan vara rättfärdigt om det används för att exempel erbjuda mobiler till bättre pris.
    Vad som känns lite creepy dock är att allt händer i bakgrunden och man får ingen information om det det är väl det värsta.

    Vad jag vill säga är att det nu finns ett alternativ till reklam. Reklam är just nu det som finanserar hela webben och får det att gå runt, men frågan är om bitcoin mining är bättre eller sämre. Jag tycker allt handlar om hur mkt datorkraft dom stjäl av en, speciellt på mobiltelefon är ju batteriförbrukning ett problem. men jag anser så länge det hålls inom rimliga gränser och det används väldigt lite, så kanske det kan vara bättre än reklam ?

    Det finns många andra nakdelar med reklam och reklamnätverk förutom att det förstör surf upplevelsen, dränerar batteri och data, några nackdelar är ju att reklam företagen bedriger en häxjakt på oss vanliga användare för att skappa kompletta profiler om våra digitala liv i detalj, vilket är creepy, det samarbetar och säljer informationen kors och tvärs, och på alla sidor får man varningar om "kakor" som används, dom varnar pga en anledning det är för att dessa kakor kan används för att spåra alla din steg på webben om du inte använder skydd som rensar dessa spår.

    Nu vet ju jag att världen är girig och jag har svårt att se att webben kommer överge reklam däremot kan jag tänka mig att dom kommer börja använda båda modellerna. Lyckligtvis finns det skydd,men det kan nog vara svårare att att stoppa bitcoin miner script.. kan bli väldigt svårt...


    Wire 2017-11-09 at 2.39.23.jpeg
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA