Blackview A8 max

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Vispen74, 25 sept 2016.

  1. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Vad säger alla Swedroidare om denna lur? Ett pris från 75 USD. Funderar på att beställa två under dagen.

    Specifikationer:
    Operativsystem: Android 6.0
    Display: 5,5" 720 x 1280 HD 2.5D Arc
    Processor: 4-core MT6737 1.3GHz, 64 -bitars
    RAM: 2 GB
    GPU: MT-720 650MHz
    Intern lagring: 16 GB
    Stöd för minneskort: Max 64GB micro SD -kort, tar andra SIM-kortplatsen
    Bakre kamera: 8MP, Sony IMX219
    Främre kamera: 5MP
    Frekvenser: GSM 850/900/1800/1900MHz 3G: 900/2100MHz 4G: 800/900/1800/2100/2600MHz
    2 x MicroSim 2G, 3G och 4G + 2G, 3G och 4G
    FM-radio: Ja (kräver hörlurar)
    Bluetooth V4.1
    GPS, A-GPS
    WiFi: 802.11 b/g/n
    Play -butik
    Språkstöd: engelska, finska, svenska, etc.
    Anslutningar: Uttag för hörlurar, minneskort, 2 x MicroSim -kortplats, MicroUSB
    Batteri: 3000mAh

    Inte hittat något om NFC.

    http://www.blackview.hk/blackview-152/
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    För det priset tycker jag att det ser riktigt bra ut. Har du beställt dem ännu?
     
  3. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Yes, beställde en guld och en grå i går. Ska bli kul att se hur de är. Hittar inga tester än, så det är lite grisen i säcken.
     
    wiper och indika gillar detta.
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Intressant!
     
  5. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    En video som visar lite av A8 max, ny video då förra var fel telefon.
     
    Last edited: 27 sept 2016
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Notera skillnaden i svart ram runt skärmen från produktbilder med videon. Ännu värre än Huaweis fusk angående detta.
     
  7. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Nämen vad 17, det är ju fel lur. Det är föregångaren A8 som videon visar, inte A8 Max. Tyckte det var märkligt med kanterna, och tittade lite noggrannare på videon denna gång. Sorry för felpost!

    Edit, bytte video nu.
     
    Last edited: 27 sept 2016
    dannejanne gillar detta.
  8. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Äntligen kom den!

    Ofattbart pris är mitt spontana intryck efter att ha använt den i tre minuter, sedan kom det en OTA [emoji4]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Väntar fortfarande på telefon nummer två, tog olika säljare för att sprida riskerna, och den andra har strulat en del med leveransen. [emoji53]
     
    Fenster78 gillar detta.
  9. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Du får skriva en recension sen när du använt den en stund! 75 dollar är ju ett riktigt bra pris
     
  10. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Sådär, nu kan jag skriva lite mer om mina Blackview. Jag köpte två stycke till barnen då deras Nexus 7 från 2012 får anses utdaterade. Ursäkta maskningen på bilden nedan.

    IMG_20161106_162131.jpg
    IMG_20161106_162203.jpg

    Första intrycket.
    När man får den är det första jag tänker på att den är ganska stor, som kommer från en 5.5" LG G3 innan som ju knappt är större än skärmen. Ganska exakt lika stor som iPhone 6/7+ med i det närmsta lika stora sorgkamter, vilket ät stort för en telefon med 5.5" skärm. Men vad får man då ner i denna telefon? Jo förutom stor skärm så är det ett batteri som är utbytbart på 3000 mA, dual-sim med och separat plats för minneskort. Inte illa. Den kommer snyggt förpackad med en laddare på 1000 mA, hörlurar, skal och 4 st skärmskydd, varav ett monterat vid leverans. Laddaren använder jag inte då den dels är svag, och dels känns dessa laddare sådär ur säkerhetssynpunkt.

    IMG_20161106_162310.jpg
    IMG_20161106_162243.jpg

    Känsla.
    Mobilen är ganska snygg men känns plastig, ungefär som de tidiga iPhones och Samsung lurarna. Men känns bra att använda, hittar faktiskt inget lagg (nu är jag ingen sådan som lider av laggfobi som tillbringar hela dagarna med att aktivt leta lagg med förstoringsglas, många verkar lida av den sjukdomen) i gränssnittet eller i de spel jag testat inklusive Asphalt 8. Den följer med bra, även om precis allt känns lite långsammare än min Honor 8. Lite segt i gränssnittet likt iOS, går lixom lite långsammare att svepa, animeringar etcetera. Det är inte ett prestandamonster, som resultatet i Antutu visar nedan, och det var inte väntat heller med den processorn som sitter i. Däremot är det tillräckligt för vardagsbruk och de spel som barnen spelar. Tyvärr har den fysiska kapacitiva knappar under skärmen, som dessutom saknar bakgrundsbelysning. Hade föredragit mjukvaruknappar.

    Screenshot_20161106-153001.png

    Skärm.

    Den har ju 720 punkters skärm av IPS - typ. Den är skarp och man lider inte av upplösningen. Ljusstyrkan är riktigt bra och går även att göra hyfsat mörk. Det enda negativa är att färgerna känns något bleka och det svarta inte är sådär svart det är på mobilerna i toppskiktet.

    Batteritid.
    Som ungarna använder de nu (alltså mest hela tiden) , så 1,5 dygn. Har tyvärr inte kollat SOT ännu, men jag upplever batteritiden riktigt bra, i alla fall inte sämre än min Honor 8 eller frugans Galaxy S7. Den drar i princip noll nattetid vilket tyder på att doze fungerar som det ska.

    Screenshot_20161106-153235.png

    Ljud.
    Okej högtalare, det går att spela högt utan att det låter bättre eller sämre än vanligt. Inget extra här utan är som vilken mobil som helst. Finns en högtalare, och den sitter dessvärre på baksidan. Hörlurar låter bra, även på högre volym. Den har även FM-radio, som dock ej är testad.

    Kamera.
    Ja, det är en kinalur. Behöver jag säga mer? Sökaren laggar och bilderna blir sådär jämfört med lurarna för 6000kr+. Döm själva nedan, bilden på tvättmaskin är tagen i näst intill mörker utan blixt. Bilderna utomhus är tagna precis i början av skymningen.
    Kameran duger bra, men tro inte att det är i nivå med Samsung eller iPhone. Annars har den allt i funktionsväg som man kan önska sig, inklusive HDR. Hoppas att det kommer en bättre mjukvara tidsnog. Att filma har jag inte gjort än, så om det vet jag inget.

    Screenshot_20161106-153111.png
    IMG_20161106_153826.jpg

    IMG_20161106_153634(1).jpg
    IMG_20161106_153744.jpg
    IMG_20161106_153651.jpg
    IMG_20161106_153947.jpg

    Mjukvara.
    Den kommer med Android 6.0. Så snart man slår på den och ansluter till internet så kom en uppdatering av mjukvaran, vilket känns bra. Den är stock Android med tillägg av ett fåtal appar, där alla utom kalender, webbläsare och ett par till går att avinstallera, så ingen bloatware här. Minneskortet går utan vidare att utöka inbyggda minnet med, så att den bara har 16Gb internminne är ingen begränsning, viktigare är att den har 2Gb ram.
    Det som skiljer gränssnittet mot vanilla Android är att applådan är borta, och alla ikoner hamnar därmed på hemskärmarna. Jag hade installerat Nova på grund av detta, men för ungarna som har de, är det bara en fördel. Här hittar man allt snabbt och enkelt och logiskt, där man är van vid att det finns. Nätverksnamnet i bilden nedan är maskat.

    Screenshot_20161106-153122.png
    Screenshot_20161106-153133.png
    Screenshot_20161106-153212.png

    Anslutningar.
    NFC? Nej, kinalur som sagt. Blåtand finns dock, och telefonen funkar bra med Google cast. Micro USB för laddning, ingen snabbladdning, utan är old-school laddning på typ 3 timmer. Två simkort och minneskort. That's it. Givetvis Wlan av någon typ jag inte känner till, funkar bra i alla fall. Samtliga 4G band i Sverige, så funkar med alla operatörer.
    Jo, förresten, den har 3.5mm kontakt för hörlurar med!

    Buggar.
    Den enda bugg jag har hittat hittills är att när man installerar appar så tar det ett tag innan de fungerar. Jag misstänker att det har med balansering av minne till minneskortet att göra, men testade aldrig mobilerna utan minneskort tyvärr,så jag är inte säker. Likaså så tar det någon minut efter omstart av telefonen innan alla appar finns tillgängliga på hemskärmarna.
    I övrigt flyter det fint, och inga omstarter eller andra överraskningar.

    Summering:
    Jag betalde 675kr per styck inklusive frakt. Sannolikt skulle det väl på moms eller tull, men så blev det inte. Har ingen erfarenhet av kinalurar innan dessa, men de är ett kap, det är inget tal om annat. Det blir nog en kinalur till mig med fast något dyrare när Honor 8an känns gammal. Hade det varit belysta knappar under skärmen och lite snabbare mjukvara för kameran så hade jag inget alls att klaga på.
    Men söker ni en lur ur toppsegmentet och vill ha NFC och fingeravtrycksläsare, ja då är detta inte luren för dig.
     
    Last edited: 6 nov 2016
    Perkinamob, IRONMIKE, Fenster78 och 1 annan gillar detta.
  11. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER