Problem: Bluetooth headset, vart tar ljudet vägen (telefon eller headset)?

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av löparn, 8 feb 2018.

  1. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej,

    Kommer från Xperia Z2 (Marshmallow) och kör med ett Jabra Stelth BT headset till vardags.
    Samma headset kör jag nu på min Pixel 2 (Oreo 8.1).

    En positiv överraskning är räckvidden, Pixel 2:an utklassar Z2:an när det gäller hur långt ifrån telefonen jag kan traska utan att ljudet börjar bryta upp.

    Användarupplevelsen känns dock inte lika klockren. Tycker ofta att ljud som jag borde fått i öran (headset) kommer ut i telefonen.

    Exempel 1: Jag ringer någon. "Vänteljudet" eller vad man nu kallar när samtalet kopplats och man väntar på att mottagen ska svara hörs i headsetet. Den jag ringer trycker bort samtalet så det tutar upptaget. För mig blir det att det ev det första av tutar upptaget tonerna hörs i headsetet men övriga upptaget signaler hörs i telefonen istället. Som att telefonen är lite för snabb att bryta ljudet till headsetet. Med Xperian så kommer alla "tuta upptaget" signaler i headsetet.

    Exempel 2: Headset inkopplat. Innan med Xperian upplevde jag att det alltid ringde i headsetet men nu upplever jag att det ofta bara ringer i telefonen och först när jag svarar så kopplas ljudet över till headsetet.

    Små saker men lite störande faktiskt.

    Vet inte om det är kopplat till Pixel 2:an, Oreo eller nån inställning jag missat.

    Någon av er andra som upplever något liknande problem?
     
  2. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Hade en Z1 bra länge, tillsammans med Sony MW600 som jag har haft i många, många år. MW600 har alltid fungerat suveränt bra (bortsett ifrån den klena 'clipsen' som gav upp under första året) och med Pixel2 har jag också alltid 'rock steady' anslutning och - precis! - häpnadsväckande lång räckvidd. Ringer så extremt sällan att jag kan inte säga något om dessa bekymmer :)
     
    löparn gillar detta.
  3. löparn

    löparn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ny upptäckt...
    Har jag headsetet i örat och skickar ett meddelande på Viber så hör jag hur headsetet aktiveras och det skickas ut svagt "brus" i typ 2 sekunder från det att jag trycker på "skicka" knappen.
    Nån som kan testa att göra samma sak (alltså skicka vanligt textmeddelande med BT headset inkopplat o höra om ni hör nått)?

    Edit: Tror det är skicka ljudet den försöker få ut i headsetet. Har "Ljud vid utgående meddelanden" aktiverad i Viber. Men som sagt kommer inte ut nått. Verkar inte komma nått ljud när jag har headset bortkopplat heller...
     
    Last edited: 14 feb 2018