Problem: Bluetoothproblem Z5

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av fcarlsson, 3 nov 2015.

  1. fcarlsson

    fcarlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Platta 2:
    Sony Z3 Tablet Compact + Z2 Tablet
    Övrigt:
    Chromebook ASUS Flip c302, Chromecast, nVidia Shield
    Hej!

    Efter att ha bytt från LG G2 till Z5 har jag problem med Bluetoothkopplingen till bilen. Tidigare har kopplingen varit stabil men nu går den upp och ned. Efter att ha fungerande koppling så försvinner telefonen från bilen efter några minuter men sedan kan den koppla upp igen.

    Jag har senaste uppdateringen från Sony vilken kom OTA för några dagar sedan.

    Någon mer som har samma problem eller ännu hellre en lösning...


    MVH Fredrik
     
  2. fcarlsson

    fcarlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Platta 2:
    Sony Z3 Tablet Compact + Z2 Tablet
    Övrigt:
    Chromebook ASUS Flip c302, Chromecast, nVidia Shield
    Kan komplettera min egen fråga med fler detaljer. Jag har även anslutit till en Pebble och den fungerar också till och från men inte med samma frekvens som bilen. Ibland kan båda enheterna vara anslutna samtidigt, ibland den ena och ibland den andra.

    Kan det finnas någon inställning för strömspar någonstans? Stamina är (vad jag ser) ej aktiverat.


    MVH Fredrik
     
  3. kaycee

    kaycee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Har du stamina läget på? Jag hade exakt samma problem som dig och hade stamina läget på. Jag gick in och exluderade blåtandsappen i stamina, nu funkar det utan problem.

    OT så fick jag göra samma med appen för kameran och appen för videokameran för där gick den inte att starta på första försöket
     
  4. fcarlsson01

    fcarlsson01 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag har inte Stamina aktiverat. När jag var i kontakt med Sony support så trodde de att det berodde på någon annan app så för att testa rekommenderade de att köra felsäkert läge och då hade jag inte något problem.

    Jag provade att avinstallera vissa appar och sedan köra som vanligt men problemet kvarstår. Dock har jag inte avinstallerat alla appar utan endast vissa. Problemet är ju att först avinstallera apparna för att därefter testa i bilen någon timme.

    Så mitt problem kvarstår. På min LG G2 hade jag inte problemet trots så gått som samma appar...


    MVH Fredrik
     
  5. chriz78

    chriz78 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Mate 20 Pro
    har samma problem med min Z5 bluetooth kopplar ifrån stup i ett och ibland går det inte att ansluta förrens jag har startat om telefonen, har problem med uppkoppling mot bilen samt min klocka....
    mejlade Sony som påstår att det inte finns något kännt problem med BT men ändå när man googlar på det verkar det vara en hel del problem...

    jag har inte stamina aktiverat...
     
  6. fcarlsson

    fcarlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Platta 2:
    Sony Z3 Tablet Compact + Z2 Tablet
    Övrigt:
    Chromebook ASUS Flip c302, Chromecast, nVidia Shield
    Ursäkta men skönt att höra att inte bara jag har problem. Frågan är om Sony mörkar... Gissar att de inte fixar något nu utan förhoppningsvis är det åtgärdat i sexan som kommer någon gång. Någon som vet mer om planerat släpp?
     
  7. Stefan_folke

    Stefan_folke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Samma problem här. Kopplingen till bil och Pebble steel är rena lotteriet. Ibland fungerar klockan nästan en hel dag men inte kopplingen i bilen. Ibland tvärtom. Kommer från iPhone och hade inga problem med varken klocka eller bil. Min magkänsla säger också nåt energisparläge men har dammsugit inställningarna efter nån lösning. Har inte stamina osv. påslaget.
    Kör Sonys "style cover" om det kan va nåt..
     
  8. tolare

    tolare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Jag hade samma problem, från början funkade bluetooth bra men helt plötsligt så kopplade den ned hela tiden, detta hände även med min Z3 Dual som också wi-fi slutade fungera, Z3an kunde dom inte laga så jag köpte en Z5 i stället med samma problem på bluetoothen. Har skickat in min Z5 på garantin så jag återkommer när jag fått veta vad som var fel.
     
    kaycee gillar detta.
  9. kaycee

    kaycee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

    Jag ringde idag till Sony´s support, snacka om personal med nollkoll. Jag vart ombedd att koppla ifrån staminaläget och testa om den kopplar bort då. Och sen bad dom mig lämna in luren, när jag undrade om dom står för verkstadskostnaden då dom sällan kollar mjukvarufel så ändrades tonen.
     
  10. Stefan_folke

    Stefan_folke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Dagens update..
    Testade igår att slå på stamina läget och ställde att det ska aktiveras under 1%. Exkluderade alla appar som jag kunde komma på behövas (inkl Bluetooth delning) , mest bara för att. Gjorde om alla parkopplingar och har efter idag inte haft ett enda avbrott på varken pebble steel eller bil. Pebbeln kopplade tom ihop sej med telefonen efter att jag vart utom räckvidd och det tror jag inte hänt förut.
    Kommer kanske inte att funka imorgon men hos kan man ju..
     
    kaycee gillar detta.
  11. tolare

    tolare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Jag hade inte stamina på och gjorde så att inte mobilen gick i viloläge men den kopplade ifrån i alla fall.
     
  12. Stefan_folke

    Stefan_folke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Har idag inte haft ett enda avbrott på min pebble och fått alla notifieringar. Har iofs inte använt bilen idag men man börjar ju hoppas lite smått..
     
  13. chriz78

    chriz78 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Mate 20 Pro
    Min har också funkat jätte bra nu i några dagar, men jag har inte ändrat någon inställning! Skumt...
     
  14. Stefan_folke

    Stefan_folke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Strulet fortsätter här.. Verkar efter idogt googlande som att det är "Throw" funktionen som strular. Bilen funkar inte, telefonen kör "throw". Kommer i närheten av min smart-tv med WIDI, "throw" körs och bluetooth strular till Pebblen. Bluetooth hörlurar funkar kass..."throw"...
    Dagens test är att ta bort funktionen enligt denna tråd (https://www.reddit.com/r/SonyXperia...onger_any_bluetooth_connection_problems_with/) och se om det blir bättre. Genomförandet var inga problem. Om jag behöver köra nåt från telefonen på TVn så finns ju skärmdelning via chromecast. Håller nu tummarna... Återkommer..
     
  15. kaycee

    kaycee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Jag testade att stänga av throw och samtidigt så stängde jag av stamina, inget strul so far. Kanske ska testa med stamina om det är throw som ställer till det.
     
  16. Stefan_folke

    Stefan_folke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Hittills inte ett trassel. La lite tid under gårdagen på att hårdtesta med bil, pebble och bluetoothlurar och allt fungerade som det ska. Då jag tänker efter så sammanfaller strulet med bluetoothen ganska väl med att "throw" funktionen kopplade upp sej. I bilen, då man slog på tvn t.ex.. Hoppas detta är lösningen!
     
  17. kaycee

    kaycee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

    Jag avaktiverade också throw men behöll stamina då strulade det, avaktiverade stamina då fortsatte det strula tills jag startade om telefonen och nu funkar det klockrent. Gissa vem som ska ringa och dumförklara supporten på Måndag :)
     
  18. Stefan_folke

    Stefan_folke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    Jag säger att problemet är löst. Inte ett enda trassel med någon koppling hittills. Sen kan man ju ifrågasätta hur Sony kan göra en sån här miss men det är ju en annan diskussion.. Borde lösas till marshmallow får man hoppas.
    Hoppas supporten fick sina fiskar varma!
     
  19. kaycee

    kaycee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Ringde supporten och dom vet att dom har problem med throw, hos vissa stamina och blåtanden påverkar.
    Inget kommer göras nu för den nya mjukvaran är på g och i den kommer tydligen vara upplagt på ett annat sätt.
     
  20. cola

    cola Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Jag hade noterat att mitt aktivitetsband inte var anslutet ibland även fast enheterna var bredvid varandra och ibland fick jag toggla BT för att headset skulle koppla upp sig men jag misstänkte inte mobilen då jag hade typ samma problem med headset på min gamla Sony. Disabled throw ändå och har inte märkt några underligaste än så det kanske blev bättre. Och throw fanns ju på min gamla Sony också...