Bluetoth håller luren vaken & dränerar batteri?

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 31 okt 2015.

  1. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    EDIT: Löst problemet.

    Har en Note 3 och skaffade för ett par månader sedan en Pebble Steel, allt var frid och fröjd i några veckor men helt plötsligt så börjar mobilen dra 4-5 ggr så mycket ström i viloläge. I batteriinfon så kan man se att Bluetooth står för dränaget & håller mobilen vaken, stängde av Bluetooth & allt blev normalt. Nu ska ju Bluetooth inte göra så så jag misstänkte Pebbleappen & avinstallerade den men icke, samma dränage med BT på.

    Testade lite varianter i BT-inställningarna, bl.a att rensa cache & dylikt men ingen bättring. Igår så blev jag less och fabriksåterställde luren och blev så glad att problemet löstes! Lyckan blev dock kortvarig för efter 8-10 timmar så vägrar den igen att gå in i sömn med BT på? Normalt så drar den runt 1% i timmen i viloläge, nu så rör det sig snarare om 5% vilket jag inte kan godta.

    Jag är mycket konfunderad, har jag möjligen ett hårdvarufel men samtidigt så fungerade det ju bra i flera timmar efter återställningen?

    Någon som har en aning?
     
    Last edited: 1 nov 2015
  2. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har googlat en del & hittat en tråd som rör problemet & där menar de flesta att det rör sig om en app som ligger och håller igång BT, åtminstone en app har dom kunnat härröra problemet till men det är tyvärr ingen app jag använder. Jag är konfunderad över att fler inte uppmärksammat detta då jag även känner en annan som har samma problem, han visste dock inte om det utan trodde att mobilen skulle dra typ 5% i timmen i viloläge. Om jag inte löst detta innan årsskiftet så blir det nog byte av mobil, än fast jag inte vill, och då hoppas på att jag inte får samma problem med den nya.

    https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=87778

    EDIT: Ser dock ut som att jag mycket väl kan få samma problem med en ny då jag funderar på Nexus 6P :-(
    http://dz-service.com/android/2015/10/30/bluetooth-causing-wakelock/
     
    Last edited: 1 nov 2015
  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har löst det!

    Inriktade mig på att kika på vilka appar som har tillgång till Bluetooth & tvingade stopp på dem en & en & kikade på om mobilen gick i vila. När jag nådde fram till appen AroundMe & stoppade den så hände det, den gick i Deep sleep :-)

    Stämmer ganska så bra detta, installerade den för några veckor sedan & nån gång då så startade problemet. Appen är nu avinstallerad & allt är frid & fröjd, om det nu håller i sig.

    Detta är tydligen enligt allt jag läst nu en bugg i vissa Lollipopversioner, vissa appar triggar igång detta beteende och jag har åtminstone i forum sett ett par stycken till med Note3 & Lollipop med samma problem, dock i samband med andra appar än denna.

    Återkommer om det skulle skita sig igen :P
     
  4. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Bra att du löste det. [emoji6]