Bör alla tillverkare gå över till Android One? Rösta i Pollen

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 5 mar 2018.

?

Bör tillverkare Skrota sina anpassade Android version i och gå Över till AndroidONE ?

  1. AndroidONE give it to me baby!

    50 röst(er)
    56,2%
  2. tillverkare bör som nu använda sina anpassade android versioner

    39 röst(er)
    43,8%
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Android har sedan start haft ett pinsamt problem med fragmentering till skillnad från den andra sida där Iphone ägare åtnjutit snabba uppdateringar. Treble Gav senare en viss ljusglimt om framtiden för android, men det visade sig senare att Treble stöd inte var helt lätt, ett av grundkraven är nämligen att du ska kunna bota en AOSP rom, detta har lett till att det snare är udantag än regel att tillverkare har stöd för Treble.

    Rent filosofiskt har jag sedan jag börja använda android 2012 insett problemet och hur fel android är uppbyggt dvs att man tillåter tillverkare att modifera systemet till den grad att den blir mkt svår att uppdatera och underhålla. Det finns heller ingen möjlighet att använda tex en "nexus" rom på alla android telefoner, hade ju tex i en perfekt värld varit underbart om google hade som krav att dual boot skulle funka med android stock version. Google borde slått ner näven i bordet för länge sedan och gjort något åt saken.

    Det mer rätta känns ju att alla tillverkare istället är väldigt aktivt med i ASOP och bidrar med förbättringar som gynnar även deras egna telefoner.

    Det enda rätta är ju att alla telefoner skeppas med AndroidONE och att man via update får de drivrutiner och annat som behövs för den specifika enheten (likt windows update för PC) Här kan tillverkare lägga till uppdateringar för tex kamera algoritmer och annat. Men det viktiga är ju att uppdaterings procossen går via google och deras servrar, man ska inte behöva sidda på xda och ladda ner saker manuellt och läsa många trådar innan man vågar installera.

    Jag kan förstå att många av er tycker att android tillverkare gör ett bra jobb och komma med innoativa lösningar men tror också om alla hoppar på androidone tåget kommer de ske mer utveckling även hos google. Dom kommer ha mer press på sig också att prestera och komma med nya funktioner och lösningar som funkar bättre än tillverkarnas egna.

    Så ja rösta i pollen.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Gillar mångsidigheten i android så ser absolut att vi har fler val än bara vanilla android. Visst föredrar jag själv det enkla och minimalistiska man kan köra med en vanillarom men uppskattar att kunna köra något helt annorlunda med massor av små finesser emellanåt för att uppskatta valmöjligheten.
     
    dannejanne och jnsson gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag förstår vad du menar men tillverkare har redan visat att det inte klarar av att uppdatera och underhålla mjukvaran detta smutsar ner Android som helhet. Google vorde ställa större krav tex att Androidone ska alltid kunna fungera om man nu vill flasha om till det
     
    msandstedt gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Största problemet om Google sätter dessa krav är nog att tillverkarna lämnar android alternativt bygger eget os *host* Tizen tex.


    Edit, nya lurar kommer stödja treble fullt ut så det hela handlar om ovilja att uppdatera mjukvara av tillverkarna skulle jag tro.
     
    jnsson gillar detta.
  5. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Nej det tycker jag inte. Android One låter jättebra, men att bara ha det som ett alternativ är dåligt i längden.

    Valbarheten, charmen med Android, och utvecklingen tror jag skulle stagnera. Dessutom skulle konkurrensen minska tillverkarna sinsemellan och det hade bara påverkat oss konsumenter negativt. Marknaden behöver konkurrens.
     
    bernard, dannejanne, eastbound och 2 andra gillar detta.
  6. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Absolut inte. Mångsidigheten är Androids bästa (och värsta) punkt. Tycker det är kul att tillverkarna kan ha lite olika mjukvara så det finns fler skillnader att ha i åtanke än bara hårdvara när man väljer telefon.

    Tror dessutom att den stora skalan skiter I uppdateringar så länge de har en telefon som fungerar som den ska och får gjort det de har behov för, så för de allra flesta är detta ett icke-problem, menar jag.
     
    bernard gillar detta.
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det är trevligt med omväxling, så för min del får de gärna fortsätta anpassa.
    Om folk absolut vill ha de senaste uppdateringarna så är det ju bara att köpa en Pixel - svårare är det inte. Normalkunden bryr sig förmodligen inte så mycket om att de har den allra senaste versionen av Android, det känns sam något vi entusiaster nojjar oss om.
     
  8. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    AndroidOne är bra för uppdateringar, men jag upplever det onödigt begränsande i nuläget. Jag skulle behöva stöd för fm-radio och Google camera. Kanske även bättre SD-card stöd behövs.

    Fm-radio app verkar ju försvinna med AndroidOne i till exempel Xiaomi Mi A1 (går bara få igång fm-radion via service meny). Vet inte hur Moto X4 är med AndroidOne, försvinner fm-radio där med?

    Fm-radio i mobilen tycker jag skulle vara ett lagkrav, eftersom radion behövs vid olika samhällskriser, terror och strömavbrott.
     
  9. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Iom Project Treble så hade det vart otroligt trevligt om mobilen vid First Run-Wizarden frågat vill du köra ren Android eller Samsung-gränssnitt t.ex.

    Hade man kunnat köra ren Android på en Samsung så hade jag nog kunnat tänka mig att köpa en sån.
     
    katho, chraist och Oceanic gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Skulle bli fruktansvärt tråkigt om mjukvaran såg likadan ut på alla telefoner. Det skulle få mig att lämna Android omedelbums. Mångfald är positivt även om det medför negativa saker.
     
    Spaderess, Ompan och chraist gillar detta.
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Självklart krav skulle vara att allt ska köra vanilla men att man kan köra deras egna tappning om man vill. Det är dock en utopi som aldrig kommer hända och Android kommer fortsätta vara fragmenterat och i ständig beta tills den dagen det upphör.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Skulle föredra om androidone var installerat på alla telefoner men att tillverkare kunde installera olika moduler som ger mer funktionalitet som tex olika geastures, som sagt huvudsaken är ju att användaren är i kontrollen. Bara en ny launcher gör mkt, det finns dock saker en launcher inte kan göra.. för det skulle behövas moduler som man installerar på ovanpå androidone.

    Målsättningen måste ändå vara att alla telefoner ska kunna installera androidone, för att garantera snabba uppdateringar och nya android versioner för lång tid framöver.

    Treble är inte lösningen för det är väldigt många som skippar treble det är inget krav från googles sida.
    Google har stor makt ändå ställer de noll krav förutom att man installerar googles appar.

    Tycker ändå androidone är ett steg påvägen... jag tror inte på treble... och tror inte på att tillverkare har tillräckligt med incitament att bry sig om telefoner som är mer än 1-2 år gammla därför måste vi överlåta kontrollen till google.
     
  13. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Tycker mobilerna ser mer och mer lika ut nu när det bara är en stor skärm på framsidan. Om mjukvaran ska vara identiska och begränsade också förstör det lite charmen med Android.

    Om Pixeln inte existerade kanske jag hade stört mig mer på det, men den telefonen finns ju för de som vill välja att prioriterar uppdateringar.

    En annan lösning jag kan se som redan börjat dyka upp är att tillverkare helt enkelt släpper en Android One version av telefonen för de som vill ha det, även om jag tvivlar på att så många kommer göra det.
    Jag har ett svagt minne att Samsung faktiskt har släppt en telefon med stock Android, en annan version av S4 tror jag men den blev inte direkt en storsäljare. Vet inte om det var någon prisskillnad på den.

    Valfriheten och variationen är ju det som tilltalar mig, även om det inte alltid blir bra, precis som med kvinnor.
     
    Last edited: 6 mar 2018
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Stämmer bra att Samsung släppte en så kallad Google Play Edition, vi såg även t.ex. HTC One i samma tappning.
     
  15. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Verkar fungera att flasha AOSP på S9. Tyvärr så misstänker jag att kameran blir bara skräp. Kör lineage på min mate 10 pro tack vare treble och fungerar bra förutom kameran då.

    S9 - Post #1042
     
    bernard gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är visst krav på att stödja Treble. Alla telefoner som levereras med Android Oreo eller nyare från start måste stödja Treble
     
  17. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag tycker att det alternativ 3 för 50/50 hade varit trevligt att ha. Jag tror att Android One har möjligheten att pusha både tillverkare och Google.

    Om alla hoppar på tåget och vi överlag får en Samsung S10, LG G7, Sony XZ 3 osv med och utan Android One , så har vi plötsligt en MYCKET större press på hela marknaden.

    Det går inte för Samsung att inte stödja standarder i Android, för då fungerar inte deras Android One version så bra. Samsung måste också se till att deras egna UI är vasst nog för kunder att välja deras helt egna telefoner över Android One. Google i sin tur kommer vilja hålla Android vasst för att få folk att välja Android One och senare gå över helt till en Pixel.

    I "värsta" fall blir Android One något för mellansegmentet. Men detta är på det hela ändå positivt. Samsungs A-serie är faktiskt riktigt bra och med Android One skulle det i stort sett vara som gamla tiders Nexus . Samsung i sin tur skulle kunna spara pengar på utvecklingen och pusha priser ännu lägre. Och som jag nämnde innan, Samsung och andra tillverkare kommer vilja följa standarder i större utsträckning om hela deras mellansegment kör Android One. Så även här vinner vi som konsumenter.

    Vi får väl se hur framtiden ter sig. Men jag tror det kommer bli riktigt bra för hela marknaden om tillverkarna vill hoppa på tåget
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De kanske mer är ett problem med telefoner som inte släpptes med oreo från början...
    är förmodligen lättare om man har de installerat från början på nya telefoner ja.

    Jag tycker fortfarande google har för kort kravlista.
    Fragmenteringen borde vara frustrerande för google också
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Som jag var inne på jag tror ett mer modulärt tänk är ett måste... Jag tycker alla telefoner som sagt ska boota med ASOP i grunden men specifika telefoner har specifika moduler, de viktiga är dock att de alltid är bakåtkompatibla. Känns som google borde lägga mer krut på en temamotor som alla använder, som dramatiskt förändrar utseende och funktioner på telefonen men där inte android under skalet skiljer sig från asop, allt måste vara bakåtkompatibelt ifall tillverkarna tex slutar uppdatera sina moduler.

    Jag tycker också att google inte ska hålla sina kamera algoritmer för sig själva. Google pixel har sålt runt 4 miljoner exemplar, det innebär att de knapast blir rika på detta, och de vill inte heller ha allt för stor marknadsandel, men om alla med android kunnde dra nytta av alogritmerna tror jag det skulle gynna hela android.
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag tror det här har så att säga löst sig. I och med att Nokia har dedikerat sig till AndroidOne även för deras flaggskepp så är det ett stort steg. Min gissning är att även Pixel 3 kommer till några mer marknader.

    "Sen ska man inte glömma att andra företag än Google själva bidrar till android kärnan som Sony:
    Concept for Android ligger som sagt nära Googles Androidversion, och särskilt Androidnördarna talar gärna om att ju närmare Googles Android, desto bättre. Därför hade man också väntat sig att det var så mycket Standard-Android som möjligt Concept-användarna ville ha, men nästan all feedback på funktioner visade sig vara sådant de ville ha som “Stock Android” saknar. Den absolut mest efterfrågade funktionen var till exempel att dubbelknacka på skärmen för att väcka telefonen.


    – Det beror nog delvis på att många inte tänker på vad som saknas i “stock”. Det finns till exempel ingen funktion för att föra över filer till minneskort om internlagringen börjar bli full, eftersom Googles egna mobiler inte har minneskort, påpekar Rikard Skogberg, Sonys pressansvarige."

    Hela reportaget här:
    Reportage: Så tävlar Sony mot tiden

    Risken är att utvecklingen stagnerar om Google tar hela ansvaret för mjukvaran och mobiltillverkarna bara gör hårdvaran.
    Så en blandning av AndroidOne och annat är nog bra tror jag. Lite av tjusningen med android att man har alternativ.
     
    kissidor, katho, bernard och 3 andra gillar detta.