Bredbandskollen – mobil surfhastighet i Sverige 2017

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jnsson, 2 jun 2017.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bredbandskollen har nu släppt information om mobil surfhastighet i Sverige 2017.
    "Telia hade högst genomsnittlig hastighet under helåret 2016 i över hälften av Sveriges kommuner (149 av 290 kommuner), Tele2 i 63 kommuner, operatören Tre i 43 kommuner och Telenor i 37 kommuner. Fullständig tabell med värde per kommun och operatör finns i tabellbilagan."

    Källa: https://www.iis.se/fakta/bredbandskollen-mobil-surfhastighet-i-sverige-2017/ samt PDF filen: https://www.iis.se/docs/Bredbandskollen_Mobilsurfhastighet_2017.pdf
     
    Last edited: 2 jun 2017
    inact_0049 och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sammanfattning från samma rapport:

    "Den genomsnittliga hastigheten för att ta emot data i mobilnäten är 31 Mbit/s. Hastigheten har ökat med ungefär 5 Mbit/s årligen de senaste 5 åren. Men det skiljer mellan de olika teknikerna. Den genomsnittliga hastigheten i 4G-nät är 35 Mbit/s medan den i 3G-nät är 12 Mbit/s."

    "Telia är den operatör som har haft högst värde för att ta emot data under 2015, 2016 och första kvartalet 2017. Telias genomsnitt för att ta emot data var drygt 36 Mbit/s under första kvartalet 2017. Telia hade även högst värde i 17 av landets län och i över hälften av Sveriges kommuner (149 av 290 kommuner)."

    " Nexus 5X är den telefonmodell i sammanställningen som var snabbast när det gäller att ta emot data. Den har ett genomsnitt på drygt 49 Mbit/s. Nexus 5X var också den telefonmodell som hade högst genomsnittlig hastighet för att skicka data. Den har ett genomsnitt på 15 Mbit/s. Genomsnitt för alla androidmodeller var 32 Mbit/s under första kvartalet 2017 medan genomsnittet för Iphone-modeller var 30 Mbit/s"

    --- https://www.iis.se/docs/Bredbandskollen_Mobilsurfhastighet_2017.pdf



    Vad jag inte begriper är hur Nexus 5X kan prestera bäst även under Q1 2017. Hur...va? Den är förvisso tillverkad i uteslutande plast vilket ger bättre förutsättningar än metallchassin, men det är fortfarande förvånande att den ligger så bra till.
     
    Last edited: 2 jun 2017
    inact_0049 och jnsson gillar detta.
  3. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Nästan mest anmärkningsvärt är väl att Tele2 fick bäst hastighet i Norrbotten 33,5 mot Telias 28,2.
     
    bernard gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det blev jag väldigt förvånad över! Men de har ju byggt ut mycket i Norrland så det kanske märks nu :)
     
    bernard gillar detta.
  5. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Alla i Norrland har väl Telia så antar att Tele2s nät är ganska milt belastat än så länge. När det gäller en sån här mätning kan det ju bli lite missvisande om man mäter under högtrafik eller lågtrafik. Men antar att de mätt samtidigt för de olika operatörerna iaf.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Resultatet är baserat på snittvärden utifrån vad användare registrerat för resultat när de kört Bredsbandskollen på sina enheter. Det sker nog lite när som helst och mest överallt :)
     
  7. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Lite halvdåligt att Telenor/Tele2 inte har bästa nätet faktiskt. Mest frekvenser och troligtvis tillsammans större resurser än Telia att bygga nät med.
    Edit: Någon som sitter på en aktuell lista över hur mycket bandbredd företagen sitter med på i de olika banden? Net4Mobility har väl överlägset mest bandbredd fortfarande för 4G?
     
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Samtidigt är de två stora operatörer som ska dela nät. Mkt radiolänkar istället för fiber, ibland glest mellan basstationerna.

    Telia är ensamma i sitt nät, har ett eget 3G nät som troligen tar en del trafik, stöd för VoLTE dessutom så det går att surfa / använda data under samtal. Telia har ett eget fibernät så de inte behöver så mkt radiolänkar.
    Dessutom är iaf min erfarenhet att Telia's basstationer står tätare än N4M's basstationer.

    I flera fall där Telia hyrt in sig i någon konkurrents mast, så har de även dragit fram fiber, men konkurrenten fortsätter med radiolänk :-)

    Telia använder 800, 1800 & 2600 Mhz till 4G.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Här finns en lista: https://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Blocktillstand/
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Telia har nog egentligen byggt ett bättre nät än vad som går att försvara rent ekonomiskt. Men eftersom det är ett företag som till stor del är statligt så gör det inget. Man värdesätter nog samhällsnyttan.
     
  11. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, men staten är delvis ägare och har väl vinstkrav på Telia ? Telia är dessutom ingen lågprisoperatör, utan mer kvalitét.

    Telia har ju alltid haft störst täckning, om man ej räknar med Net1.

    Sitter t.ex nu ute på Ålands hav med 4G täckning å surfar, mobilen med Tele2 erbjuder tidvis täckning och då 3G... så, lite dyrare och lite bättre, tycker jag iaf att Telia är.


    Sedan så tror jag Telia lärde sig något av SUNAB-samarbetet och de gör nog gärna inte om det misstaget att bygga ett nät gemensamt med en lågprisoperatör.
    Fast samtidigt så hade ju Telia inte så mkt att välja på just då.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Statliga företag är egentligen de enda som inte behöver motivera sina investeringar ekonomiskt. Svenska staten har runt 37% av aktierna i TeliaSonera. Finska staten har också hel del. Stort inflytande alltså!

    Att satsa 10 miljarder på att bygga 4G på platser som till stora delar är folktomma är säkerligen inte lönsamt. Men staten gör det som en service till medborgarna och avstår lite vinst.

    Ska man enbart tjäna pengar på mobila tjänster så blir det som N4M och Tre. Ett tätt nät med begränsad täckning eller ett glest nät med bättre yttäckning.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Frågan är ju vad som är mest vinstgivande egentligen?

    Telias val kräver ju en stor satsning, men kan ju i längden löna sig. Annars skulle man nog inte gjort den.

    N4M-satsningen kräver ju att man bygger effektivt och hittar billiga lösningar.

    Hi3G-satsningen kräver att man vet vart kunderna finns och populära resmål för dessa.

    Alla tre metoder är ju försvarbara ur ett ekonomiskt alternativ. Men mellan de två sista kan man ju diskutera vilket val som ger högst kundnöjdhet. Kvalitetsmässigt är dock Hi3G-alternativet bäst enligt BBKs mätning, ser man däremot på mätningar av själva täckningen är ju N4M-sättet bäst.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Här i värmland verkar resultaten var helt oförändrade från 2016. Som sagt hade valt Tele2 idag.. men svårt att lämna telenor när man sitter på frisurf abb...

    det som irriterar mig med telenor är att det verkade gå snabbare för några år sedan.