Fråga: Byta till S4 Mini från S2?

Diskussion i 'Galaxy S4 Mini' startad av Bo_B, 27 feb 2014.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en Galaxy S2 (2 år gammal), som jag iofs är nöjd med.
    Men den har inte 4G och på landet (i närheten av Furusund i Roslagens skärgård) så har Telia ingen täckning med 3G så det mesta jag får är EDGE.
    Däremot vet jag att Telia ger 24 Mbit/s i vår sommarstuga med mobilt bredband, provade i somras.

    Så nu tänkte jag försöka byta upp mig till en modell med 4G och efter att ha besökt Media Markt så känns det som om en S4 Mini verkar vara det jag behöver.
    Alla de andra modellerna med 4G är ju så hiskeligt stora. Jag tycker att min S2:a är i största laget och då är ju S4 Mini acceptabel men de andra för stora.
    Säljaren på MM hävdade bestämt att S4 Mini var jättedålig i jämförelse med de andra och inget man skulle ha....
    Men jag tror ju inte så mycket på vad säljare säger, så nu frågar jag här i stället:

    1) Är det något som verkligen saknas i en S4 Mini jämfört med de andra?

    2) Har den sämre prestanda än de andra nya modellerna? Tex batteritid, mottagarkänslighet, minnesstorlek, skärmupplösning, ljusstyrka etc etc.

    3) Funkar den i utlandet? Tex i USA dit jag ofta åker?

    4) Vad är det för SIM-storlek? Jag vet att iPhone använder en egen storlek tex. Mitt kort till S2 måste ju passa i den nya telefonen.
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag tror inte du köper en dålig telefon om du väljer en S4 mini. Min dotter har en S3 mini som fungerar kanonbra, hon har en jävla massa skit installerat på den (enl mig). Tror du har ett vanligt sim kort i din S2 och S4 mini har garanterat microsim men det är ju bara gå in i en Teliabutik och byta.

    Ett annat alternativ är ju Sony Z1 Compact. En grym telefon som jag själv har.

    Skickat från Tapatalk
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Apropå "skit" så har jag inget sånt själv. Ingen facebook tex och inga andra såna när "social network"-saker heller. Har bestämt mig för att min integritet är viktigare än att jag skall hälla ut den på nätet.
    Jag är egentligen bara ute efter en S2:a men med 4G....
     
  4. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Finns ju S3 4G med. Den kanske kan vara något för dig om du uppskattar en lite större skärm?
     
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nja, det var ju just för stora skärmar jag vill undvika.
    Telefonen växer ju med skärmen och den 4"-skärm som min S2 har känns ju OK om än i största laget....
    Så ännu större vill jag inte ha ifall jag kan slippa.

    iPhone 5S är ju mindre än min S2:a men då blir ju lärkurvan desto brantare om jag skall byta till IOS.
    Dessutom har jag läst tester i Ny Teknik angående antennerna i moderna telefoner och iPhone platsade längst bak (med sämst antenn), vilket betyder sämre mottagning i täckningsområdenas utkanter. Så nån iPhone lär det i alla fall inte bli.
     
  6. Walkir

    Walkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samsung S4 Mini är långt ifrån en dålig telefon. Prestandamässigt är slår den Samsung S3 i det mesta (3DMark benchmarks, spel etc.). Visst är S4:an ännu snabbare, men samtidigt ska den driva en mer högupplöst skärm.

    S4 Mini har även både FM Radio och IR (fjärrkontroll etc.)

    Skärmen som har en upplösning på 540x960 är riktigt bra, men har självklart inte samma höga pixeltäthet som S3/S4.

    Det enda dåliga med telefonen i dagsläget är att Samsung låst så att man inte kan installera program på ett externt minneskort, men det går att lösa via root.

    Riktigt fin telefon för ca 2500:-. Säljare på MM ska man aldrig lite på.

    Hade en iPhone 5 tidigare privat och har en avlagd Samsung S3 som referens. SIM-kortet är ett MicroSIM. Själv använder jag en Nano- till Micro-adapter.
     
    Last edited: 27 feb 2014
  7. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tack för info!
    Undrar vad det betyder att man inte kan installera program på externt minneskort?
    Talar vi om Appar från Google Play eller något annat?

    Vad har en S2:a för upplösning (pixels)? Jag kan inte hitta den medföljande bruxanvisningen....
    Och på webb-butikerna finns den inte längre.
     
  8. Walkir

    Walkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    S4 Mini har "bara" 8GB lagringsutrymme, så fyller du på med tunga appar (spel exempelvis) så kan man stöta på problem. Men samtidigt så fyllde jag mina 32GB på min iPhone, så jag är nog lite extrem i det avseendet.

    Jag tänkte på appar installerade från Google Play. Normalt går det att flytta dess till SD-kortet för att frigöra minne, men man kan bara flytta det inom den interna lagringen på 8GB.

    S2:an har 480x800

    Här är bra forum med info om båda telefonerna:
    http://forum.xda-developers.com/galaxy-s4-mini
    http://forum.xda-developers.com/galaxy-s2
     
  9. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Min S2 verkar ha 16GB intern lagring men därav är ju en viss del upptagen av operativet så det blir bara 12 kvar. Jag har också ett 16 GB SD-kort i den och det är helt fullt, mest plats tar alla bilder och filmer. Har fått styra om kameran till det interna minnet nu men det krymper också.
    Jag bestämde mig i början att bara lagra på externt SD så att det skulle gå enkelt att plocka ur och spara nån annan stans. Men sen tog det slut så jag fortsatte med det inbyggda...
    Om jag köper en Mini så lär jag stoppa in ett betydligt större SD-kort, kanske 64 GB så att det "aldrig" tar slut....
    Men jag har inget annat som tar plats, inga spel eller sånt (har aldrig någonsin spelat på en mobiltelefon).
     
  10. Walkir

    Walkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men då kan jag inget annat än rekommendera S4 Mini. Väldigt naturlig uppgradering från S2:an :)

    Tog ett par skärmdumpar för att visa prestandan:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Som du ser av andra bilden, så är 3D prestandan nära dubbelt så snabb på S4 Mini jfm Samsung S3. Kan även nämna att vanliga S4:an ligger på ca 6600 i 3D-testet.
     
    Last edited: 28 feb 2014
  11. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Köpte en S4Mini med 32 GB minneskort. Borde räcka.