Byter från Apple till..?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av bjsu562, 10 dec 2017.

  1. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Hej, ska byta telefon till en android igen hade jag tänkt. Haft apple sedan 3gs, med ett litet avbräck då samsung s4 galaxy kom. Den hade jag ett halvår innan jag köpte iPhone igen, och anledningen då var att allt var så osmidigt och buggigt på nåt vis. Fanns ett träsk med appar som fungerade halvdåligt och samsungs egna appar ville man ju inte ens ha.
    Anledningen till att jag vill byta igen är väl egentligen omväxling, hoppas att det hänt en hel del vad gäller stabilitet och apputveckling på play, att nästa naturliga steg blir en iphone x som jag egentligen inte gillar pga face grejset, och att jag använder inga andra appleprodukter längre så man är som obunden. Frågan lyder då vilken telefon man ska välja för att göra denna övergång så smidig som möjligt. Har tittat mycket på pixel 2xl då jag har en 7+ nu och trivs med formatet. Är det den som gäller om jag vill ha samma snabbhet, precision och stabilitet som min nuvarande lur?
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Pixel 2 XL är nog det bästa valet om du föredrar snabba(re) uppdateringar samt rent android. En kamera i toppklass.
     
    livinl0ud, jnsson, bjsu562 och 1 annan gillar detta.
  3. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    En bra kamera kommer att bli viktigare framöver då jag snart blir farsa, men även hanteringen av bilder att få dom på rätt plats och kunna hantera allt material enklare är väl hyfsat viktigt. Som jag minns det så var det enklare sortera bilder och flytta runt allt med androidtelefonen utan att få en massa kopior överallt...
     
  4. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Jag fick testa Samsung Galaxy S3 när den kom (genom Smartson) men hatade den. Buggig, ful och allmänt hemsk. MYCKET har hänt sedan den tiden! Du kommer inte ha några sådana problem idag.

    Pixelserien finns inte officiellt i Sverige så då måste du importera.

    HTC U11+ kan också vara ett bra alternativ. Superb kamera har det visat sig. Slår ibland Pixel till och med.
    Inte fullt lika bra batteri som jag tycker den borde ha med 4000 mAh och skärmen är aningens ljussvag enligt en del recensioner. Går inte heller att köpa i svenska butiker utan bara genom HTCs egna onlinebutik. Skickas inte förrän efter jul ser det ut som.

    LG V30 har jag själv sedan några dagar och den är helt fantastisk! Bilderna är absolut bra, men inte fullt lika som Pixel/HTC, framför allt vid lågt ljus. Den har dock vidvinkel vilket är guld! Superb batteritid!

    Huawei Mate 10 Pro har bra kamera, men ta en titt på deras UI innan du bestämmer dig. Det går att ändra mycket med teman dock, vilket den har bra stöd för. Det har dock visat sig att den har lite sämre mottagning än många konkurrenter så om du bor i ett sådant område eller åker runt mycket kanske det inte är det bästa alternativet.

    Samsung har bra telefoner, men är ganska mellanmjölk. "Safe bet", men lite tråkiga i mitt tycke. De är också känsligare i och med de böjda skärmarna. Konstig placering av fingeravtrycksläsaren.
     
    bernard, bjsu562 och tswfootball gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    bjsu562 gillar detta.
  6. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Finemang, ska kolla på lite fler recensioner då! :)
     
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Då är det viktigt med snabb och bra autofokus, vilket inte direkt varit Google-telefonernas starka sida tidigare. Skulle tro att Samsung S8/+ tar bäst barnbilder av alla som räknas upp i tråden. XZ1 är inte med alls i den matchen, troligtvis inte Mate 10 Pro heler.
     
    bjsu562 gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Både Pixel 1 o 2 gör det väldigt bra, så Google kan om dem vill också
     
    bjsu562 gillar detta.
  9. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Mate 10 pro

    Springande onge i dunkel belysning
    Tycker inte dom blir så värst dåliga helt ärligt
    IMG_20171203_101717.jpg IMG_20171203_101719.jpg IMG_20171203_101718.jpg
     
    bjsu562 gillar detta.
  10. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Hehe, ja det här utvecklades ju till ett kamerakrig, men av de recensioner jag sett så är det väl pixel 2 som gäller på kamerafronten bland android? Men det är så löjligt små skillnader så för en vanlig fåntratt som mej själv kanske det kvittar. Däremot gillar jag att filma en del då jag kör radiostyrt och man ska väl hänga med en springande knodd så småningom och pixelns stabilisator verkar ju helgrym i videoläget?
     
    Finskpinne gillar detta.
  11. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Dmark eller vad dom heter som testar kameror har ju placerat Pixel och Mate 10 pro på samma plats förutom att Pixel vann vid video inspelning.

    Kul med Rc, har sj höllt på många år förut :)
    Skit svårt och fota dom I rörelse, speciellt buggys som kan vara så jäkla snabba :D

    Scala crawlers är mycket lättare att fota hahaha :D
     
    bjsu562 gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag stämmer in i Pixel 2-kören. Bästa mobilkameran just nu och överlag en mycket smooth telefon med snabba uppdateringar. Rekommenderar den mindre versionen som har bättre skärm än XL.

    S8+ kan jag inte rekommendera. Jag sålde min eftersom viktiga säkerhetsuppdateringar ofta ligger tre månader efter Pixel/Nexus-lurarna. Kameran i S8 är riktigt bra och luren är full av funktioner, men kvalitetskänslan i mjukvaran är inte i närheten av så "finslipad" som Pixel 2 eller iPhone.
     
    inact_0049 och bjsu562 gillar detta.
  13. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Du ska absolut välja en telefon som har ett rent gränssnitt. Kommer du från en iPhone gissar jag att du kommer att störa dig på de olika tillverkarnas anpassningar. Visst får du en massa härliga inställningar som gör att du kan tweaka väldigt mycket, men eftersom du kommer från en iPhone (där Apple bestämmer till största delen vad du tycker om och vill ha :)) så kan det bli rörigt och svåröverskådligt. Dessutom har du ofta flera appar för samma ändamål.

    Fotohanteringen är riktigt smidig på Pixel, dessutom kan du ju ladda upp alla bilder och filmer i orginalkvalité till Google Photos vilket äntligen löser alla mina bekymmer med bilder.

    Vore jag dig skulle jag köra på en Pixel 2 XL, du får ju Android-världens motsvarighet till iPhone där uppdateringar kommer snabbt, systemet ser ut och fungerar som Google tänkt hela tiden, sjukt bra kamera och en skärm som faktiskt är bättre än vad många säger. Kameran är fantastiskt bra och att kunna springa efter sina barn och samtidigt filma och inspelningen blir riktigt mjuk är helt otroligt. Du behöver som sagt importera den så läs nog i tråden här på forumet om det, rekommenderar att köpa från Clove.co.uk som hjälper dig vid garantiärenden men istället är telefonen lite dyrare där.

    Ett bra alternativ är HTC U11+ (eller HTC U11 om du vill komma billigare undan) alternativt den första Pixeln som du kan få för omkring 4.000 kr.

    Lycka till och berätta vilken den blir samt hur du upplever telefonen och övergången till den ljusa sidan. Och välkommen till Sveriges bästa forum :)
     
    Timpppa, bjsu562 och Finskpinne gillar detta.
  14. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Rc är min stora hobby, kör ett par tävlingar per år och en cup här uppe i norr och hela vintrarna på vår innebana. :)
    Vore kul om man kunde filma lite bättre ur dom tillställningarna.

    Ja det är just det med det smidiga rena oset som förmodligen kommer avgöra till pixel 2xl fördel. En samsung som jag hade för många år sedan svor jag dyrt och heligt egentligen på att inte köpa igen..Men finns det egentligen bara google pixel som har det bra så att säga? Vilka andra telefoner har det lite ”renare” än andra och vilka har skräpat ner det värst, om ni förstår vad jag menar.
    Haha har läst runt ett par veckor på forumet och det finns kunskap i överflöd här. Alla är professorer i mobiltelefoni och det verkar inte ovanligt att de flesta avverkar en fem sex stycken per år. :)
    Glatt överraskad över responsen på min tråd i alla fall, vet ju nu vart man ska vända sej om det dyker upp frågor. :)
     
  15. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Om det gäller filma så hade nog jag personligen kört på Pixel 2, det verkar ju som det är den som gäller då!
     
  16. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Missförstå mig rätt, jag hade en Samsung S7 till alldeles nyligen och älskade den faktiskt så mycket att jag var osäker på om jag ville byta bort den. Kvalitén och jämnheten på de olika tillverkarna har höjts ordentligt senaste åren och samtliga flaggskepp är riktigt bra telefoner. Men Pixeln är enligt mig en klass bättre på många punkter. HTC och OnePlus har ganska rena versioner av Android och köper du en telefon som levereras med Android 8 Oreo så ska det (teoretiskt, återstår att se) innebära snabbare uppdateringar framöver (tex HTC U11+).

    Håller du på med RC tror jag du kommer gilla bildstabiliseringen mycket.

    Ja här är vi alla självutnämnda experter och även om vi oftast är ödmjuka så vet vi ju alla bäst, därför brukar sådana här diskussioner sluta med att alla rekommenderar det dom själva har, precis som jag gjorde :) Men det är nog bara för att vi är så passionerade och spenderad alldeles för mycket tid på vårt mobilköp. Men skriv mer kring budget och sådana saker så kan vi bättre hjälpa dig.
     
    Last edited: 11 dec 2017
    Finskpinne gillar detta.
  17. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Jag har en budget på runt 10k. Men hittills har jag ju haft iphone som står sej bra i andrahandsvärde, brukar kunna finansiera halva nya mobilen med försäljningen av den gamla, men hur är det med androidernas flaggakepp och andrahandsvärdet på dom? Vilka märken sjunker som en sten efter man öppnat kartongen och vilka står sej bra tills nästa modell kommer ut?
     
  18. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Dom flesta av Huawei förutom mate sjunker som fan, 1+ verkar hålla rätt ok andrahands, Pixel med. Samsung sådär..
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Skulle vilja påstå att ingen Android håller värde i längden lika bra som iPhone. Vissa sjunker fortare än andra typ LG och Huawei. Inget håller sig "bra" ända till nästa modelll.
     
    bjsu562 gillar detta.
  20. Mansento

    Mansento Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag kör alltid både iOS och Android, slipper jag ångra mig eller nåt :) ifall man byter till android och plötsligt saknar Iphone? Köp två mobiler, en android och behåll Iphone.
     
    Droid96 gillar detta.