Problem: Byter nät för sent

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Larsgmb, 3 maj 2016.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jag har nu en Samsung Galaxy S7 och kör med Comviq. Men jag misstänker att problemen är ganska vanliga, eller?

    Jag har ställt in telefonen på att automatiskt byta mellan 2-3-4G. När jag är på platser med bra 3-4G täckning får jag detta. Och när jag kommer till en plats där det bara är bra täckning på 2G, så ska telefonen automatiskt byta till det.

    Men min S7, liksom tidigare min S5, verkar ha en stor förkärlek för 3-4G, så den byter inte trots att i stort sett alla streck försvunnit från statusraden. Och samtalen blir urdåliga, med ord som försvinner etc.

    Undrar om detta är typiskt Samsung, eller mer allmänt?
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har uppldevt samma sak med i stort sett alla telefoner jag har haft. Vad den nedre gränsen är för att börja söka annan frekvens vet jag faktiskt inte men ibland önskar man helt klart att den är högre :/
     
    bernard gillar detta.
  3. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Precis! Undrar varför tillverkarna har sådan förkärlek för snabbare nät på bekostnad av samtalskvaliteten.
    Och jag har inte hört talas om något sätt att höja den gränsen, även om man skulle roota.

    Jag har även tittat på en appen My Profiles, som kan utföra saker beroende på var man är. Och den kan växla till WiMAX (EVO 4G), men det verkar inte vara den 4G vi kör i Sverige.

    Det verkar kört. Och man kan ju inte gärna byta manuellt när behovet uppstår under ett samtal.
    Suck:ehm:
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Samtal går däremot inte på 4g utan det är enkom datatrafik som går där. Så det skall inte påverka samtalskvaliteten att du har noll staplar på 4g. Om det inte har kommit någon ny teknik de senaste åren såklart, jag är ingen expert på nät :)
     
    jnsson gillar detta.
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kvalitén på röstsamtal hos Tele2 / Comviq upplever jag oftast som dålig, kan ha å göra med att man är van vid HD-voice hos Telia.
    T.ex om någon med Tele2 ringer mig så får jag ofta fråga "vad säger du" osv, vilket jag inte behöver när jag pratar med någon i Telias nät.

    Vilket nät använder din mobil då du upplever detta problem med dåligt ljud ?
    Är det 2G eller 3G ?


    Om du har problem med dålig 4G täckning, så kan du låsa mobilen mot endast 4G, men då fungerar inte vanliga röstsamtal.
    Om du upplever stora problem med samtal så är mitt tips att bara köra med 2G & 3G, du får ju troligen sämre datatäckning då.


    -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
    Skickat från min Galaxy S7
    (med Telia).
     
  6. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Håller fullständigt med. När jag ringer till nån med Comviq är samtalskvaliteten generellt dålig. Bäst upplever jag den inom 3/Telenors 3G-nät
     
  7. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Har Nexus 6P och den växlar snabbt, jag brukar ställa in den så den går bara på 2G/3G och när jag sedan ställer in den på 2/3/4G så kopplar den upp snabbt till 4G, jättenöjd, annars upplever jag samma sak med andra telefoner precis som ni.