Tips: Capcom Puzzle Fighter.

Diskussion i 'Spel' startad av RURAL, 6 feb 2018.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Har vi något fan av Puzzle Fighter här? Ett klassiskt spel som sedan ett par månader tillbaka finns för Android och iPhone.
    Jag skulle vilja säga att det är (absolut) 2017 års bästa mobilspel.

    Konceptet är klassiskt,
    spelbrickor faller från skyn och du ska pussla ihop så häftiga mönster du bara kan, sedan krossa dem för att utlösa förödande specialattacker som dels sänker motståndarens livmätare och också slussar över brickor till hens spelplan.
    Det är rappt och snabbt och ursinnigt, sina glada färger till trots. Nyser du och tappar fokus är du K Ö R D.
    Strategin ligger i att dels vara snabb och ha koll på dina specialattacker, och även i att ha i åtanke vilka färger din motståndare droppar på din spelplan så att du kan arbeta MED dessa brickor snarare än mot dem.

    Du kommer få skapa ett lag med 3 karaktärer. En main och två support; dessa knyts till varsin av de specialattacker din main-gubbe har och varje gång du aktiverar given attack kommer din supporter in och gör sin sak. Oftast är en support skill helt enkelt en snyting för extra skada, vissa gubbar bidrar dock med "stun effect", healing eller så.

    Spelet är som sagt bra. Innehåller i dagsläget 17 karaktärer, alltså från små snabba som X och Morrigan, till stora kraftpaket såsom Haggar och M. Bison.
    Det lider dock av slö server vilket är förödande i ett spel med realtids-fighter. Om du spelar mot en USA-snubbe är sannolikheten stor att du får en viss fördröjning i dina gem drops vilket såklart inte är varken rättvist eller kul. Jag hoppas, och tror, att Capcom kommer fixa detta.

    Det är också rätt obalanserat, trots upprepade arbeten med att göra det mer jämlikt.
    En snabb M. Bison kan fortfarande slå ut vilken medelstark gubbe (Blanka!) i ett slag som helst.

    Vad gällande drop rates av karaktärer, dräkter och specialattacker är det relativt generöst. Jag har inte känt min progress stanna upp ännu.
    Är det ett "pay to win"? Nä. Jag har spelat mot storspenderare med högt levlade gubbar och klått dem relativt enkelt. Samtidigt är det möjligt, om man är skicklig, att slå sig upp i rankingen även med en relativt underlevlad karaktär.

    Om du redan spelar Puzzle Fighter kan du utmana mig i en vänskapsmatch eller 2. Jag heter i spelet ULFPAM.
    Om du inte redan spelar det, gör det! Det är kul. Jag behöver nån att träna mot.

     
    bernard och dannejanne gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Åh vilka flashbacks till Super Street Puzzle Fighter 2 Turbo till PS1! Haft fantastiskt kul med det och öl med vänner i yngre dagar!