Casta Viaplay till AndroidTV (Inbyggd i Sony-TV)

Diskussion i 'Android TV' startad av andreasenglund, 31 dec 2016.

  1. andreasenglund

    andreasenglund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

    Jag har nyligen skaffat en Sony-TV med inbyggd AndroidTV.(www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3506229)

    Jag har problem att casta från Viaplay till den inbyggda Chromecasten i AndroidTV. Den lyckas "koppla upp sig" men fastnar på "loading" efter jag valt vad som ska spelas. Det funkar utan problem med en vanlig extern Chromecast kopplad till ett hdmi-hdmi-uttag i samma TV.

    Någon som har liknande problem just med Viaplay?

    Jag har inte märkt några problem med andra appar jag testat att casta från. (SVT play, TV4 play, YouTube, Netflix, osv)

    Som diskuterats i en annan tråd här så har ju Viaplay inte heller någon app för AndroidTV... :( Så att casta är det bästa alternativet, om det hade funkat dvs!

    / Andreas
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är uselt att Viaplay ännu inte har någon nativeapp för Andorid TV. Skriv gärna till dem på Twitter eller maila :) Vi brukar jaga dem till och från för att något skall hända. Native är så mycket bättre.


    Lite märkligt, hfm. Förmodar att du förvissat dig om att TV:n kör senaste firmware och att alla appar är up to date? Det vill säga att du loggat in på Google Play o uppdaterat även apparna.

    Har du testat från olika enheter? Har du två nätverk hemma? (2,4GHz+5GHz?)? I sådana fall kan du testa switcha på TV:n och se om det fungerar bättre med det andra nätverket.

    (ps. Välkommen till Swedroid! :D)
     
  3. andreasenglund

    andreasenglund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack. :)

    Problemet löste sig. Fanns en uppdatering till cast reciever-appen på Play som av någon anledning inte hade auto-uppdaterats. Efter jag manuellt uppdaterade den så funkar det att casta även Viaplay.

    Osäker på varför den inte hade auto-uppdaterats. Kanske krävde ändrade rättigheter och då inte kunde göra det automatiskt?!
     
  4. pdl

    pdl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har precis samma problem, dock med en Philips Android TV. När jag castar via mobil eller padda kommer ladd-snurran upp på TVn, men sedan händer inget.

    Har uppdaterat Google Cast till senaste som Google Play erbjuder (1.21.7xxx). Skillnaden är dock att detta inte enbart gäller Viaplay, utan även SVTPlay, Netflix och Telia Play +. Youtube går bra att casta.

    Har även testat via både 2,4 och 5 GHz WIFI, samma resultat oavsett vilket. Testar jag med en tidigare version av Google Cast kan jag casta alla appar utan Viaplay. För Viaplay funkar det ungefär 15 sekunder, sedan börjar bilden gå i slowmotion medan ljudet går på normalt. Efter cirka 30 sek så fryser bilden och buffersnurran kommer fram, därefter händer inget mer än att snurran går runt.

    Via Chromecast-sticka funkar det bra. Några tips eller idéer på vad man kan göra eller varför detta händer?
     
  5. snubben123

    snubben123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har samma problem
     
  6. pdl

    pdl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Verkar vara firmware-realterat till Philips QM163E_0.1.15.64

    Får bara hoppas Philips får tummen ur och skickar ut en ny firmware...
     
    bernard gillar detta.
  7. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Last edited: 18 mar 2018
    bernard gillar detta.