CDON.com / CDON : Officiell tråd

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av CDON.COM, 12 dec 2011.

Taggar:
  1. CDON.COM

    CDON.COM Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    467

    MINA ENHETER

    Tjena Swedroidare.

    Det är väldigt kul att ha fått den här möjligheten att komma i kontakt med Er som använder produkterna vi säljer och vi kommer göra vårt bästa för att hjälpa er.

    Vi som sitter och svarar på inlägg i denna tråden är inköpare av telefoner och tillbehör samt abonnemangstjänster, vi har kunskaper som vår ordinarie kundservice inte alltid har och kan ge lite mer nyanserade svar vid tex nyreleaser osv.

    Väl mött!
     
    foxman, Pzycic, otto och 1 annan gillar detta.
  2. boster

    boster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hej
    jag köpte en huawei x6 av er och nu har den varit på service i 49dagar. Första gången var den där i 16daga,r och sedan fick jag tillbaka den och starta upp den och felet kvarstår. ej åtgärdat så jag fick lämna tillbaka den på service igen med vändande post och nu har den varit där i 33dagar och man mailar er och ni svarar ej. har väntat på att ni ska ringa mig
    ni brukar vara snabba på att svara om inte nu

    som svar av er fick man detta

    Den 10e December kommer vi reklamera ärendet för "Lång servicetid".
    Godkänns reklamationen kommer du kunna välja mellan 'häva köpet' eller få ett nytt exemplar levererat till dig (förutsatt att produkten inte utgått hos vår leverantör).


    tycker att detta inte är okej
    har varit i kontakt med konsumentrådgivare om just det.

    Hur får man kontakt med er och häva köpet!
     
    Last edited: 12 dec 2011
  3. CDON.COM

    CDON.COM Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    467

    MINA ENHETER

    Hej boster,

    Vi behöver ha ditt kundnummer alternativt e-postadress för att kontrollera vad som hänt. Skicka detta i ett PM till oss gärna tillsammans med ev serviceinlämningsnummer så återkommer vi snarast möjligt till dig.
     
  4. boster

    boster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    fick svar av CDON i dag

    Svar 2011-12-13 10:03
    Hej

    Vi håller på att behandla ditt ärende för 'långservice tid'.
    Vi återkommer så fort vi har ett svar åt dig.


    det är enkelt häv köpet. 49dagar på rep 16+33 dagar med vändand post för samma sak är inte okej

    kommer att uppdatera vad svaret blir av CDON

    har varit i kontakt med konsumentrådgivare som svar var häv köpet orimligt lång service tid för samma sak som ej åtgärdas
     
  5. boster

    boster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    :) vart precis uppringd av gruppchefen på CDON och dom häver köpet :) :)
     
  6. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    805
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    cdon & Galaxy Nexus

    Nedan följer en kronologi över vad som hänt (eller snarare vad som inte hänt) sedan jag beställde en Galaxy Nexus från CDON.COM.

    2011-12-08, 20:00
    Leveranstid enligt CDON.COM : 1-3 arbetsdagar
    Jag beställer telefonen

    2011-12-09
    Statusen på ordern är blankt, varpå kontakt tas med CDON
    Svaret som kommer kl 20:31 lyder:
    "Eftersom vår första leverans av den beställda telefonen endast täckte våra förhandsbokningar kommer vi skicka ut nästa sändning runt den 16/12."

    Jag frågar då om jag kan räkna med att få den i nästkommande sändning, och svaret jag får 20:49 är:
    "Som det ser ut nu skall nästa leverans gott och väl täcka alla beställningar."

    Någon gång under dagen ändras min orderstatus till "Varorna packas"

    2011-12-12
    CDON.COM "Beräknad i lager 2011-12-22" (en ändring mot vad som kommunicerats tidigare, som leverantören dessutom inte upplyst mig om)

    Kontakt med cdon.com kl. 07:48 där jag undrar om telefonen kommer att skickas den dagen då den haft status "Varorna packas" i en dag, vilket enligt deras hemsida betyder att min "beställning håller på att plockas och packas på vårt lager och kommer att skickas inom en arbetsdag."

    Svaret jag får kl. 08:06 lyder:
    "Det jag kan se i våra system är att ordern har skickats till lagret. Så som det ser ut nu så är telefonen slut och nästa leverans kommer 16/12."

    Ett svar som skiljer sig från informationen på hemsidan, som fortfarande säjer ”Beräknad i lager 2011-12-22”.

    Jag replikerar kl. 08:08 och frågar då hur det kan stå att den packas om den inte gör det och får till svar kl 08:12:
    "Eftersom en så stor leverans av denna produkt gick ut förra veckan kan det blivit fel när man skickat ut statusuppdateringarna.
    Det finns fortfarande möjlighet att du var en av dom som fick sin produkt i första leveransen.
    Jag ber dig återkomma imorgon för en mer korrekt statusuppdatering på din beställning.
    "

    Här borde jag kanske bli nervös eftersom de i princip redan här berättar att inte har koll på vad de håller på med.

    2011-12-13
    Kl 10:04 är statusen på ordern fortfarande "Varorna packas" och jag tar kontakt med cdon.com igen och undrar NÄR telefonen kommer att skickas.

    Svaret som kommer kl 11:40 lyder:
    "Har fått meddelande idag att det kommer in 70 Nexus idag och dom kommer börja skickas idag med.

    Det är 7 st som bokat så ditt ex kommer skickas iväg idag med.

    Har du fler frågor vänligen återkom.
    "

    Det vill säga att jag fick ett skriftligt löfte att den skulle skickas 13/12.

    Klockan 21:52 samma kväll är statusen på ordern oförändrad vilket gör att jag frågar cdon.com om min telefon skickats eller inte.

    2011-12-14
    Svaret som kom kl. 08:00 lyder:
    "Tyvärr inte, enligt inköparna så kommer alla bokningar av denna produkt gå iväg idag då det bara var 7 stycken kvar efter första utskicket.

    Har du fler frågor vänligen återkom.
    "

    Och där kom ett nytt skriftligt löfte om att den skulle skickas 14/12.

    När klockan är ca 14:57 och orderstatus fortfarande är "Varorna packas" kontaktar jag cdon.com igen och önskar ett garanterat leveransdatum.

    Klockan 20:32 har jag inte fått något svar och orderstatus är oförändrad.

    Jag skickar då meddelande till användaren CDON.COM. Meddelandet innehåller i princip samma som ovan.

    2011-12-15
    Min orderstatus är oförändrad, dvs den har sedan 9/12 sagt att varan packas.
    Klockan 14:46 får jag följande svar från CDON.COM:
    Just nu är vårat lager för hemelektronik under ovanligt hög belastning.
    Detta har resulterat i vissa förseningar i leveranser och att orderstatusen på "Mina sidor" i vissa fall inte uppdateras korrekt.
    Lagret arbetar för att skicka alla beställningar så fort som möjligt och trots att din orderstatus ser oförändrad ut kan den alltså vara skickad.
    Vi ber dig av ovan anledning att avvakta någon dag då din beställning, om den inte redan är skickad, kommer att skickas inom kort.


    JUST NU?? De har haft samma status på min order i snart en vecka!! Jag har som synes ovan fått LÖFTE av cdon.com TVÅ GÅNGER att min telefon skall skickas vid bestämda tidpunkter, och nu har CDON.COM mage att be mig avvakta ”någon dag” eftersom de bevisligen inte har koll på vad de håller på med.

    Jag måste säga att deras kundbemötande är katastrofalt. Å ena sidan har de svarat mig snabbt men informationens kvalité är under all kritik, vilket konversationen ovan tydligt visar. Jag arbetar själv med kundrelationer (i en helt annan bransch) och skulle jag delge mina kunder den här typen av information (motsägelsefull samt inkorrekt i flera avseenden) skulle jag ha varit arbetslös sedan länge.

    Det här är första och garanterat sista gången jag handlar elektronik från CDON, detta eftersom de uppenbarligen inte bryr sig nämnvärt om de som betalar deras löner, dvs kunderna!
     
    Swendroid gillar detta.
  7. Swendroid

    Swendroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Tack för infon. Grymt provocerande och osmakligt av CDON att skriva att "varorna packas" när de i själva verket inte gör det :mad:
     
  8. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    Min har haft statusen "varorna packas" sen jag la min order.
    Har försökt avbeställa men får som svar att det är för sent.

    Dock flaggar jag för att det var likadant med SGSII.
    Jag hade den i handen, och ändå stod det att varorna packas.

    Nu vill jag dock avbeställa/returnera när den väl kommer
     
  9. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Bra tråd, låter som man ska hålla sig borta från CDON....
     
  10. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Eller så tänker man lite och funderar på hur många det är som kanske är jättenöjda med cdon.com som det inte har strulat något för.

    Jag tror att det är de som är missnöjda som hörs medan belåtna kunder håller tyst.

    Det är bara min personliga tanke. Jag har bara beställt en gång från cdon.com och den gången gick allt supersnabbt och perfekt. Mao, jag blev/är hittills en nöjd kund som inte syns/hörs/märks (förrän nu :)).
     
    Pake, yarre, fireon och 2 andra gillar detta.
  11. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Precis, jag har bara positiva erfarenheter av CDON, och leverensen av min SGSII jag beställde från Tele2 hade liknande (fast längre) förseningar. Samsung verkar inte vara de bästa på att tala om hur många de tänker leverera utan det får butiken se när leverensen kommer..

    Skulle CDON erbjuda gratis frakt till oss Swedroidare så skulle de säkert få ännu fler nöjda kunder ;)
     
  12. alterswede

    alterswede Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    121
    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS Max 256gb
    Jag vill också passa på att säga att jag är en frekvent kund hos cdon och är nöjd. Har köpt flertalet cd och bluray's.

    De enda gångerna som det krånglat har märkligt nog varit när jag köpt SGSII och nu Gnexus. :ehm:

    Ziq.
    Fri frakt är bara en googling bort. ;)
     
  13. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    805
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Uppdatering:
    Kl 20:24 i går kväll kom ett mail att min order var postad, och en timme senare kom ett SMS från Posten med tracking ID.

    Vidare fick jag ett svar från CDON nu på morgonen att min telefon var postad, samt en ursäkt om att det tagit tid.

    Oftast fungerar det säkert väldigt bra att handla hos cdon.com, och jag är säker på att merparten av kunderna är väldigt nöjda.
    Men, för min del spelar det mindre roll, då de väldigt tydligt visat hur de agerar de gånger det inte fungerar. Det är en avgörande faktor för min del när jag väljer leverantör.
     
  14. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Även jag är nöjd CDON kund. Tycker det är jättebra av dem att ta kontakt så perosnligt som de gjort med deras kunder här på Swedroid. Önskar att fler företag kunde följa deras exempel.

    Synd att de första inläggen handlat om ärenden från missnöjda-kunder. Hoppas inte det gör att CDON blir idle här på forumet.
     
  15. boster

    boster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Varför är det fel att skriva om något som är fel??? de är väll bra att andra får veta det. vad skulle du har gjort då bara vara glad och tyst och vänta????(TROR INTE DET)

    Det är bra för CDON att få Negativfeedback och inte bara Possetivfeedback. Får dom Negativfeedback så kan dom bli Bättre och veta hur och på vad dom kan bli bättre
     
    Last edited: 18 dec 2011
  16. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Negativ feedback existerar inte. Då kallas det för att klaga. All feedback skall vara konstruktiv.

    Och visst är det bra att lyfta fram det som cdon gjort mindre bra. Men kom samtidigt med förslag hur de kan bättrar sig isf.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  17. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Tack för bra initiativ! Jag köpte min Galaxy Nexus hos er och fick den före nästan alla andra, trots sent beställningsdatum. Tummen upp!

    Det jag tänkte fråga om är tillbehör till Galaxy Nexus. Tex olika docks, ECS-K1F2BEGSTD kanske, och fodral. Det ni inköpare ska kika på är de berömda dock-pinsen på sidan av telefonen. Används inte dessa i de hållare ni köper in kan man lika gärna använda en noname-hållare för tex GPS och spara kanske 300kr.

    Mobilefun i UK har lagt upp dessa som Kommande. Kan vi kanske få se någonting liknande från er? :)

    Genuine Samsung Galaxy Nexus Vehicle Dock - ECS-K1F2BEGSTD
     
  18. CDON.COM

    CDON.COM Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    467

    MINA ENHETER

    Hej Otto,

    Det är väldigt svårt att svara på om detta tillbehör kommer till Sverige då Svenska Samsung själva inte tagit upp det ännu. När och om de gör det kommer vi självklart att sälja det. Tyvärr är det långa ledtider från Samsungs sida och i allra bästa fall kan det finnas för leverans i slutet på Januari.
     
    otto gillar detta.
  19. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Trevligt med företag representerade på forumet!

    Ett tips till CDON, skriv ut de 1-2 extra leveransdagarna i juletid vid de vanliga leveranstiderna. Som det är nu står de bara under "Kundtjänst" och det verkar som att många som beställer blir småsura när det står "packas" i 3-4 dagar. Kanske bra att vara tydlig eftersom det nu står leverans 1-3 dagar och "varorna packas" innebär att det postas inom 1 arbetsdag, vilket inte riktigt verkar stämma nu.

    En sak till, om ni har möjlighet vet jag att det går att göra kolli-id till en klickbar länk i mail som dirigerar direkt till postens sida. Detta underlättar när man ska kolla var ens nya stora skrämtelefon är någonstans, från sin gamla, lilla skärm telefon som är jobbig att kopiera text i ;) dessutom sparar man 2-3 steg i spårningsproceduren.

    För övrigt måste jag säga att jag är nöjd med mitt första köp hos CDON som blev en GNex :)
     
  20. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    jag instämmer helt...nu har jag inte köpt nån android telefon utan andra varor

    jag beställde varorna tidigt i måndags morse och har fått en del utav leveransen den andra står och tuggar på varorna packas
    skitkul eller inte då det är julklappar....
    nu har även posten problem att hinna levera alla paketen så även om CDon får tummen ur i morgon så är risken stor att dom inte kommer fram i tid :(
    det som gör mig arg är deras reklam på hemsidan att beställde man inom en viss tid så lovades man att varorna skulle komma före julafton jo tjena och det höll ni ju.....:mad: