CDON.com / CDON : Officiell tråd

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av CDON.COM, 12 dec 2011.

Taggar:
  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gjorde misstaget att köpa en skärm av CDON som visade sig vara dead on arrival, så den gick i retur dagen efter jag tagit emot den.

    CDON bekräftade att de tog emot returen 26/1 och sedan dess har det varit helt tyst. Vad kan tänkas ta sådan lång tid? Det enda som någon behöver göra är att sätta på skärmen, konstatera att den inte fungerar och skicka ut en ny. Det kan maximalt ta 5 minuter.

    CDON erbjuder ingen sida där man kan följa ärendet heller och enda sättet att ta kontakt med dem är genom ett formulär på hemsidan där det sedan många månader tillbaka framträder att det är långa handläggningstider.

    Har några andra returerfarenheter av CDON i nära tid? Hade jag vetat att det sköttes så förfärligt dåligt hade jag hellre köpt skärmen av någon annan ÅF.
     
    Last edited: 11 feb 2018
    night77 och R3b0rn gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag hade en retur till CDON för några år sedan. Den gången tog det typ tre veckor från att de tagit emot paketet till att de hade handlagt returen. Den gången skyllde de på att de hade flyttat lagret.
     
    bernard gillar detta.
  3. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Samma här för ett par år sedan. Fick en använd mobil fast den skulle vara ny. Lång väntan på återbetalning samt svar ang mottagen retur. Så litar ej på cdon.
     
    bernard gillar detta.
  4. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    ÅååååååååÅnej. Jag som just köpt en skärm från cdon.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag mailade CDON i måndags och fick svar på eftermiddagen. De hade nu tittat på skärmen ~18 dagar från att de tagit emot den och konstaterat att den mycket riktigt led av ett fabrikationsfel.

    Får frågan hur jag vill göra trots att jag på returlappen angivit att jag önskar få en ny skärm, så jag svarar att de skyndsamt kan skicka mig en ny.

    Under tisdagen får jag ett nytt mail där de ber mig att återigen bekräfta att en ny skärm skall skickas. De måste skapa en faktura och sedan kreditera beloppet och innan detta är möjligt måste jag av någon anledning godkänna det, vilket förstås innebär att ännu en dag gått förlorad.

    Kunde i alla fall hämta ut skärmen idag och tack och lov fungerade den som väntat. Hade inte mäktat med ännu ett returärende :eek:

    CDON:s rutiner känns närmast antika och onödigt krångliga. Undra på att det tar lång tid när en kund måste begära en sak vid inte mindre än tre tillfällen för att det skall gå igenom.

    För min del blir det aldrig mer CDON igen för annat än småsaker.

    Edit. Glömde tillägga att jag fick ett meddelande från Qliro om att jag hade en faktura som väntade både via SMS och e-post under onsdagsmorgonen - varför skicka ut det meddelandet om fakturan bara skulle krediteras sedan?? Jag fick först sent på kvällen ännu ett mail där det står att beloppet är krediterat, men samtidigt står det inget om Qliro någonstans, så jag är inte helt säker på att fakturan är makulerad/krediterad även hos CDON:s factory-bolag, varför jag kände mig tvingad att maila om detta också. Bara krångel.
     
    Last edited: 14 feb 2018
    jnsson, svenix, rodak och 1 annan gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    CDON tog visst en kreditupplysning för att skapa fakturan som bara skulle krediteras igen :eek: Det var tack och lov inte en UC, ty då hade mitt tålamod brustit, utan Creditsafe, men det var trots det helt obefogat och mycket, mycket märkligt.

    Ogillar nog precis allt med hur CDON hanterar sina returer. Det är nästan fascinerande hur ett bolag som funnits så länge och som omsätter runt en miljard kan ha så mycket grus i maskineriet.
     
    Last edited: 15 feb 2018
    P.F, Atmos och jnsson gillar detta.
  7. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    CDON brukar inte vara så smidiga vid returer. Jag köpte två hårddiskar av dom för några år sen. Båda hårddiskarna kom i förslutna antistatpåsar, men den ena disken visade sig innehålla diverse disktest-verktyg och en windows-installation. Skickade tillbaks den och fick pengarna tillbaka för den, men jag hade hellre bara bytt den mot en ny. Nu fick jag själv beställa en dyrare hårddisk efter att jag fått tillbaka mina pengar för den.
     
    bernard gillar detta.
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tråkigt att höra om strulet @bernard@bernard :(

    För länge sedan när jag jobbade i en elektronikkedja så fick vi lära oss att en Nöjd kund berättar och sprider detta att dom är just nöjd till 1-3 personer i sin omgivning medans en Missnöjd kund sprider det till +10 personer.
    Man slog fast att det är mycket kostsamt att få missnöjda kunder och att försöka "återvinna" deras förtroende.

    För egen del har det gått så långt att man bara blir normalt och just från ett företag gör att man höjer på ögonbrynen...det har som blivit skevt vad man kan förvänta sig o_O
     
    bernard gillar detta.
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Har för mig att man på -90-talet sa att det var tio ggr dyrare att dra in en ny kund än att behålla en befintlig. Kanske inte helt stämmer numera men det ligger ju nånting i det så klart
     
  10. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag tror du är mer korrekt än vad jag angav absolut!
     
  11. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Köpte en högtalare his CDON fôr tre veckor sen lite drygr. När vi packade upp den visade det sig att den inte fungerade, det kom inte ett ljud ur den vad vi än gjorde. Vi hade ju självklart öppnat alla småkartonger och plastpåsar och allt vad det nu var. Jag kontaktade CDON som sa att det bara var att skicka tillbaka. Sagt och gjort. Trodde de skulle DOA den och vi skulle få en ny direkt. Men icke. I onsdags, två veckor efter returen, får jag ett mail där det står att jag ANVÄNT produkten och att den inte skickades tillbaka i nyskick och att jag därför inte kunde claima DOA. Vansinne. Efter ett och annat samtal fick jag tag i en person som fattade det absurda i att säga att jag inte kan hävda DOA om jag först inte testat produkten. Personen skulle "lösa" situationen och skicka ut en ny högtalare. I dag, söndag, har fortfarande ingen ny högtalare levererats (eller skickats, vad jag vet) och jag vet att jag måste ringa och ta hela cirkusen imorgon igen.

    En gång i tiden hade jag ett annat problem med CDON och då höll jag mig borta ett tag. Har köpt lite saker senaste året utan att behöva ha med deras kundtjänst att göra och då har det såklart varit okej. Men dessa högtalare blir det sista jag köper därifrån (iaf på ett tag igen )
     
    bernard gillar detta.
  12. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Hur länge brukar Cdon slira innan dom skickar ut grejorna? Står fortfarande "behandlas" efter 2 dagar.
    Allt beställt säljs av cdon själva.
     
  13. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Cdon brukar vara ganska sega, inte ovanligt att man får vänta i ca en vecka innan prylarna skickas.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  14. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Som fruktat då. Enda gången ett köp från Cdon verkar vara försvarbart är om dom är de enda på klotet som säljer en viss produkt.
     
    flipp gillar detta.
  15. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Mjo jag undviker Cdon in i det sista! Men ibland kan de ha en del bra erbjudanden, men gör inga dyra inköp där längre. Blir mest film eller musik.
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Fick en kod så jag nyttjade den för fraktfritt för en box med DVD filmer.
    Men det är i stort sett den enda jag köper via CDON.com numera.

    Nån musik CD då och då också.
     
    bernard gillar detta.
  17. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Fortfarande efter tre dagar stod försändelsen som "under behandling", jag mailade och frågade vad som händer. På slutet av fjärde dagen började paketet röra på sig. Efter FEM dagar svarade kundtjänst och undrade vad problemet var eftersom försändelsen nu gått iväg.....
    En gigantisk facepalm är en underdrift.
     
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Min erfarenhet av CDON där jag varit kund i typ 5 år och 10tals beställningar är så här:

    1. Säljs en vara av självaste CDON så kan du ofta snabbt få den hem.

    2. Säljs däremot varorna genom CDON via en tredjeparts säljare så räkna med krångel eller strul med diverse förseningar.

    3. Köper du mobiltelefoner, räkna med att du ofta får icke svensksålda. Alltså grå importerat o.s.v vad det nu innebär och det gäller faktiskt även annan mer avancerad elektroniska prylar.

    4. Får du problem med med din telefon, räkna med oerhört långa väntetider att få hjälp! Alltså om din telefon är trasig, så räkma med minst en månad väntetid vilket är oerhört frustrerande och är inte alls okej med tanke på hur viktig mobiltelefonen är idag!

    5. Köper du små och enkla prylar, böcker och dylikt så är det mer safe!

    6. Sökningen på CDON hemsidan är under all kritik, man får ofta inte säkra träff, man får helt konstiga träff av en och samma saker med olika prissättningar! Detta är inte alls okej! Man blir helt förvirrad och kan snabbt lämna sidan när en sån basic grej fungerar så dåligt!

    Vad CDON kan förbättra är följande:

    1. Kundtjänsten måste ha ett telefonnummer där man kan ringa för mer avancerade frågor, returer, etc.

    2. Konceptet att sälja prylar även från andra butiker måste höja sig rejält i kvalitet, man kan inte spela som Ebay eller Amazon med alla ovanstående brister och problem. CDON är helt enkelt för slö och ineffektiv nätsäljare som har svårt att mäta sig mot de större aktörerna.

    3. Fixa så att slutkunden kan kontakta tredjeparts butik om man råkar för problem.

    4. Rekommendera en "närmaste" verkstad att vända sig till vid problem med till exempel mobiltelefoner! Det är superviktigt!

    5. Städa ordentligt i hemsidan och fixa sökningen så man inte får konstiga träff med olika priser på och en samma vara.

    6. Fixa alla konstiga status uppdateringar på de saker man beställer. Man ska kunna få referens/beställningsnummer hos tredjeparts butiker för att kunna följa sändelsen eller kunna kontakta de för frågor.
     
    Kristy, P.F och bernard gillar detta.
  19. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Någon som vet om CDON har liknande returrätt som Netonnet?
    Att man får öppna kartongen och starta mobilen, och om den inte uppfyller förväntningarna så kan man returnera den?

    Eller är det stenhårt att en startad mobil får man inte lämna tillbaka?
    Jag har kollat köpvillkoren men inte hittat något solklart svar.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du har 14 dagar ångerfrist vid distansköp enligt lagen om distansavtal.

    Av samma lag framträder det att du har rätt att öppna och inspektera varan. Den skall bara returneras i väsentligt oförändrat skick.

    Du kan till exempel inte avgöra om telefonen fungerar eller lever upp till de egenskaper som utlovas om du inte testar att starta den, så det faller på sin egen rimlighet att det inte skulle vara tillåtet. Jag har sett att bland annat "telefonshoppen" försöker reservera sig mot detta genom att neka ångerfristen om "telefonen är aktiverad" (vad nu det betyder), men det betvivlar jag håller om man vänder sig till ARN. Seriösa ÅF tar tillbaka varor i retur så länge de är i "väsentligt oförändrat skick".

    Det gäller ju däremot naturligtvis inte förbrukningsvaror, typ hygienartiklar, presentkort osv. Sådant omfattas inte, men telefoner gör det.

    Se bara till att förpackningen inte skadas mer än behövligt för att öppna den och se till att prodlukten returneras utan några skador med alla tillbehör osv. intakta.

    Står inget annat gäller alltid 14 dagar, och dessa 14 dagar går inte heller att avtala bort. Netonnet erbjuder upp till 90 dagar "öppet köp" om man är klubbmedlem.
     
    Last edited: 6 dec 2018
    Kristy och thehero gillar detta.