Chromcast - Remote Control Notifications?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av bryggkaffe, 27 nov 2016.

  1. bryggkaffe

    bryggkaffe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Upptäckte en feature i chromcast nyligen, att när man startar en cast från en enhet i det lokala nätverket så poppar det upp en sticky notis på alla andra anslutna enheter (i vart fall på android enheter) i nätverket, som talar om vilken app som castar och att det går att pausa & muta ljud.

    Hittade denna texten jag klippt in nedan om firmwaren.

    Google Cast Release Notes
    November 21, 2016


    Remote Control Notifications: When a user is casting, other devices on the same network will get a sticky notification to also control the playback. The user of the primary sender device can turn off these remote notifications globally in the Settings app at Google > Google Cast > Show remote control notifications.


    Dock är det lite opraktiskt att man måste stänga av den i alla enheter. Då inställningen inte stänger av utsändningen av notis-meddelandet, utan detta bara justerar om man vill slå av eller på mottagandet av notisen i just den enheten.

    Någon som har nått bra tips på att stänga av denna utsändning av notis globalt i sin miljö?

    Smidig finess, men blir en många sticky-notiser när det är många castenheter i samma nät som är igång, tittar man inte noga pausar/stoppar man fel enhet, osv.. Vill man se vad som spelas på de andra castenheterna, kan man ju sen tidigare öppna Cast/Home appen..
     
    Last edited: 27 nov 2016
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Har inte noterat detta själv, men har inte castat på ett tag. Skall definitivt testa. Tack för tipset!
     
  3. svegust

    svegust Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Läs denna tråd för att inaktivera funktionen : https://swedroid.se/forum/threads/alla-i-hushallet-ser-casting-och-kan-staenga-av-den.140580/
     
    Last edited: 14 jan 2017
    bernard gillar detta.