Fråga: Chromecast vs miracast-sticka. Vad är bäst för mig?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Frisell, 17 apr 2017.

  1. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tjena. Htpc'n fyller 6 år strax och är i stort behov att ett nackskott.

    Den står i köket bredvid en 37" tv(stort kök) och min fru vill gärna använda tvn som monitor till datorn för surf.

    Jag funderar på att använda en "elitebook" med i7 som castare och spegla till tv'n. Utöver vanlig surf kommer vi casta playtjänster och även flashmaterial och jag är osäker på vilken standard som passar mina behov bäst.

    Har även funderat på en lösning med trådlöst tangentbord med pad och en dp -> hdmi kabel mellan dator och tv, men det blir lite dyrare.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 755
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Miracast är en betydligt knepigare standard än Google Cast. Enheter du "castar" från när du använder Miracast måste hela tiden vara aktiva eftersom allt som syns på värdenhetens skärm speglas. Gör du något med värdenheten som att stänga av den, låter den gå i viloläge osv. dör också strömmen.

    När du castar något via Google Cast fungerar det helt fristående så snart du sparkat igång strömmen. Vad som sedan sker med telefonen eller laptopen du castar ifrån kvittar; du kan stänga av dem helt medan vad som nu castas fortsätter rulla.

    Vill man strömma eller styra uppspelningen från mer än en enhet i hushållet är Chromecast också vida överlägset Miracast. Alla enheter som är bakom samma WiFi som Chromecasten kan fungera som fjärrkontroll.
     
    Last edited: 17 apr 2017
    Frisell gillar detta.
  3. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack för svaret @bernard@bernard . Jag ska låna en chromecast(2015) av Far för att testa. Hur upplever du latens när man speglar webbläsaren?
     
  4. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja skall man jämföra så är just Chromecast att föredra. Mira funkar men som sagt, jobba samtidigt är svårt.
    Chromecast är suveränt att köra igång något från play men samtidigt kunna jobba (läs: surfa ,o]) med telefonen, även samtal.

    Om du skall ha dator vid tv'n i köket (eller var skall den placeras?) koppla in med sladd, klart överlägset.

    Din käre fru behöver kanske ny tfn? Samsungs S8 och Dex-station är något jag själv kastar lystna blickar på... Betala räkningar från samma enhet men från stor skärm - oslagbart (min ålder; 50+..).
     
    Frisell och bernard gillar detta.