Problem: Colour banding? Är det bara jag?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Clueless, 11 okt 2013.

  1. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag rootade min Nexus 7 idag men flashade inget nytt rom utan körde kvar på vanliga Android 4.3. Allt gick bra osv, jag var ganska nöjd då det var första gången jag gett mig på detta.

    Men nästan direkt började jag lägga märke till dessa hiskeligt fula ränder i vad som annars är mjuka toningar i färger. Kallas color banding på engelska. http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_banding
    Det syns lite här och där, men speciellt i bakgrunder till vissa appar. Foton ser dock helt okej ut och de få spelen jag testat ser bra ut.

    Jag har googlat detta en jävla stund nu men hittar inga bra svar. Vissa säger att deras enheter alltid haft dessa färgfel.
    Det jag börjar undrar nu är om det här fenomenet kanske alltid funnits där, men utan att jag lagt märke till det. Min oro är ju dock att det är något tok med grafikdrivrutinerna som jag flashat in på nåt sätt.

    Det jag vill höra med er är om ni ser detta även på era Nexus 7? Det syns ganska tydligt i den gråa bakgunden på Inställningar, och speciellt Skärminställningarna då det finns mycket fri yta där.
    Men ett ännu tydligare exempel är den blå inloggningsskärmen på Facebook-appen. Om man loggar ut ur Facebook och öppnar appen igen så kommer man dit. På min HTC One har jag en mjuk fin toning på den blå bakgrunden men på min rootade Nexus 7 har jag sjukt fula cirkelformade mönster med svår banding. När jag tar en skärmdump så försvinner problemet, dvs skärmdumpen ser helt normal ut. Detta måste vara något skumt och jag är ganska säker på att jag inte hade detta innan jag rootade.

    Har tagit ett foto på skärmen för att ge ett hum om hur det ser ut. På min datorskärm så ser dock detta mycket bättre ut än vad det gör i verkligheten. I verkligheten är det skarpa tydliga färgskillnader och det ser faktiskt riktigt illa ut.
     

    Bifogade filer:

  2. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag kan uppdatera detta lite nu. Provade först flasha Purity. Funkade fint men blev ingen skillnad i grafiken. Flashade sen Bricked Kernel och nu är problemet borta. Alla gradienter ser ut som dom ska igen.

    Jag måste helt enkelt ha flashat något som ändrade grafikinställningarna vid min första rootning.

    Skickat från min HTC One med Tapatalk now Free
     
  3. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Vissa kärnor har en fix för detta. Bland annat m-kernel och Bricked.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  4. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Men är det här ett problem även med stock kernel?

    Skickat från min HTC One med Tapatalk now Free
     
  5. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag har i alla fall så med stock, oerhört frustrerande.
     
  6. Clueless

    Clueless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Åfan, intressant. Men tråkigt.
    Antagligen hade jag det här felet från början även jag, bara det att jag blev extra uppmärksam efter jag rootat och grejat runt.