Comviq-SIM roamar ständigt (Lenovo A789)

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av gobble, 7 jan 2013.

  1. gobble

    gobble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ska försöka vara så kortfattad som möjligt.

    - Köpt ny mobil från Kina i augusti, Lenovo A789 dual SIM.
    - Använde den först i Grekland med grekiskt SIM (Cosmote). Fungerade bra, utan problem.
    - Åkte till Sverige och hade båda SIMmen i, den grekiska i andra porten och den svenska i första.
    - Båda SIMmen roamade i Tyskland - normalt.
    - När jag väl var framme i Sverige så fungerade det svenska kortet i en vecka utan problem, därefter började den roama ständigt (när jag ringde samtal och försökte skicka SMS) - inte normalt.
    - Sedan dess har den roamat hela tiden.
    - Kontaktade affären som jag köpt den på och de sa åt mig att byta IMEI. Jag gjorde som de sade, men det hjälpte inte.
    - Emellanåt var jag i Grekland och mitt grekiska SIM-kort fungerade som vanligt.
    - När jag kom tillbaka till Sverige igen kontaktade jag Comviq kundtjänst, som bad mig att testa mitt SIM-kort i en svenskköpt smartphone (testade i en HTC) och svenska SIM-kortet fungerade som den ska.
    - Jag kontaktade kinesiska affären igen och de bad mig att rensa APN och sätta dit nya. Jag gjorde som de sade, men det hjälpte inte.
    - Åter igen kontaktade jag Comviq kundtjänst och jag såg till att ha alla APN-inställningar up-to-date, men det hjälpte inte heller.
    - Jag har startat om mobilen flera gånger, men det har inte hjälpt.

    Vad det står när jag endast har det svenska SIM-kortet i:
    "The SIM-card you are trying to use is now roaming. No local SIM is available now. Would you like to continue?"

    Vad det står när jag har båda korten i:
    "The SIM-card you are trying to use is now roaming. Would you like to continue through the local SIM?"

    Då klickar jag Yes. Och då kommer detta meddelande upp:
    "No local SIM is available now."

    Nu sitter jag här med en dual SIM som inte fungerar som den ska och vet inte vad jag ska ta mig till... tankar? idéer? hjälp?
     
  2. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har liknande problem med en Kina telefon roamar med alla kort jag testat


    Misstänker baseband strul min står låst på wdcma 2000 alt firmware i mobilen som inte är så om det ska
     
  3. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Troligtvis är det något knas med frekvenserna. Provat att gå ner till att använda bara GSM för att se om du får mottagning?

    Här är iaf lite frekvenstilldelning.. :Frekvensband för GSM, 3G och 4G
     
  4. gobble

    gobble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har inte kikat vad för frekvens telefonen går på nu (tror dessutom inte att jag kan då den roamar och jag inte kan knappa in några koder), men när jag köpte den stod det vad för frekvensband den går på och det verkar stämma överens med din länk..

    Har haft den bara på GSM (oftast är den det också), har haft den på GSM/WDCMA Auto och endast WDCMA. Men inget har verkat fungera. Mottagning har jag (aldrig riktigt fullt ut, men den finns), fast ringa går inte.
     
    Last edited: 8 jan 2013
  5. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kör 3 på min och dom har ju inget gsm nät som sagt ;)


    Har ett ännu lustigare problem med den, den knäcker så jag ej kan skicka sms efter ca 1 månads användande kan ta emot men ej skicka.. nytt kort funkar direkt utan att jag rör något på telefonen...



    :ehm:
     
  6. smartphonee

    smartphonee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2013
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    skumt,jag har haft massa olika kina mobiler genom åren och aldrig haft nått problem med nån av dom