Cronos 1.8.0

Diskussion i 'Milestone/Droid' startad av suzpel, 17 jan 2011.

  1. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu finns Cronos 1.8.0 tillgänglig med den senaste läckta Kernelen.
    Flashade igår kväll och så här långt har allt fungerat bra.
    Återkommer med mer info om tidigare problem med 2.2, dvs Kamera och Batteritid.

    Jag noterade förvånat att det nu gick att välja Svenska som Locale, kanske gick det redan i den tidigare 2.2 utgåvan.

    // Suzpel
     
    Ekofasc gillar detta.
  2. connyosis

    connyosis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Flashade också in 1.8.0 igår och än så länge fungerar den perfekt. Överklockade även till 800 MHz så nu flyter telefonen på riktigt bra. Får väl se hur bra batteritid man kan få ut ur denna utgåva, den var ju riktigt bra i 1.7
     
  3. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Testade att köra Quadrant och får 809 i score utan överklockning (550 MHz) och 1074 med överklockning till 1 Ghz. Tycker dock att det flyter på riktigt bra utan överklockning i 1.8 så för att spara batteri skippar jag nog det för stunden. Angående batteri så har jag fortfarande 90 % efter 3 timmars användade. Jag körde Cronos 1.5 innan och led då av dålig batteritid. Fick ut ca 10 timmar på fullt batteri.
    // Suzpel
     
  4. meatsushi

    meatsushi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Intressant. Börjar känna att det är dags att lämna stock-mjukvaran. :)

    När ni snackar batteritid, hur pass stor del av tiden är aktiv användning vs passiv?
     
  5. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,
    Noterade igår att batteriet drog ur lika snabbt som då jag körde 1.5.1. Eftersom denna release ska innehålla ny Kernel där Battery Drain är fixat blev jag lite nyfiken. Efter en stunds letande visade det sig att det Launcher Pro som var boven i dramat. Håller telefonen i liv konstant och därmed dra batteriet ur snabbare. Går ju inte att avinstallera eftersom det är standard Home på Cronos så jag installerade ADWLauncher EX istället. (eller GO om ni föredrar den). Telefonen går nu ner i viloläge som den ska. Återkommer under dagen med batterirapport !

    Annars fungerar Kameran som den ska och releasen i sig ger en riktigt snabb och rapp telefon.

    // Suzpel

    Edit, verkar tyvärr som problemet med att systemet är igång 100 % efter att man har haft en USB kabel kvarstår utöver ovan nämnda problem med LP. Har nu startat om telefonen med fullladdat batteri.

    // Suzpel
     
    Last edited: 18 jan 2011
  6. raddical

    raddical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är jävligt sugen på att flasha in denna på min telefon, men är inte riktigt säker på hur man gör. Är det någon som har lust att skriva en guide, eller kanske kan länka en som går igenom stegen? :)
     
  7. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag kan hjälpa dig men det vore bra att veta hur mycket förkunskaper du har så att jag inte skriver självklarheter.
    Har du rootat din telefon ?
    Vet du hur du använder Open Recovery ?

    Skrev en instruktion i ett tidigare inlägg (Cronos en helt ny telefon.......) nu har det dock blivit enklare :)

    // Suzpel
     
  8. raddical

    raddical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Oh det hade varit riktigt schysst gjort av dig om du hade kunnat göra det! :)

    Inom detta området får jag faktiskt se mig själv som nybörjare :(

    så lite detaljerad får den gärna vara :innocent:

    Tack på förhand!
     
  9. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har lite ont om tid innan jag ska resa bort en vecka så jag börjar lite kortfattat och hoppas att andra kan fylla på där hjälp behövs.
    // Suzpel
     
  10. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    För att flasha in Cronos ROM gör du följande:

    OBS ! Från och med 1.7.0 ska man inte behöva flasha in G.O.T 2.2.1 SBF via RSDlite MEN eftersom jag bytte innan dess så har jag en G.O.T flash i botten och kan därför personligen inte garantera att men inte behöver det.

    • Ladda hem Androidani Open Recovery (länk finns i första inlägget på Cronos)
    • Packa upp med 7-zip (har läst att det är viktigt) på din dator
    • Kopiera filen update.zip samt katalogen Open Recovery till rooten på ditt SD kort
    • Ladda hem Cronos filen och kopiera den till mappen Open Recovery/updates på ditt SD kort. OBS ska inte packas upp bara kopieras !
    • Ladda även hem Google Apps i en separat fil från Cronos och lägg även den i mappen Open Recovery/updates
    • Starta mobilen i Recoveryläge. (Håll in kameraknappen när du startar telefonen, när det kommer upp en bild på telefonen så trycker du vol up samtidigt som kameraknappen)
    • Använd D-paden till att välja Apply update.zip (Nu startas Androidani OR)
    • Väl inne i Androidani OR välj gör en Wipe Dalvik Cache och Wipe cache partition.
    • Första uppgraderingen skulle jag också göra en Wipe data (factory reset), det kommer dock att rensa din telefon helt, men jag gissar att det är nödvändigt för att alla program ska fungera korrekt. När du sedan byter Cronos release behöver du inte göra detta.
    • Välj sedan Apply Update
    • Välj din Cronos fil
    • Välj sedan din Gappsfil
    • Starta om (och vänta en längre stund än normalt ~2-3 min)
    • Färdigt

    Med den igår släppta 1.8.1 så upplever jag spontanta omstarter samt att man inte har automatisk root (får man fixa via OR), så jag skulle nog vänta tills dess att det kommer ytterligare en uppdatering.

    // Suzpel
     
    raddical och Ekofasc gillar detta.
  11. raddical

    raddical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack så mycket, du är en ängel utan vingar! jag väntar till att han släpper en till update då om jag vill slippa de spontana omstarterna. Antar att det är samma procedur med alla releaser :)
     
  12. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Han har nu lagt upp en ny version av 1.8.1 som fungerar klockrent för mig. Inga problem efter 4 timmar. Bara att köra och njuta av en riktigt vass telefon

    // Suzpel
     
  13. raddical

    raddical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm, när jag ska välja apply Update.zip så säger den att det är ngt med EOCD som är fel. har googlat mig fram till att det är för att jag har 2.1 nu och att den inte går att roota? Är det bara att jag får flasha in en tidigare version eller finns det ett smidigare sätt att komma runt problemet?
     
  14. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Sorry, jag som inte tänkte tillräckligt.....
    Android 2.0 fungerade att köra OR och roota direkt. Men Motorola täppte till den luckan i 2.1 (Vilket jag aldrig körde på min).
    Det finns två alternativ för att fixa OR och root på din telefon.

    1) Flasha in 2.2 SBF från G.O.T. som har "vulnerability" patchen inkluderad.
    eller
    2) Flasha enbart in "vulnerability" patchen enligt följande instruktion http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=698059

    För bägge alternativen måste du använda RSDlite, men det är inget krångligt om man följer instruktionen.

    Obs. RSDlite är bra att ha om man vill återställa sin Milestone till Stock, finns en sida på nätet som har alla stock roms från Motorola.

    Jag skulle gå på alternativ 2 eftersom alternativ 1 kräver en del extra fix och trix inne i OR efter flash. Bland annat försvinner AndroidID när man flashar G.O.T. och man får manuellt lägga in det. Och det känns onödigt när du sedan ändå ska flasha in Cronos. Lycka till !

    BTW. 1.8.1 fungerar riktigt bra tycker jag efter 1 dags användande. Snabb som bara den och bateritiden är acceptabel igen. Det enda fel jag nu undersöker verkar vara att Wifi policy inte funkar, dvs att det inte stängs av när skärmen stängs av, men måste luska lite till med det innan jag vet säkert.

    // Suzpel

    Edit: Givetvis kan du använda Androidani OR istället för dom som länkas till på XDA sidan under alternativ 2.
     
    Last edited: 21 jan 2011
  15. Paitor

    Paitor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig fått wifi att fungera med någon hemmasnickrad 2.2 version till min milestone. Nu senast testade jag den läckta 2.2 sbf filen å då funkade wifi. Men när jag la in vulnerable_recovery_only_RAMDLD90_78 och installerade root så var wifi dött igen. Den hittar routrarna å så men vill inte ansluta. Vad gör jag för fel. Ni verkar ju inte precis klaga på det så borde funka hos er.

    Edit: sen e det ju värt att notera för guiden att inte alla kommer in via kameraknappen. Jag måste hålla in X tangenten för att komma in i recoveryläge på min.
     
    Last edited: 21 jan 2011
  16. Cadiper

    Cadiper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur är det annars med wifin? Jag kör 1.7.0 på min just nu och jag kan inte hitta mitt egna wifi, verkar som att cronosromen inte scannar 5Ghz bandet eller något =/

    // Cadiper
     
  17. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig haft några problem med Wifi problem med någon av mina 7 Android mobiler, trots att andra har rapporterat problem med samma modeller.
    Jag har en D-Link DIR-655 router. Tycker mig ha noterat att fler verkar ha problem när dom kör WPA istället för WEP (ja ja jag vet att det är säkrare men funkar det inte så funkar det inte)

    Har ni provat att slå på alla kanaler under Wifi inställningar, default används bara 11 av 15 på Android. Kanske kan ge något.

    // Suzpel
     
  18. Paitor

    Paitor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Intressant. Jag har med en dir-655. Ska testa den där inställningen nästa gång jag orkar lägga in något hemmasnickrat igen.

    Å wep tänker jag inte köra. Har alla mina grejer utdelat på hemmanätverket å eftersom man kan knäcka wep på sekunder så är det inget alternativ för mig.
     
    Last edited: 24 jan 2011
  19. raddical

    raddical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tackar tusen gånger om för dina fina guider suzpel! Men nu ger jag fan upp, allt funkar klockrent tills jag ska behöva använda RSD lite, fy fan vad jag hatar det jävla skitprogrammet!!! Testat på 3 datorer nu och ingen av dom hittar min telefon *suck*

    jag som hoppades :(
     
  20. Paitor

    Paitor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har du lagt in drivrutinerna på datorn, aktiverat USB debugging i telefonen samt valt tools läget under usb menyn. (tools läget ska den ändra till sj, men kan ju snabba upp) Sen ha tålamod. Har av nån anledning alltid tagit lång tid första gången man kopplar in telefonen. Säg 5 minuter.