Cyanogenmod för Xperia ray - ute nu

Diskussion i 'Xperia ray' startad av funio, 3 okt 2011.

  1. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nice, har inte provat dock. Följde länken ovanför ang BRAVIA Engine men hittade bara en luddig fil/beskrivning och cm7 har en riktigt grådaskig skärmstyrka jämförbart med stock ROM:en så jag håller nog ut ett litet tag till och hoppas på en magisk all-in-all fix i kommande updatering :)
     
  2. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    jag har nu fxp043 och miui kamera app fast inte säkert att det är den jag laddade upp på mediafire, om det behövs kan jag ta ut den och ladda upp, hur som så fungerar kameran för mig
     
  3. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har du lagt in bravia?
     
  4. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

  5. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nämen gör du en cwm restore så blir allt som vid backup såvida du inte raderar saker på minneskortet, även appar och spel du flyttat externt.
    Återställde min häromdagen efter ett snabbtest med cm7 och det är som inget har hänt, alla spel på minneskortet fungerar utmärkt ;)
     
  6. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    nja, kanske missuppfattar jag dig, men cwm gör ingen backup på ext partitionen för att den inte ser den, det finns nyare cwm till arc men den är inte portad till ray än, det är det som är på väg nu, man kan göra en titanium backup men (den ser förstås ext partitionen) det känns inte riktigt lika säkert
     
  7. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vad är ext om man får fråga?
     
  8. funio

    funio Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Normalt har microSD en partition som är i fat32 formatet, man kan partitionera om den och lägga till en ext partition(Linux till skillnad från fat32 som är win format). Ext finns i olika varianter ext 2,3,4, vilken man kan använda beror på vad den aktuella romen stödjer. Man kan efter ext partitionen också ha en linux swype partition (om den kan användas är oxå rom beroende). I rays fall om man har cm eller custom kernel så går det att använda app2ext(den finns i arc android tråden), apparna installeras snällt på ext partitionen men cwm stödjer inte ext och den gör ingen backup på det somm finns där. Doomlord på xda har modifierat cwm för arc så att den stödjer ext men den finns inte för ray ännu. Fördelen med app2ext frmaför app2sd är att när man mountar sd kortet så kan man använda apparna på ext som vanligt till skillnad från app2sd.
    Det finns en app som heter link2ext (tror jag) den använder ext på annat sätt, man kan välja vilka appar som läggs där.
    Det blev långt detta...
     
  9. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Aah tror jag förstår :)
     
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag hade tänkt väcka den här tråden till liv ett tag.

    Jag tänker flasha officiella CyanogenMod på en Xperia Ray. Jag är ganska van med romar och sådant så att låsa upp bootloadern och flasha romen är nog inga problem. På CyanogenMods wiki för Xperia Ray står dock följande:

    Jag tror den Ray som jag tänker flasha är från 2011. Var hittar jag kerneln?
     
  11. skrot

    skrot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kerneln ligger i zipfilen som du har laddat ner (filen med hela romen), punkt nummer tre i installationsguiden: "Extract the boot.img from the zip, ". Tänk på att du bör ha placerat boot.img i samma mapp som du har fastboot.exe (det kanske går att ha den på ett annat ställe men antar att du då måste ange sökvägen till den också när du utför "fastboot"-kommandot).

    Edit: Tänk på att Google Apps inte ingår så vill du ha detta måste det installeras efter att du bytt rom, se http://wiki.cyanogenmod.org/w/Gapps för mer information
     
    Last edited: 7 mar 2013
  12. ptrw

    ptrw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer CM10 för Ray?
     
  13. hultqvist

    hultqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kör free experia ROM som bygger på CM10 som jag hämtade genom http://freexperiaproject.com/.

    Har bara kört en dag, men det flyter på bra.
    Men lägg inte på senaste gapps, utan ta en äldre (jag tog från augusti 2012) och låt apparna uppdateras.
    När jag la på senaste gapps kraschade tangentbordet hela tiden.
     
  14. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Nu har även jag upgraderat till free xperia ROM, FXP214. Allt verkar fungera fint, men jag har inte testat så mycket ännu.

    För den som vill upgradera till FXP så kan det vara bra att veta att instruktionerna är fel på ett antal ställen:
    - För att ladda hem winusb drivrutinen i SDK:n så måste man köra SDK:ns update manager först, därefter kan man lägga in Sonys winusbdriver.
    - Sökvägen till fastboot.exe och winusb drivern är felaktig i beskrivningen, om man söker efter fastboot.exe så ser man snabbt var den finns.

    Det väldigt trevligt att kunna köra android 4.1 på ray:n klart värt att ägna några timmar år detta om man dessutom tycker det är kul att mecka lite. Jag tror dock inte FXP botar Rays seghet - det är nästan exakt lika mycket ram kvar när man bootat up som med Sony ICS, 140 vs 135MB. Laddar man på en massa appar så borde FXP därmed sega ner sig lika mycket som Sony ICS.
     
  15. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Försöker flasha CM till min ray men fastnar hela tiden på momentet när CWM ska installera från zipfil. Först fick jag fel och den kallade det Status 7. Tog sen bort assert-delen i ett script och får nu status 6.
    Någon som har pejling? Allt annat har gått bra.

    EDIT : måste man flasha kernel först?
    EDIT2: Fick in cm9. Fungerar bra.
     
    Last edited: 31 aug 2013