Guide: Dålig batteritid på din iPhone? Testa dessa steg! [Batteritråden]

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av inact_0018, 9 aug 2017.

  1. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Tjena! Ser att det pratas en del om taskiga batteritider på iPhone. Och även jag upplever det ibland på min iPhone 7 Plus.

    Det finns dock en HEL del att prova för att motverka det. Här är min enkla guide som jag vill dela med mig av.

    Generella knep (valfria):

    • Stäng av push på dina mailkonton
    • Stäng av "bakgrundsuppdateringar": Inställningar > Allmänt > Bakgrundsuppdatering
    • Använd automatisk ljusstyrka
    • Använd autolock efter 30 sek

    Guide för bättre batteri:

    1. Stäng av ALLA appar från "app-switchern"
    2. När du är på hemskärmen, så håll in powerknappen till "Slide to turn off" syns. När den gör det, så tryck och håll ner hemknappen till du skickas tillbaka till hemskärmen. Det kan ta allt från 5 till 10 sekunder. Nu har du frigjort en del RAM.
    3. När båda ovanstående är genomförda, så ska du vara på hemskärmen. Håll då ner power + hemknapp (iPhone 7/7Plus power + volym ner) och håll inne hela tiden, tills Apple-logon syns. Då kan du släppa. Viktigt att INTE släppa för att telefonen stängs av. Släpp INTE förens Apple Logo syns. Först DÅ släpper du. Nu har ju gjort en "Hard reboot".
    4. Klart!

    Det är INTE säkert att det funkar för dig! Men för mig funkar det!


    F: Kan man inte bara återställa telefonen?
    S: Det kommer inte ge någon effekt. Det är sällan det som är problemet. Placebo-effekt som bäst.


    Ytterligare ett antal steg för bättre batteritid,
    från @Gustav Karlsson@Gustav Karlsson



    1. Stäng av alla "Spotlight sökningar" under "Allmänt" i inställningar.

    2. Stäng av "Handoff" som även detta finns under "Allmänt" i inställningar.

    3. Ändra till manuell tidszon istället för att ha automatisk tid. Detta görs likaså under "Allmänt" i inställningsmenyn.

    4. Stäng av notiser för de allt som inte behöver skicka notiser, jag har enbart notiser påslaget för sociala medier. Detta görs under "Notiser" i inställningar.

    5. Stäng av mobildata (du finner det under "Mobildata" i inställningar) för de appar som du inte anser behöver dra nytta av detta, några exempel på appar som jag slagit av mobildata för är; "Hälsa", "Hitta iPhone", "Wallet" och "Wi-Fi assistans".

    6. Stäng av "Lyft för att väcka", detta finns under "Visning och ljusstyrka" i inställningar.

    7. Stäng av "Automatisk ljusstyrka" och använd istället en låg alternativt medelstark ljusnivå. Detta kan justeras under "Visning och ljusstyrka" i inställningar.

    8. Stäng av "Rörelse och kontidition" under "Integritetsskydd" i inställningar.

    9. Stäng av platstjänster, alternativt bestäm vilka applikationer som får tillgång till platsdata. Detta kan justeras genom att först välja "Integritetsskydd", sedan "Platstjänster" i inställningsmenyn.

    10. Stäng av samtliga av "Automatiska hämtningar". Gå först in i inställningar och sedan "iTunes Store och App Store".

    11. Justera vad som får använda iCloud. Jag personligen har slagit av precis allting, inklusive "Nyckelring", "Hitta min iPhone" och "iCloud-säkerhetskopia", förutom "Kontakter" som jag låtit vara.

    För att nå hit så går du först in i inställningar, trycker sedan på spalten allra högst upp, där ditt namn (?) tydligt syns, välj sedan "iCloud" och stäng av vad du önskar.

    12. Minska telefonens systemanimationer. Detta görs genom att först gå in i inställningar, sedan väljer man "Allmänt", klicka sedan på "Hjälpmedel" för att sedan välja "Minska rörelse".

    13. Stäng av "Håll upp för att lyssna". Detta finner man i inställningar och sedan "Meddelanden".

    14. Stäng av Blåtand (Bluetooth). Detta görs genom "Bluetooth" i inställningsmenyn.

    15. Använd 3G-uppkoppling istället för 4G. Detta ändras i inställningar under "Mobilnät", sedan "Alternativ för mobildata" och slutligen "Röst och data".

    16. Använd telefonens inbygga energisparläge. Detta finner man i inställningar, under "Batteri" för att sedan välja "Strömsparläge".
     
    Last edited: 11 aug 2017
    bernard och iterva gillar detta.
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Det jag håller med om på Generella knep är egentligen samtliga punkter, men främst bakgrundsuppdatering och av aktivering av push mail som gör skillnad i mitt tycke.

    Gällande steg 2 i själva guiden så är det ett omdiskuterat ämne, om detta faktiskt gör nån skillnad. Jag personligen har aldrig gjort det med mina IOS enheter. Utan endast om nåt beter sig underligt, eller att enheten känns onormalt varm. Jag har absolut testat det i vid olika tillfällen genom åren för att se om det faktiskt förbättrar batteritiden men jag har aldrig märkt av nån förbättring i min användning :)

    Men det finns en väldigt bra artikel på Daring fireballs hemsida skriven av John Gruber där kontentan är att Force quit av appar faktiskt har motsatt effekt. Intressant läsning tycker jag. Jag säger varken bu eller bä om detta utan länkar artikeln nedan för dom som vill läsa.

    https://daringfireball.net/2017/07/you_should_not_force_quit_apps

    Edit: Bra tips om hur man rensar ram förresten ;)
     
    bernard gillar detta.
  3. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ni som har dålig batteritid, kan inte ni posta vad ni får ut för batteritid? Jag har bara märkt bättre med 6s än 7/7plus, men inte med mycket.
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jag postar en screenshot imorgon kväll när jag kört en dag från start. Upplever som sagt att min 7a har lite för klen batteritid. Dock är det ju lite svårt att avgöra batteritiden på iPhone tycker jag när man inte kan se SOT. Vad "användning" innebär ärju lite oklart. Men nu har jag även kört alla steg är i guiden så vi får se om det ger nån effekt.
     
  5. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hoppas på förbättring nu :)
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Användning betyder att så fort telefonen "arbetar" så räknar den det som användning, t.ex. att lyssna på musik ingår i det
     
    chraist gillar detta.
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    @rickards@rickards Bara för att vara mer specifik om vad batteri användning betyder enl Apple:

    https://support.apple.com/sv-se/HT201264
     
    chraist och rickards gillar detta.
  8. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Några mer enkla steg för en KRAFTIGT förbättrad batteritid som jag använder på min 7 Plus är följande;

    1. Stäng av alla "Spotlight sökningar" under "Allmänt" i inställningar.

    2. Stäng av "Handoff" som även detta finns under "Allmänt" i inställningar.

    3. Ändra till manuell tidszon istället för att ha automatisk tid. Detta görs likaså under "Allmänt" i inställningsmenyn.

    4. Stäng av notiser för de allt som inte behöver skicka notiser, jag har enbart notiser påslaget för sociala medier. Detta görs under "Notiser" i inställningar.

    5. Stäng av mobildata (du finner det under "Mobildata" i inställningar) för de appar som du inte anser behöver dra nytta av detta, några exempel på appar som jag slagit av mobildata för är; "Hälsa", "Hitta iPhone", "Wallet" och "Wi-Fi assistans".

    6. Stäng av "Lyft för att väcka", detta finns under "Visning och ljusstyrka" i inställningar.

    7. Stäng av "Automatisk ljusstyrka" och använd istället en låg alternativt medelstark ljusnivå. Detta kan justeras under "Visning och ljusstyrka" i inställningar.

    8. Stäng av "Rörelse och kontidition" under "Integritetsskydd" i inställningar.

    9. Stäng av platstjänster, alternativt bestäm vilka applikationer som får tillgång till platsdata. Detta kan justeras genom att först välja "Integritetsskydd", sedan "Platstjänster" i inställningsmenyn.

    10. Stäng av samtliga av "Automatiska hämtningar". Gå först in i inställningar och sedan "iTunes Store och App Store".

    11. Justera vad som får använda iCloud. Jag personligen har slagit av precis allting, inklusive "Nyckelring", "Hitta min iPhone" och "iCloud-säkerhetskopia", förutom "Kontakter" som jag låtit vara.

    För att nå hit så går du först in i inställningar, trycker sedan på spalten allra högst upp, där ditt namn (?) tydligt syns, välj sedan "iCloud" och stäng av vad du önskar.

    12. Minska telefonens systemanimationer. Detta görs genom att först gå in i inställningar, sedan väljer man "Allmänt", klicka sedan på "Hjälpmedel" för att sedan välja "Minska rörelse".

    13. Stäng av "Håll upp för att lyssna". Detta finner man i inställningar och sedan "Meddelanden".

    14. Stäng av Blåtand (Bluetooth). Detta görs genom "Bluetooth" i inställningsmenyn.

    15. Använd 3G-uppkoppling istället för 4G. Detta ändras i inställningar under "Mobilnät", sedan "Alternativ för mobildata" och slutligen "Röst och data".

    16. Använd telefonens inbygga energisparläge. Detta finner man i inställningar, under "Batteri" för att sedan välja "Strömsparläge".
     
    Last edited: 9 aug 2017
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Körde alla Roberts tips samt stängde av Spotlight sökning, angav manuell tidszon, stängde av all bakgrundsuppdatering, stängde av handoff, stängde av lyft för att lyssna, rensade lite bland platstjänster och valde manuell uppdatering på mailen. Upplever en märkbart bättre batteritid om än inte lysande. Har varit på jobbet hela dagen där det är rätt kass mottagning,och även wifimottagningen är ett dålig vilket förståss gör sitt för batteritiden. Har använt luren rätt måttligt och har efter drygt 14 timmar ur laddaren 37 % kvar. Ok, men jag är inte särskilt imponerad.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 10 aug 2017
  10. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Damn jag får minst 7-8h jämt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sjukt nöjd med min iPhone 7 Plus.
     
  11. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    @rickards@rickards Jag tror tyvärr det är den dåliga mottagningen på både mobilnät och wifi som är den största anledningen till att du upplever dålig batteritid. Genom att stänga av allt det du nämner så har du nog lyckats balansera ut förlusten som modem/antenner orsakar.

    Display och modem/antenn systemen är dom två högsta förbrukarna av energi.
    Ett tips för dig kan vara att gå ner till endast 3G och stänga av wifi när du är på jobbet och se hur det påverkar batteriet.

    Edit: Jag själv har en 7+ och dom dagar när jag är ute och i områden med sämre täckning så kan jag få ut så lite som 2-3h användning från en laddning. Men är jag och jobbar där jag normalt är där även 4G täckning är bra så är runt 10h användning med 20-30% kvar mer regel än undantag.
    Så täckning gör otroligt mycket för batteriet.
     
  12. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Absolut @iterva@iterva. Jag är ändå hyggligt nöjd med förbättringen, har trots allt 37 % kvar i skrivande stund också. Den dåliga mottagningen på jobbet är helt klart en batteribov. Tror jag kan få ut rätt ok batteritid nu om jag befinner mig där täckningen ät bättre. Utvärdering fortsätter :)
     
    iterva gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dock så kan jag inte se på rickards bilder att telefonen tycker att signalen är dåligt, då det skulle stå svag signal under någon/några appar i batterihistoriken vilket jag inte ser, så jag undrar om det verkligen påverkar :)
     
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Har aldrig sett den i min batteri statistik trots att jag varit hela arbetsdagar i områden med dålig täckning.
    Men oavsett vad ett gränssnitt visar så är det ju ingen hemlighet att dålig täckning påverkar batteriet.
     
  15. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Nja,vet inte varför det inte syns. Men alla mina lurar har haft relativt kass batteritid på jobbet, och jag är helt övertygad om att den dåliga mottagningen är boven där. På tidigare Androidlurar har det vart lätt att kolla signalstyrkan och den har uppenbart varit riktigt dålig när jag vart på jobbet. Vet inte riktigt hur man ser signalstyrkan på iPhone?
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag såg det hela tiden när jag gick på kollo. Mottagningen på kollot var svag.
    Så här ska det visas
    [​IMG]

    Men nej, dålig mottagning hjälper inte direkt batteriet.

    Så här ska det visas på iPhone
    [​IMG]
    Bara ett exempel, alltså det står under själva appen om telefonen tycker att signalen har svarat svag
     
  17. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Faktiskt aldrig sett det på iPhonen @jnsson@jnsson
    Men hur som helst, det är kass mottagning på mitt jobb konstaterat sedan länge och alla mina lurar har dragit mkt batteri där. Men min utvärdering fortsätter som sagt, får se om helgen ger ett bättre resultat då jag inte kommer jobba.
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Okej. Jag har sett den en hel del på en iPad jag hade förut. Jag var på kollo på ett ställe där täckningen inte var bra, o då kom det upp under Internetdelning så stod det svag signal
     
  19. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Kollade över Gustav Karlssonstips och får
    återkomma efter nästa fulladdning :D
     
  20. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Inkluderade dina tips i OP :)