Problem: Dataroaming. Ansluter ej

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Adder, 20 maj 2017.

  1. Adder

    Adder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Testa på Mallorca och då tjejen bytte prisplan på Tele2 har vi kört men hennes surf. Men då jag behövde data slog jag på dataroaming men nada.

    Screenshot_20170519-203353.png

    Screenshot_20170519-204223.png


    Som ni ser står den bara å tuggar och försöker? ansluta vilket ej går.
    Prata med Comviq då både telefon och abonnemang är nytt men de kunde inte se några fel och endast hade som förslag om jag satt igång någon egen spärr annars återställa..

    Testat båda näten som går att registrera på. Vodafone å Movistar men ingen skillnad. Testat 3G 2G men inget. Även omstart och flygplansläge på/av. Kan ju se om de går att få upp simluckan med ett örhänge eller dyl men funkar de vad ska man göra då :) ? Funkar de inte vad ska man göra då :) ? Känns som de inte ger mer än att bara återställa?

    Någon som har nått förslag?
     
    Last edited: 20 maj 2017
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    DU nämner Tele 2 i inledningen och sedan Comviq längre ned. Förmodar att det är Comviq ni kör med tanke på skärmdumparna? Comviq har ju inte fri roaming förrän 15/6, så fram till dess måste man köpa datapaket.

    Har du köpt ett datapaket/EU-surfpaket via Comviq och får det ändå inte att fungera?

    Se i sådana fall över APN-inställningarna: https://www.comviq.se/kundservice/artikel/174/surf-installningar

    I de fall roamingen inte går igång och man testat byta nätverk manuellt kan det vara läge att utöver APN-inställningarna testa med att växla nätläge från LTE till 3G, och sedan testa igen.

    Jag har vid några tillfällen endast fått igång roamingen via 3G.
     
    javahaxxor, R3b0rn, Larsgmb och 1 annan gillar detta.
  3. Adder

    Adder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard
    Tjejen har Tele2 och delar/hot spottar men jag har Comviq som hoppar igång nästa månad. Men då de var vid några sporadiska tillfällen jag hade behövt surf så tänkte jag ta kostnaden om 45öre/mb men de ville sig ej.

    Men tog tjejens örhängen å swappa simkort med varandra då löste sig allt. Hennes kort funka i min lur å vise versa. Och då jag satt i Comviq kortet igen så funka allt direkt, H+ direkt. Testa även att stänga av å sätt igång och nemas problems.

    Ett hett tips till S8 ägare. Vill ni surfa utomlands ta med sim verktyget. Svårt att kolla i svearike om dataroamingen funkar. Nålas?

    Screenshot_20170520-231136.png
     
  4. Adder

    Adder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Som ett tillägg som jag även skrev i första inlägget.

    Testade att manuellt byta nätverk (Movistar/Vodafone) likaså välja nätverksläge 3G utan nån lycka.

    Vad "händer" som gjorde skillnaden när jag tog ur å satt i kortet dessutom utan omstart? Allt funka utom dataroaming dvs inrikes samtal/sms/data och utrikes samtal/sms ej data.