Övrigt: Datorskärm eller tv

Diskussion i 'Off Topic' startad av rickard81, 3 aug 2017.

  1. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Behöver lite råd och hjälp och hoppas nån kan hjälp mig.
    Så här är de jag tänkte skaffa en datorskärm som ska agera skärm till min MacBook air samt till Xbox one, nes mini och förhoppnings snart snes mini.
    Tänkte nämligen fixa en liten spel/sitta vid datorn hörna till mig själv.
    Så till problemet med en datorskärm är att de oftast inte finns inbyggda högtalare men de kan man lösa med att köpa en skärm med hörlursutgång.
    Men när jag sitter och kollar på prisjakt så stod det på en skärm " Hörlursutgång Ja fungerar med hdmi-anslutning". Vad innebär det?
    Men köper jag en tv så får jag ju inbyggda högtalare men vad är nackdelen med att använda en tv som datorskärm?
    Kommer inte spela nått på datorn bara surfa och kolla youtube.
    Storleken på skärmen jag ska köpa ska vara på 24-27".
    Så vad ska jag satsa på?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att den kan skicka ut ljudet med hdmi som vanligtvis är input in på tvn.

    Minns jag rätt så kom den funktionen i 1.4, typ att tvn kan skicka ut ljudet som kommer in (I mitt scenario var det ljudet i tvn från antennekabel jag ville skicka tillbaka ut via hdmikabeln till min receivern). Men där var min tv för gammal.
     
  3. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Precis ARC ( audio return Channel) via hdmi.
    Men jag vill ha ut ljudet från hörlursutgången på datorskärmen. Kan de vara så att en datorskärm bara tar emot bilden via hdmi och inte ljud?
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Kan den skicka tillbaka den på samma kabel? Låter inte det ologiskt för då borde kan väl "bara" köra någon recover I mellan , om den har flera kontakter kanske man kan ställa in så den kan skicka vidare ljudet vis en annan kontakt?
     
  5. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Smart som man är så kom jag ju på att jag kan testa på grabbens datorskärm :)
    Resultaten blev följande koppla in mitt Xbox via hdmi in i skärmen och testade att koppla in ett par hörlurar i skärmen men inget ljud.
    Så för att få ljud ut ur skärmen så man kan koppla in ljudet separat via line in.
    Så då får de som sagt bli en receiver/soundbar imellan då