Dell XPS 15 / XPS 9560 - erfarenheter?

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 26 jan 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har någon här erfarenheter av Dells XPS 15 9550 (2016)? Jag har beställt en 9560 (2017) genom jobbet, men blev väldigt osäker om på om det var ett så klokt val. Kanske skulle man satsat på Lenovos X eller T-serie istället.

    Det verkar som att XPS 9550 haft mängder med problem, allt från svajig bluetooth och WiFi, till blåskärmar på grund av drivrutinerna. Ett par BIOS-uppdateringar verkar dock ha åtgärdat en del av problemen i alla fall.

    Å andra sidan har man ju öppet köp, så kanske värt en chansning. En del problem dyker i och för sig inte upp omedelbart, utan är mer smygande.
     
    Last edited: 26 jan 2017
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Säg till om det blir Lenovos X- eller T-modeller, där kan jag hjälpa till :D
     
    bernard gillar detta.
  3. stealth.pilot

    stealth.pilot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    230
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Kan inte utala mig om XPS 15 men skulle inte rekommendera att köpa en Dell dator. Efter flera års hantering av olika tillverkare så kan jag bestämt säger att håll dig borta från Dell. För många trasiga HDDS, skärmar som blev mörka, touchpad och nätverkskortet som slutat fungera osv. En av våra stora kunder valde bort dem för att reparations kostnader flög iväg och deras anställda blev trötta på dem efter flera datorbyte.

    Nu vet jag inte vilka prioriteringar du ha på en dator, men kolla närmare på HPs 840 G3 eller deras Specter modeller.
     
    Last edited: 1 feb 2017
  4. papichulo

    papichulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Telefon 2:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Google Nexus 7 2012
    Platta 2:
    iPad 4
    Övrigt:
    Google Chromecast
    XPS 15 är en grym dator!
    Fick min 9550 precis innan jul.
    Tog inte den med touchskärm utan vanlig FHD.
    Enda nackdelen är väl att processorn inte är senaste, så den har en 130W laddare till skillnad mot nya 13" som har 45W usb-c laddare.
    Ett annat problem jag haft är avsaknaden av DP,
    kör nu en usb-c > DP för att få full upplösning på mina externa 27" skärmar som inte stöder mer än 1080p på hdmi. HDMI porten på 9550 är även av 1.4 typ, så den stödjer bara 4k i 30Hz, å andra sidan så är windows stöd för hidpi på externa skärmar rätt kasst, ska man köra hidpi får man nog se till att ha samma skalning på laptopen som på externa skärmar.

    Den har även den bästa trackpad på en windows-laptop som jag provat.

    Jag är kort sagt mycket nöjd, önskar bara att jag hållit mig några dagar så jag fått en 9560 istället, men nu har jag ju installerat och konfigurerat allt, så tänker inte skicka tillbaka den.

    Ska man köra windows ser jag bara två andra alternativ, XPS13 eller Surface Pro 4.
    Och vill man hellre köra Linux så har ju XPSen bra stöd för det också...
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Tackar för rapporten. Det verkar också som att de värsta problemen drabbade tidigare serier av XPS 9550.

    Hur är ljudnivå vid idle förresten? Håller den sig lugn så länge du inte stressar maskinen?

    Min 9560 anländer 9/2 som det ser ut nu. Skall bli intressant att se om den verkligen är värd pengarna, men som du säger har man inte mycket att välja på i 15"-klassan annat än möjligen Macbook Pro med motsvarande specar/byggmaterial, och då närmar man sig ett närmast astronomiskt pris om det skall fläskas på med minnet.

    Kommer främst användas för virtuella maskiner, chrome, bildbehandling och i viss mån videoredigering (varför quad core var ett krav).

    En klar fördel med XPS-serien är att den är så enkel att serva. RAM, WiFi, SSD och batteri sitter enkelt åtkomligt. Speciellt nu med Bluetooth 5.0 och nya trådlösa standarder runt hörnet (802.11ay, 802.11ah) blir det inga problem att framtidssäkra.
     
    Last edited: 1 feb 2017
  6. papichulo

    papichulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Telefon 2:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Google Nexus 7 2012
    Platta 2:
    iPad 4
    Övrigt:
    Google Chromecast
    Ja, jag tog en med 16GB ram, vilket jag ser som minimum idag, men möjligheten att peta i 32 om ett år är ju klar fördel mot andra laptops med motsvarande formfaktor.

    Ljudnivån är knäpptyst, såvida jag inte kör IntelliJ med diverse plugins och Tomcat i debugläge tillsammans med alla andra program (SQL management studio, Skype, Signal, ~20 Chromeflikar, Spotify, GitBash, Atom, 3 docker-containers), då kan fläkten gå igång till och från.

    Just Tomcat i debugläge genom IntelliJ verkar vara det som får den att tippa över.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket trevligt att höra :)
     
  8. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Finns även Zbook Studio och Zbook 15 från HP i 15" om man letar efter grym prestanda. :)
     
  9. papichulo

    papichulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Telefon 2:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Google Nexus 7 2012
    Platta 2:
    iPad 4
    Övrigt:
    Google Chromecast
    Känns inte riktigt lika premium tycker jag. Men sånt är väl subjektivt.
    (Hade nån sagt för tre år sen att jag skulle kalla Dell premium hade jag skrattat rått...)
     
  10. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Det är som du säger, det är ganska subjektivt.
    Men jag har inte hört någon som har klagat på HPs byggkvalitet i Z-serien eller 800 serien heller.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, helt klart. ASUS ser ju bra ut, men saknar GTX 1050. Zbook saknar väl just nu Kaby Lake och kommer väl i regel med Quadro-kort, vilket det iofs inte är något större fel på.

    Om man behöver en dGPU med lite must i blir det däremot desto tuffare. GTX 1050 är för all del inget fartmonster, men klarar ändå av en hel del.

    Formfaktorn på XPS:en är ju inte så dum heller, med den mycket tunna ramen. Yttermåtten är rätt vassa i förhållande till storleken.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har nu haft maskinen i lite mer än en vecka och kan konstatera att den är suverän. Mitt exemplar verkar fritt från de kvalitetsproblem som drabbade föregångaren. Ingen coilwhine, ojämna eller mossiga tangenter etc.

    Fantastiskt mycket kraft i en så nätt förpackning; GTX 1050 är väldigt kraftfull i förhållande till strömförbrukning. Nackdelen är att fläkten låter en hel del när man pressar den under en längre period. En annan nackdel är att fläkten går igång, om än på lägsta nivån, medan den laddas oavsett temperatur.

    Vid batteridrift idlar maskinen på runt 35-38C för min del, och vid surf, youtube osv, klättrar den sällan över 45C, vilket innebär att fläkten går på allra lägsta nivån om den sparkar igång (knappt ljudbar i ett tyst rum).

    UHD-skärmen är ruggigt bra. Främsta nackdelen är att den också fungerar som en spegel, men det problemet försvinner med ett anti glare-skydd. Mitt exemplar hade inget problem med ojämn bakgrundsbelysning, döda pixlar eller blödande kanter. Precis som med många andra UHD-paneler för laptops följer en del ghosting med på köpet, så för de som gillar FPS bör man nog satsa på FHD.

    Batteritiden är också förvånansvärt bra trots UHD-skärmen och monsterhårdvaran. Får ut närmare 7h med surf och närmare 4h vid spel (...med Nvidia battery boost aktiverat).

    Touchpaden fungerar även den förvånansvärt bra. Förmodligen det bästa jag testat i PC-väg. Macbook Pro är möjligen snäppet vassare fortfarande, men skillnaden är långt mindre mot vad den tidigare varit.

    Kvalitetskänslan är på topp - aluminiumchassit är robust och välsvarvat. Kolfiberkompositen har dock en nackdel och det är att fingeravtryck fastar, men samtidigt är ytan riktigt behaglig att vila handlederna mot. En bonus med kolfiber vs aluminium är den obefintliga värmeavledningsförmågan.

    Dell levererar förstås datorn med en del bloatware och drivrutiner som inte riktigt fungerar, men det är delvis Intels fel som trots att Kaby lake funnits ute en tid inte klarar av att ta fram stabil mjukvara för grafikdelen. Den senaste drivrutinen från Intels hemsida fungerar hyggligt, men buggar finns kvar, speciellt för de som använder dubbla skärmar.

    1779568696133710849-account_id=1.jpg
    Min dröm om Super Mario World på resande fot har äntligen gått i uppfyllelse :) Kör emulatorn i UHD och får ut 60FPS.


    View: http://imgur.com/a/mYbQp
    Jag har även bytt ut kylpastan då Dells arbete på den punkten är undermåligt, och undervoltade CPU+CPU cache med ~120mV och iGPU med ~90mV via ThrottleStop. Totalt sett minskade tempen vid full load med omkring ~10C-15C. Aktiverade också Intel Speed Shift då Dell av outgrundlig anledning valt att stänga av detta.

    En stor bonus med XPS 15 är att det är löjligt enkelt att serva den/byta hårdvara. Batteri, SSD, RAM och WiFi sitter enkelt åtkomligt och går att byta ut på några minuter. Handlar bara om att lossa 8 stycken skruvar på undersidan. Det är till och med superenkelt att byta ut fläktar såväl som kylfläns - mesta finns på eBay eller går att ordna genom Dell.
     
    Last edited: 19 feb 2017
    iterva gillar detta.
  13. papichulo

    papichulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Telefon 2:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Google Nexus 7 2012
    Platta 2:
    iPad 4
    Övrigt:
    Google Chromecast
    There you go!
    Kan hålla med om att det är lite störande med fingeravtrycken på kolfibern, men så mycket skönare att vila handlederna mot än aluminium. Önskar bara att dockan, TB16, var lite billigare.
     
    bernard gillar detta.
  14. papichulo

    papichulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Telefon 2:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Google Nexus 7 2012
    Platta 2:
    iPad 4
    Övrigt:
    Google Chromecast
    @bernard@bernard,
    Har du skaffat nån docka till den?
    Man vill ju helst ha någon som kan ladda den och koppla in minst en 4K eller två QHD och ethernet. Tyvärr är ju TB16 hutlöst dyr, speciellt om man ska ha en hemma och en på kontoret...
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, tyvärr är utbudet av dockor dåligt. Jag kör 2xWQHD bara, så för min del fungerade dockan WD15-utmärkt.

    TB16 går nog att finna billigare på eBay. Jag köpte min WD15-docka för 1/3 av priset där.
     
  16. papichulo

    papichulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Telefon 2:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Google Nexus 7 2012
    Platta 2:
    iPad 4
    Övrigt:
    Google Chromecast
    Funkar WD15 att ladda med också?
    Hittar inte riktigt det, eller om den bara "håller igång" datorn.
    Jo jag såg TB16 billigt från england, men då får man ju lägga till ny kontakt och hoppas att nätagget funkar, men det ska det väl göra...
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är bara kontakten som skiljer sig åt (3-pinadapter du ansluter till nätagget), så den är enkel att byta ut. Många säljare brukar erbjuda att skicka med EU-kontakt utan extra kostnad.

    För WD15 skall du helst ha 180W-varianten, då laddar den fullt ut.

    Jag köpte en Apple USB C-laddare på 61W, som räcker förvånansvärt långt. Det är främst när man belastar GPU:n som det blir lite tuffare. Att maxa CPU:n går rätt fint på 61W-adaptern. En hel del mer portael
     
  18. papichulo

    papichulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Nexus 6P
    Telefon 2:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Google Nexus 7 2012
    Platta 2:
    iPad 4
    Övrigt:
    Google Chromecast
    Intressant,
    Dags att scouta säljsajterna.
     
  19. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    @bernard@bernard Vad använder du för emulator? Jag har provat med project 64 men lyckas inte få den att köra med min laptops dedikerade grafikkort (nvidia 940m) utan den väljer istället det integrerade intel 520.

    Har valt i nvidias kontrollpanel att project 64 skall göras på det dedikerade men det funkar inte ändå!
     
  20. Daphid

    Daphid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2017
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur känner du att skärmen fungerar? Läst att den ghostar rätt så illa. Skulle du säga att det stör dig eller är det eller är det väldigt minor. Tittar själv på denna för uni i höst och den skulle vara perfekt, det enda jag känner skaver lite är skärmen ifråga eftersom jag skulle vilja kunna spela lite på den också.