Den stora Cyanogen-tråden (PVT32A, PVT32B)

Diskussion i 'Magic' startad av bridgemill, 23 aug 2009.

  1. Magnus Löfberg

    Magnus Löfberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur rensa Dalvik cache?

    Som hyfsad nybörjare på Android och CM har jag korkat nog bestämt mej för att lära mej lägga in nytt ROM. Har fastnat på en grej - att rensa Dalvik cache. Någon som kan hjälpa mej? Det jag hittat finns på http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=691366 .

    Av en slump hittade jag menyn...
     
    Last edited: 29 okt 2010
  2. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej DrLaban och andra. Jag har suttit ett bra tag och läst olika trådar/guider om perfect SPL, goldcards osv. för min vodafone 32B SPL 1.33.0007. Resultat: skallen snurrar! :-)

    Guider jag hittat (vet ej om alla passar perfected 1.33.0007):

    a. [How-To] Root and un-root the T-Mobile myTouch 3G
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=4314039

    b. [How-To] Fix perfected SPL (fastboot remote: not allow)
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=548218

    c. How To: Root Your MyTouch 3G / Magic (GoldCard Method)
    http://theunlockr.com/2009/08/14/how-to-root-your-mytouch-3g/

    d. **Guide** Rooting MT32B with SPL 1.33.0007
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=674003

    Frågor:
    1. Enligt guiderna ska "sappimg.zip" till ett goldcard. Guiderna har olika sappimg-filer. Vilken passar min telefon? Ska sappimg och SPL man lägger in (eller redan har inlagd i telefonen sen tidigare??) "matcha" på något vis?

    I Amon_RA tråden listas sappimg.zip-filer och då står det t ex så här:
    "ROM v2.53.707.2 (Engineerings SPL v1.33.2010) - MD5 : F9674D19BE5F949D0D9DC99714D210E3"

    Betyder det att jag även måste lägga in just den SPL-versionen (v1.33.2010)?


    relevanta filer:
    amonRA:s Engineering-SPL-samling:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=529019
    Engineering SPL 1.33.2005 - MD5 : 2B1AAA9012DC28F88C482E1B21A46FDD
    (flera trådar nämner att den är bra att använda -- men se min fråga ovan ang. SPL-version!)

    http://developer.htc.com/google-io-device.html
    Radio Image: ota-radio-2_22_19_26I.zip
    270894ab56bdaacf5d3585aff534be2b
    unzip ---> radio.img

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492
    recovery-RA-sapphire-v1.7.0G.img
    MD5Sum: 8b3b5ff90575eba0c5bfc13c0fa6b8ea
    (man ska ha G-versionen till 32B)

    information om min telefonen:
    Vodafone Tyskland, HTC Magic 32B
    SAPPHIRE PVT 32B SHIP S-ON G
    HBOOT-1.33.0007 (SAPP10000)
    CPLD-10
    RADIO-2.22.19.26I

    software (android version):
    kernel 2.6.29-00479-g3c7df37
    firmware 1.6
    build drc92
     
  3. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok, nu har jag gått från Magic 32B med perfected SPL till CyanogenMod 6.1 RC1. :)

    Här är en beskrivning av hur jag gjorde - om någon annan hamnar i samma sits. Obs: bara om du har perfected 32B. Om inte så finns enklare sätt, kolla CyanogenMod wiki. Obs2: detta funkar i skrivande stund, men saker ändras snabbt så längre fram är det bäst att kolla CyanogenMods wiki för ev. nya bud.

    BAKGRUND: Magic 32B vodafone med android 1.6 och SPL HBOOT-1.33.0007 är s.k. perfected så de vanliga metoderna för att roota + lägga in ROM funkar inte.

    Lösningen har tre delar:
    - gör och använd ett s.k. Gold Card
    - använd en särskild sappimg.zip (vissa bloggar/forum/guider har äldre versioner som inte funkar)
    - lägg in rätt radio.img

    Jag pusslade ihop lösningen från de här sidorna:
    http://forums.t-mobile.com/t5/Opera...1-6-build-DRC92-and-1-33-0007-SPL/td-p/307858
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=674003
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=35627
    http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=Full_Update_Guide_-_HTC_Magic_(32B)
    http://thatsbadass.com/android/

    ----------------
    FILER DU BEHÖVER:

    FIL NR 1:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=548218
    v2.53.707.2 (Engineerings SPL v1.33.2010).zip
    f9674d19be5f949d0d9dc99714d210e3
    spara den som: sappimg.zip

    (Denna sappimg.zip inkluderar en hboot.img som är identisk med den i den separata SPL-filen update.Engineering-SPL-HBOOT-1.33.2010-signed. Så man behöver INTE uppdatera SPL separat.)

    (Denna sappimg.zip inkluderar en radio.img = Radio_HTC_PVT_32A_3.22.20.17.img =
    md5 16d47f934d457a1d5681eed966603af3 . Det är en 32A-fil. När man lagt in sappimg.zip behöver man därför lägga in en annan radio-fil...)

    FIL NR 2:
    http://developer.htc.com/google-io-device.html
    ota-radio-2_22_19_26I.zip (from HTC official site)
    ---> radio.img
    md5 623721055105bcef43735298dd5138cb
    (32B-radio som du lägger in efter sappimg.zip)
    (Kanske går det att direkt uppdatera sappimg.zip med denna radio-fil. I så fall slipper man steg 3. Men det vågade jag inte testa.)

    FIL NR 3:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=530492
    recovery-RA-sapphire-v1.7.0G.img
    cff3ce61094ec74a3d9f8c21b947c6bc
    spara som: recovery.img
    (används för att lägga in cyanogenmod-ROM-filen)

    FIL NR 4-5:
    http://www.cyanogenmod.com/
    hämta senaste cyanogenmod-rom-fil + tiny google apps-filen. När detta skrivs är det:
    update-cm-6.1.0-RC1-DS-signed.zip , caa8a36849d52dc137d405db8ae88319
    gapps-mdpi-tiny-20101020-signed.zip , bf7b653a4320dc33b15ad945a41cd56c

    spara dem som: update.zip gapps.zip

    ----------------
    STEG 0:
    - gör backup på filer, sms och annat på telefonen
    - formatera SD-kortet i telefonen (vet ej om det är krav)

    ----------------
    STEG 1: GÖR ETT GOLD CARD

    följ instruktionen här:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=35627

    tips: jag tog ett annat microSD-kort jag hade liggande, gjorde det till gold card, gjorde steg 2 nedan, tog sen ur de och stoppade i mitt vanliga SD-kort. Det sägs att det även ska funka att göra sitt vanliga SD till gold card och sen använda det som vanligt, men jag har inte testat.

    obs: alla SD-kort funkar inte att göra till gold card. Blir det fel så testa ett annat.

    Tillägg steg 07: SD-kortet (i telefonen) som ska bli gold card måste här först "mountas" (väljs i telefonen via notifikationsfältet när USB till datorn satts i). Är SD-kortet inte mountat så syns det inte i listan under physical disks i HxD.

    Ändring steg 04: rättad länk: http://psas.revskills.de/?q=goldcard

    obs: Gör bara till och med steg 10 i den länkade guiden. Gör inte steg 11 där och använd INTE filen i steg 11 (den är för 32A-telefoner).

    ----------------
    STEG 2: LÄGG IN SAPPIMG.ZIP MED HJÄLP AV DITT GOLD CARD

    1. kopiera sappimg.zip till ditt gold card. Koppla ur USB.
    2. på avstängd telefon, håll inne power+voldown --> telefonen startar, läser in sappimg (ca 1 minut).
    3. den frågar: vill du uppdatera? Tryck yes.
    4. när uppdateringen är klar vill den reboota. Tryck yes.
    5. nu syns "htc magic" på skärmen. låt den starta upp. stäng sen av. (eller, för mindre väntan, ta ur+sätt i batteriet)

    ----------------
    STEG 3: LÄGGA IN RADIO-FILEN

    0. kopiera först filer som behövs för steg 3-4:
    - kopiera radio.img och recovery.img till C:\android-sdk\tools
    (har du inte android SDK installerat så gör det först)
    - kopiera update.zip och gapps.zip till telefonens SD-kort (i rotkatalogen, inte någon undermapp)

    1. på avstängd telefon, håll inne power+bakåt-knappen. --> du kommer till FASTBOOT-menyn
    2. anslut usb till datorn --> nu står det FASTBOOT USB
    3. öppna kommandotolken i windows (windows start > kör > skriv cmd + enter)
    4. navigera till android SDK tools-mappen (obs: kolla så att sökvägen stämmer på din dator):
    cd C:\android-sdk\tools
    5. skriv sen kommandot:
    fastboot flash radio radio.img
    --> 32B-radio läggs in

    ----------------
    STEG 4: LÄGG IN CYANOGENMOD

    (0. se till att du kopierade filerna i steg 3 nr 0!)

    1. på avstängd telefon, håll inne power+bakåt-knappen. --> du kommer till FASTBOOT-menyn
    2. anslut usb till datorn --> nu står det FASTBOOT USB
    3. öppna kommandotolken i windows (windows start > kör > skriv cmd + enter)
    4. navigera till android SDK tools-mappen (obs: kolla så att sökvägen stämmer på din dator):
    cd C:\android-sdk\tools
    5. skriv sen kommandot:
    fastboot boot recovery.img
    --> telefonen bootar till recovery menyn

    6. i menyn, välj: wipe > factory reset (full wipe)
    7. i menyn, välj: flash zip from sdcard > update.zip
    --> cyanogenmod installeras
    8. flash zip from sdcard > gapps.zip
    --> google apps installeras

    9. när installationen är klar, välj reboot
    --> cyanogenmod startar upp, kan ta över 5 minuter
    ----------------
     
    Last edited: 31 okt 2010
  4. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Bra initiativ sanoz! Du har lyckats med nåt som väldigt få gör och det är att motivera varför vissa filer behövs. Det tycker jag är problemet med alla s.k guider som finns där ute - alla skriver bara vilka steg som ska göras i deras metod, men aldrig några motiveringar till varför. Detta gör att man inte kan, utan att prova själv, avgöra ifall en metod funkar för sin telefon i princip.

    Det jag främst saknar här dock är en förklaring till vad det innebär med perfected spl och hur man vet om man har en sån eller inte, annars tycker jag det ser bra ut.

    Generellt (alltså inget jag lastar dig för) tycker jag det är väldigt sparsmakat om vad alla dessa filer behövs för, vad dem gör, och vad som händer om man använder fel kombinationer osv... Hade folk börjat med att beskriva dessa bitar så hade det inte behövts tusen olika guider hela tiden. Då hade det i princip kunnat finnas en generisk mall för varje fil, och en kravlista på vilken setup man behöver för vilken rom osv...
     
  5. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tackar! Jag skrev det först som egna anteckningar vid läsning av olika suddiga guider.

    Perfected SPL vet jag fortfarande inte exakt vad det är. Tillverkaren lade in den vid en reparation och funktionen är att göra det extra svårt att roota och lägga in moddade ROM-filer. Listor på perfected SPL finns på diverse forum, men jag har inte någon som verkar komplett och pålitlig. Om de vanligaste sätten att roota (t ex one click root) inte funkar är det värt att kolla sitt SPL-värde och googla på det, t ex "1.33.0007 perfected" så kan man snart "ställa diagnos".

    Håller med att det är enklare när guider förklarar filernas funktion och även skriver ut checksummor, osv. Ofta står det inte mer än "installera denna" + länk till någon rapidshare-fil.

    CM 6.1 RC flyter förresten på otroligt bra, även på en 32B Magic. Känns som att telefonen fått nytt liv på sin ålders höst! :)
     
  6. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    sanoz, det där är ju wiki-material. Lägg upp det där!
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    SPL, Second Program Loader (boot loader). Den här delen av telefonen gör att bland annat Android bootas, men det är massvis med mer än så. Jag har läst lite på det och om jag inte missuppfattar allt så är det i praktik SPL:en du ser som innehåller alla HBOOT/FASTBOOT-menyerna där du bland annat kan starta recoveryn, osv.
    En "Perfected" SPL är ett uttryck som skvallrar om att tillverkaren av SPL:en(/telefonen, tex HTC:s) har arbetat på att förhindra vanliga dödliga att mecka runt med enheten mer än vad en vanlig dödlig ska göra; dvs, att inte tillåta att byta ut/ändra recoveryn eller OS:et i delar eller helhet.
    Det finns massvis med olika verifikationer när man vill byta ut delarna i mjukvaran av telefonen och SPL:en kontrollerar med största sannolikhet om bland annat recoveryn är godkänd (säkerligen med checksumma). När man lyckats byta ut recoveryn är det däremot ganska fritt fram, eftersom det är den som i sin tur flashar in uppdateringar till OS:et.
    Det jag änsålänge är lite osäker på är om SPL:en håller koll på Radio-uppdateringarna med, eller om det är recoveryns jobb, men det är något jag får läsa in mig mer på.
     
  8. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    DrLaban, du verkar ju ha lite koll på det här, hur vet man om man har en s.k. perfected spl då? Måste man handgripligen prova att byta recovery image för att få reda på det, eller kan man se det på något vis?

    Och vad händer när man har en perfected spl och försöker byta recovery image?
     
  9. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Du behöver inte byta ut något för att ta reda på vilken SPL du har inlagd.
    Genom att starta upp telefonen genom att tex hålla Menu-knappen intryckt samtidigt så kommer det högst upp att stå något i stil med;

    SAPPHIRE PVT 32A ENG S-OFF H
    HBOOT-1.33.2010 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-3.22.20.17

    Här är det värt att notera att jag använder en så kallad Engineering SPL, som bland annat har S-OFF (som jag har för mig står för Signature-OFF, vilket gör att ROM/IMG/paket som installeras inte kontrolleras). Denna SPL innebär att jag kan byta ut i praktik allt som har med radio, recovery och ROM:ar att göra.
    HBOOT-raden innehåller x.xx.2010, där 2010 också är en avslöjande del av att man har en annan SPL en den ordinarie installerad.
    RADIO-raden skvallrar om att det är en PVT 32A-radio som är installerad. Jag har för mig att PVT 32B börjaar på 2.xx. Man kan installera fel radio i fel telefon och råka ut för en del tråk, men ser man bara till att läsa in sig lite och börjar med att verkligen _bara_ installera de ROM:ar som utförligen beskrivet passar, som i mitt fall, en PVT 32A, så ska det inte vara några problem så länge ROM-byggaren inte strulat till något.

    En icke-engineering SPL kan se ut såhär;

    SAPPHIRE PVT 32A SHIP S-ON H
    HBOOT-1.33.0009 (SAPP10000)
    CPLD-12
    RADIO-3.22.20.17
    May 8 2009,21:02:32

    H:t efter S-ON står för övrigt för att den är HTC-brandad. Det finns en Google-brandad också som är märkt med G istället. SHIP har jag för mig berättar att det är en Shipment-SPL.
     
    Last edited: 3 nov 2010
  10. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nog för att du förklarade lite mer vad som är vad, men tycker fortfarande inte hur man kan se med den här infon om man har en perfected spl och inte heller riktigt vad som händer om man försöker flasha fel saker. Brickar man luren eller kan man försöka med nåt nytt? och vilka delar är extra känsliga?

    Denna info fick jag från min telefon hur som helst
     
  11. Flaps

    Flaps Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena grabbar jag kör just nu nexus och cyogen 6.0. 0 stable. Men jag har ett ganska jobbigt problem :90% av mina widgets försvinner med reboot och måste ominstalleras. Googlade lite men hittade bara folk som hade liknande problem i RCn. Någon som har stött på liknande? Kanske är det värt att gå på den nyaste RCn?
     
  12. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag uppdaterade infon på min wiki, där det förhoppningsvis är lite tydligare utskrivet hur man får reda på om man har en Perfect SPL eller inte.

    Kort svar; Testa att flasha in en ny recovery. Om det inte lyckas har man troligtvis en Perfect SPL, men det kan bara definitivt testas genom att försöka lägga in en Engineering SPL istället för den nuvarande. Om man är tvungen att skapa ett så kallat "gold card" för att kunna byta ut den SPL som ligger på telefonen redan, rör det sig till 99% om en Perfect SPL, då HTC arbetat mycket hårt på att förhindra att man ska kunna slå av signaturkontrollen.
    Din SPL har iaf just nu S-ON, vilket gör att flashning till något annat än en HTC-signerad ROM/Image kommer att misslyckas (om inte något revolutionerande hänt sedan jag kollade rootning och flashning sist av Magicen). Lite beroende på vilken version av Android du har just nu så kan det krävas att man nedgraderar bland annat radio-delen med hjälp av en modifierad, men fortfarande signerad ROM, för att sedan kunna använda sig av de exploits som behövs för att kunna byta ut sin SPL.

    Det viktigaste är att man läser in sig på radio och SPL. De två är för mig de två absolut viktigaste delarna i telefonens mjukvara där SPL:en är viktigare än radion. Anledningen är att om SPL:en skulle flashas fel eller något händer med den så ökar problemen dramatiskt.
     
  13. PolkaMan

    PolkaMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har fått lägga in widgets på nytt på mina homescreens när jag bytit version vet jag men aldrig behövt installera om dem. Testa att lägga in senaste RC, kom ihåg att wipa!
     
  14. PolkaMan

    PolkaMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har någon kunnat testa firefox på magic med cm? Jag får upp ett meddelande om att min telefon inte uppnår system requirements när jag försöker starta firefox.
     
  15. NalydBob

    NalydBob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problem med Bluetooth

    När jag parkopplat enheter till min magic med cyanogenmod (dator, bildramar) står det på enheterna "Parkopplad men inte ansluten". Jag tycker att jag gjort allt rätt, har också tagit bort kopplingen och gjort om den utan någon skillnad. Jag har sökt efter liknande problem på forumet och på andra ställen, men bara hittat samma fråga, inga svar (mer än just detta att prova att ta bort kopplingen). Någon som vet hur jag kan göra?
     
  16. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Kan du parkoppla andra enheter, som tex ett headset? Nog för att du bör kunna göra filöverföringar mellan dator och telefon över bluetooth men det kan ju vara värt att prova att koppla ihop en enhet som är lite mer "vanlig" (eller hur man ska uttrycka det) för att se om det fungerar.
     
  17. NalydBob

    NalydBob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inga andra enheter att prova med, har t.ex. inget sådant headset... Ska se om jag kan låna något någonstans... Annars kan jag tycka att t.ex. en bildram är hyfsat vanlig - borde inte ställa till några större problem för överföringen...
     
  18. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Jag har precis samma problem som NalydBob. Har hållt på i timmar och försökt få till det.
    Iofs har jag inte provat med den nya romen.
    Skulle vara väldigt tacksam om någon kan lösa det.
     
  19. Flaps

    Flaps Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med wipa menar du den obiligatoriska "Töm Data och Cache"?

    Jag har nu laddat ner RCn och var nöjd ett tag, tills mobilen crashade och när cyogen bootade upp igen så blev det "Det gick inte att läsa in widgeten" på väldigt mycket saker igen. Måste som förut installera om hela programmen... Någon som har en lösning?
     
  20. Thorseeeen

    Thorseeeen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan inte installera min mobil kommer aldrig in i recovery, den bara startar om igen... nån som har svar? :)