Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ja. Men allt kan inte styras utifrån §, typ. För tex i Sverige så finns det politiker som vill ha mer övervakning. Och då minskar ju integriteten. Svårt då för svenskar att veta vem man skall rösta på. Ja om politiker att någonting har något otalt om folk andvender sig tex av VPN tjänster. Rent läskigt egentligen.
     
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Qube OS lär vara rätt säkert. Har provat, men var för svår andvent. Så jag återgick till WINDOWS 10 Home med min hp dator.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Då har man sett partiledardebatten. Jag tycker Löven verkar vara mer självsäker nu verkar som de hugg aliansen kommer med inte riktigt biter.

    SD nämde 4e reaktionens reaktor, vilket förvånande mig, förstår inte varför inte Miljöpartiet gör det för 4e generations reaktor ÄR ju lösningen på alla problem, då den är IMUN mot härdsmälta alla radioaktivitet fastnar i blyet istället för att åka rätt ut i luften som med dagens reaktorer. En annan fördel är att man kan driva reaktor på redan befintligt radioaktivt avfall, som vi idag har planer att lagra i flera tusen år kan man nu alltså ta upp och återanvända, då tradtionella reaktorer bara använder 1% av uranet medans 4e generations reaktor använder 99%.

    Jag gissar att det är precis som med järnvägen att en 4e reaktionens reaktor är för dyr för att ha med i en 4 årig budget. Därför prioriteras det bort mot mer populistiska kortsiktiga lösningar på andra områden.

    Av alla tyckte jag nog björklund gjorde sämst ifrån sig, det känns som de har tappat sin identitet helt.
    Ulf Kristersson känns det väldigt krystat , första gången jag ser honom uppträda men rent spotant känns det krystat och det känns som det är fel man på fel plats. Han skulle plats bättre på skatteverket eller något liknande.
     
  4. ForceMajeure

    ForceMajeure Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2017
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Platta:
    Tegra Note 7
    Wannacry-problemet löste jag rätt fort, långt innan det blev stort, på alla mina datorer, som tur va. Det är mödosamt att ligga på top. ;)
     
  5. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Med F-SECURE så menade jag Freedome som är deras VPN tjänst. Har laddat ner Avast från butiken typ.
     
  6. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Vissa tycks ha problem med att man uttalar sig om olika grupper. Ex kvinnor, män men även andra grupper. Varför?

    Hur ska du kunna föra diskussioner om diverse grupper om du inte uttalar dig om dem?

    Uteblir problematisering ökar fördumningen, vilket jag tycker vi sett i Sverige sedan 90-talet.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det beror på hur man uttalar sig om olika grupper. Att baserat på statistik hävda att att två grupper skiljer sig åt i genomsnitt är en sak. En annan sak är att utan faktaunderlag anta att grupper skiljer sig åt på olika sätt, detta kan i bästa fall vara en kvalificerat gissning och i värsta fall röra sig om rena fördomar. När det gäller skillnader mellan olika samhällsgrupper florerar ju en hel del fördomar så viss försiktighet tycker jag man ska ha där.
     
  8. Droid82

    Droid82 Guest

    Och ännu mer felaktigt blir det om man uttalar sig tvärsäkert om alla tjejer/kvinnors åsikter (eller valfri annan biologiskt definierad grupp), vilket det i detta fall handlade om, förutsatt att man tolkar det svenska språket på ett korrekt sett och inte försöker sig på en haltande efterhandskonstruktion av vad man skrev.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, om man tar smartphoneval som exempel är det för mig en kvalificerad gissning att en högre andel kvinnor köper guldfärgare telefoner och en högre andel män väljer svarta telefoner men jag har inget faktaunderlag för denna slutsats så jag skulle inte uttala mig tvärsäkert. Sedan finns det ju självklart stor variation inom olika grupper, ofta större variation än mellan grupper. Om jag tolkar Ploki välvilligt var det nog egentligen det han menade?
     
  10. Droid82

    Droid82 Guest

    Ett annat sätt att uttrycka det är att du tolkar Ploki på ett annat sätt än vad hans text faktiskt betyder och vad den förmedlade. Jag skulle kunna ta andra exempel på när det är fel att uttrycka sig som att alla i en biologisk grupp automatiskt innehar vissa åsikter och värderingar, men vill inte nedlåta mig till sådan "guilt by association" mot Ploki.
     
  11. Droid82

    Droid82 Guest

    Och nu har alltså mina svar tagits bort från Redmi 5-tråden men Plokis generaliserande av ett helt köns åsikter och värderingar står kvar. Hejdå Swedroid.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lugn, jag var inte färdig med att städa tråden. Nu ska alla inlägg kopplade till diskussionen om kön och val av telefoner var raderade.
     
    chraist gillar detta.
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jag håller med om det.
     
  14. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Nej, det handlade det inte om. Om du skriver om en grupp pratar du om generella beteenden. Det betyder inte att alla individer i gruppen kommer att stämma överens med denna beskrivning.

    Varför har du så svårt för att man skriver om kvinnor som grupp?
     
  15. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror säkert att rosa och guldiga mobiler efterfrågas mer av tjejer än killar men att explicit tala om att man tagit fram en mobil till kvinnor känns lite väl mossigt och könsstereotypt för min smak (även om man naturligtvis ska få vara fri att göra det). Detta skulle aldrig fungera i Skandinavien vilket jag tycker är bra. Baksidan med att betona könsskillnader för mycket är att man riskerar att cementera könsrollerna och att män och kvinnor inte vågar leva ut olika sidor som bryter mot könsrollerna. I vissa kretsar skulle en kille med rosa mobil bli förlöjligad av omgivningen, genom att betona könsskillnader riskerar man att förstärka det fenomenet.
     
  17. Droid82

    Droid82 Guest

    Suck, allt fanns i nu raderade inlägg i den andra tråden, så nu är väl dina inlägg omöjliga att citera, men du skrev "tjejer/kvinnor gillar inte sånt" osv. Alla som kan det svenska språket förstår vad det betyder, och det framgick även av sammanhanget då du skrev att en mobiltelefon med sämre specs var en "tjejmobil" och sedan fortsatte du ignorera frågor, vägrade ge källor till det du påstod var fakta, angrep halmgubbar, menade att jag var del i fördumningen av Sverige osv, osv, allt klassiska saker en person som förlorat en diskussion tar till. Du gjorde helt enkelt bort dig rejält i den diskussionen, men nu är den borttagen och jag får nu stå här och acceptera att du tillskriver mig saker jag aldrig sagt utan möjlighet att hänvisa till tråden där diskussionen hölls, det är minst sagt förjävligt frustrerande för mig. Så återigen, hejdå Swedroid, har inte tid eller lust att lägga mer energi på samtal under dessa former.
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Förstår att det känns jobbigt att inläggen togs bort men försöker hålla telefontrådarna rena från diskussioner som sticker iväg allt för långt bort från ämnet. Det blir ganska rörigt för folk som vill läsa om Redmi 5 med en serie inlägg som istället handlar om könsskillnader. Det var även en upprörd stämning i tråden som lätt spårar ur.

    Jag håller med dig om att ord som "tjejmobil" kan uppfattas som provocerande och onödigt generaliserande och jag håller även med om att vi aldrig fick någon beskrivning om vad Ploki menade med "fördumningen av Sverige".
     
  19. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Varför inte? Det görs t.e.x. olika handväskor till kvinnor och män i Sverige. Vad är skillnaden mot mobiltelefoner mer än tradition?
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, men det fungerar ju bra ändå i Sverige utan att vi hårdmarknadsför olika mobiler till män respektive kvinnor. Det tycker jag är vettigt och personligen skulle jag tycka att det vore ett steg tillbaka att öka antalet könsuppdelade områden. Det är nog rätt orealistiskt att företagen i dagsläget skulle kunna upphöra med att marknadsföra handväskor olika för män och kvinnor men vem vet vad som händer i framtiden. Om ett företag skulle våga sig på att sluta med könsstereotyp reklam för handväskor skulle jag tycka att det var positivt men i dagsläget tror jag som sagt att det är orealistiskt.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.