Den stora tråden om Samsung Pay

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av huskul, 26 mar 2017.

  1. John P

    John P Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2017
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag kan med 100% säga att kortets kod inte funkade i terminalen. Nu blir jag förvirrad. o_O
     
  2. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Samsungs instruktionsvideo säger också att det är kortets kod som ska anges på betalterminalen. Samsung Pay koden är bara till för att aktivera Pay-funktionen i telefonen som ett alternativ till fingeravtryck.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jag känner till att Samsung Pay är den enda betallösningen som erbjuder MST-tekniken. Vad jag vill fråga är istället något delvis annat. Jag vet att några Samsung-telefoner erbjuder stöd för MST-tekniken, det har funnits en lista nånstans (underförstått har jag tolkat det som att även en Samsung-telefon som erbjuder Pay kan sakna stöd för MST, om telefonen t.ex. är några år gammal). Det jag undrar är om MST kräver något särskilt i hårdvaran? Vad i så fall, är det en speciell NFC-komponent som används för MST-betalningar? Eller någon helt annan teknisk lösning än NFC?

    Skulle valfri Android-telefon med NFC teoretiskt kunna genomföra MST-betalningar, eftersom hårdvaran redan finns där/tekniken i grunden är detsamma som för NFC? Eller är det uteslutet redan på teknisk grund?
     
  4. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Det krävs speciell hårdvara för MST. Alla telefoner som har Samsung Pay har denna hårdvara. Det är någon typ av spole som alstrar ett magnetfält.
    MST tekniken har ingen koppling till NFC.
     
    jnsson gillar detta.
  5. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Införskaffade mig en Gear S3 då min S2:a inte håller måttet längre.

    Har en Huawei Mate 9 Pro, Gear-appen och tillägget för Samsung Pay, men kan inte lägga till något kort. Är det relaterat till mobilt Bank-ID? Det kommer ju inte fram nåt.. :(

    Edit: "Validerar din kortinformation" tuggar tills meddelandet "Gear svarar inte" kommer upp.

    Edit 2: https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/sa-fungerar-ditt-kort/samsung-pay/


    1) Skaffa Samsung Pay
    Öppna Samsung Pay-appen.
    Hos Samsung kan du läsa om vilka telefoner och klockor som går att använda med Samsung Pay.

    2) Skaffa Mobilt BankID
    Du behöver Mobilt BankID för att ansluta ditt bankkort.

    3) Anslut kortet och verifiera
    Anslut ditt bankkort Mastercard genom att scanna kortet i Samsung Pay-appen och verifiera kortet med Mobilt BankID.

    För att använda Samsung Pay behöver du välja en verifieringsmetod. Du kan välja att verifiera dig med iris, fingeravtryck eller en kod kopplad till Samsung Pay.

    Edit 3: Efter lite resets och ominstallationer så är iaf ETT kort kopplat, de andra hade inte stöd :(
     
    Last edited: 28 dec 2017
  6. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    "Samsung kallar sin unika lösning MST, eller magnetic secure transmission. Den bygger på en teknik utvecklad av företaget Looppay, vilka Samsung köpte för några år sedan. Inuti Samsung Pay-kompatibla telefoner sitter en magnetisk spole. När ström tillförs skickar den ut en signal som emulerar det som sker när ett fysiskt korts magnetremsa dras genom terminalen."
    https://www.nyteknik.se/digitalisering/shoppa-med-svenska-samsung-pay-6831072

    Looppay hade ett patent som Samsung fick med på köpet och det kanske är orsaken till att inte andra kan använda det snarare än att det beror på hårdvaran.
    http://www.google.com/patents/US8814046
     
  7. Medellin-boy88

    Medellin-boy88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Oh va härlig det är att få betala med Samsung Pay på bensinstationen självservice och köpa parkerings biljetter.
    Har ni testat och lyckas betala på dom betalterminal där frisiska kortet ska sättas in?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, i de terminalerna är det endast möjligt om det finns stöd för kontaktlösa betalningar. Magnetläsaren hamnar för långt bort för att magnetfältet från telefonen skall nå det.
     
  9. Medellin-boy88

    Medellin-boy88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har själv betalat med Samsung Pay på OkQ8 självservice och på parkerings automater där frisiska kort ska sättas in ...
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, jag förmodar att det kan gå beroende på magnetläsarens position förstås, men i regel har det inte fungerat för mig i bland annat parkeringsautomaterna i alla fall. Inte för att betalningen inte gått igenom, utan för att telefonen inte registreras alls/avståndet till läsaren varit för långt.
     
  11. Medellin-boy88

    Medellin-boy88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det funkar hos alla. Det är Jo det att det ska göras på en speciellt sätt.
    Därför ville jag dela med mig av det jag ha lyckats med så att ni också lär er att Samsung Pay funkar på vilken bensin station som helst där frisiska kortet ska in . Så jag tror att det bästa är att jag gör en liten 5 minuters video där jag förklarar hur man lyckas med det.
     
    avenger, Franke, bernard och 1 annan gillar detta.
  12. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Väntar med spänning på videon. Har testat många olika kortläsare på bensinmackar m.m och ingen reaktion mot klockan över huvud taget. Spelar ingen roll vart man håller den.
     
  13. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Samsung pay har slutat fungera för mig denna veckan. Oklart varför. Nordea ignorerar när jag i chatten ber om hjälp. Pallar inte regga allt igen.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    I avvaktan på en ev. video, var håller du telefonen när du får detta att funka?
     
  15. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Startade just pay appen och fick upp detta. Så kanske bara måste acceptera villkoren? Kanske varit någon uppdatering [[​IMG]
     
  16. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jag ringde Nordea som efter många om och men sa att de hade problem de skulle lösa. Så nån timme senare fanns det en uppdatering till Nordea wallet och sen dess har det funkat igen.
     
    lestander gillar detta.
  17. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Att betala med Samsung Pay när man har självscannat fungerar ju? :)
     
  18. Medellin-boy88

    Medellin-boy88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har intehunnit göra videon än på hur ni kan betala på bensinstationers självservice och parkeringsautomat där fysiska kortet måste sättas in för att ha inte behövt tanka än.
    men men men om 2 , 3 dagar måste tanka och då ber jag min sambo filma en kort video så ni kan se min trick . Don't worry.
     
  19. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ja men du måste ha kortet för att hämta ut scannern, iaf på Ica.
    Jag betalar alltid med Samsung Pay ändå men det hade varit gött att slippa ha med sig kortet enbart för att få ut en scanner.
     
  20. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Försöker se hur jag ligger til i pågående Viaplay kampanj i Samsung Pay men från igår får jag bara serverfel när jag klickar på kampanjer. Får ni samma? [​IMG]