Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi 5 Plus (5.99", SD625)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av flipp, 7 dec 2017.

  1. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Märkligt stor skillnad.

    Nästan då jag funderar på att låsa upp bootloadern och installera Google cam men tror inte jag orkar med det.
     
  2. Droid113

    Droid113 Guest

    Shit vilken skillnad..
    Finns det några baksidor med gcam jämfört med stock cam? Mer grain/noise/blur tex?
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nja, inga nackdelar ännu vad jag sett.
    Idag installerade jag en ny version:
    GoogleCamera-Pixel2Mod-Arnova8G2-V3 (Arnova8G2, 2018-01-30, changelog)
    Google Camera Port with HDR+, 60fps video and slow motion

    Fördelen med denna är att portrait-mode fungerar och att den har har lite andra tweaks.

    Såg att Mi Note 3 ligger ute på tradera. Har suktat efter den en längre tid men jag tror faktiskt att jag nöjer mig med Redmi 5 Plus nu ett tag. Sedan jag installerade Xiaomi EU och Google Camera saknar jag i princip ingenting. Mycket bättre kamera än så här får man inte utan att gå upp några prisklasser och satsa på ett flaggskepp från Samsung, HTC eller Google. Tror faktiskt inte Mi Note 3 tar bättre foton med google camera, jag tycker skillnaden mellan Redmi 5 Plus och Mi 5S är marginell (med Gcam) och den senare ska ju ta bäst foton av alla Xiaomilurar. Den bakre kamerasensorn i Redmi 5 Plus är faktiskt lite större än den i Mi Note 3/Mi 6 även om den saknar OIS.
     
    Droid82 gillar detta.
  4. Droid113

    Droid113 Guest

    Härligt att du är nöjd. Vi lär väl se ännu mer förbättringar nu när det finns en global version om man tänker på hur communityt kring 4x var och är.
    Mi Note 3 är ju den man hört ska ta bäst bilder. Även bättre än mi 5s enligt mina källor? Jag blir riktigt sugen på en 5 plus faktiskt... Det enda jag klurar på är att det kommer ta tid innan Kernel källor släpps och att det bara är 3gb.. men det kanske räcker..
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi Note 3 har ju dubbla kameror för bokeh och zoom vilket gjorde att den fick höga betyg på Dxomark. Dock tycker jag inte de samples jag sett i dunkel belysning sett så imponerande ut (med stockkameran) så jag tror 5s är bättre om man pratar om bildkvalitet och mörkerprestanda från huvudkameran. Chris på techtablets har testat 5s och Mi 6(samma kamera som Note 3), han håller 5s som den bästa .Men oavsett tenderar Gcam minska skillnaderna mellan olika lurar p g a att mjukvaran gör typ 80% av resultatet.
     
  6. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Hej! Har precis börjat kolla på Xiaomi så jag är inte insatt. Var först redo att beställa en Mi A1 men upptäckte denna Redmi 5 plus Global Version, då den inte är mycket större med 18:9 skärm. Går det använda Google cam på den utan ändringar? Som jag förstår går det väl inte att få svenska språket på den, eller? MIUI 9 säger mig inte så mycket heller, vad det är för Androidversion, Oreo 8 el. vad? Hittade den på EU Warehouse där den hamnar på totalt ca. 1750:-, för då kommer man väl undan extra kostnader, tullavgifter m.m. Tacksam för lite råd i detta.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den har MIUI 9 med Android 7 i botten.
    Innan du beställer från EU Warehouse, kolla att det verkligen är en global version med band 20. Ibland skriver säljarna ut "Global" i betydelsen att det är globala mjukvaran installerad trots att det inte är den globala versionen av hårdvaran.

    Global version av mjukvaran tror jag har stöd för svenska, är dock inte säker då jag alltid brukar låsa upp bootloadern och installera Xiaomi EU som har stöd för svenska.

    För att kunna installera och nyttja google camera med hdr+ behöver du låsa upp bootloadern och roota telefonen. När du har installerat root kan du sedan aktivera camera2api som krävs för att Gcam ska fungera. Mitt förslag är att du köper den, låser upp den, installerar Xiaomi EU och rootar den. Det är inte så krångligt som det låter och det finns massor av guider på nätet för hur man gör detta.
     
    Droid82 gillar detta.
  8. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen.
    Ja, den har band 20. Det ska vara Global Version men ser inte att den har svenska språket tyvärr. Det är HONORBUY jag kollar på. Lite konstigt dock att den inte ser uta att ha svenska när det står multi-language pack. Google cam bryr jag mig mindre om.

    The international version comes with the official Global MIUI 9.0 OS ROM which includes: Google play store, Google services, multi-language pack, OTA updates support.

    - Network:4G:FDD-LTE B1/B3/B4/B5/B7/B8/B20,TD-LTE B38/B40;3G: WCDMA B1/B2/B5/B8;2G: GSM B2/B3/B5/B8

    För mig låter det krångligt med roota och sådant som jag aldrig sysslat med, men är kanske inte alls krångligt som du säger.

    Hittade detta på Honorbuy blog nu, dock lite otydligt kan jag tycka:
    Xiaomi Redmi 5 Plus blir snart en av de mest populära telefonerna efter att den släppts. För att tillfredsställa fler kunder installerade vi Multi Language ROM på den här telefonen. Vänligen observera att detta är en läckt ROM av någon och Xiaomi har inte släppt Multi Language ROM officiellt. Om din telefon får ett meddelande som kan se ut som om "ser ut som den ROM som är installerad på din enhet är inofficiell, kontakta din återförsäljare för att få hjälp" högst upp på skärmen. Oroa dig inte om det. Detta är normalt och här ger vi dig några metoder för att fixa den här felet.
     
    Last edited: 1 feb 2018
  9. Droid113

    Droid113 Guest

    Jag funderar ändå på om det kanske är värt att vänta på Mi A2 då den förmodligen släpps inom en snar månad vad det verkar..
     
  10. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tycker själv att 5,65" 18:9 som A2 kommer ha är för litet.

    6,0" 18:9 ger samma bredd på skärmen som 5,5" 16:9.
     
  11. Droid113

    Droid113 Guest

    Vi vet ju inte om den kommer med 5,65" eller?
    Annars är ju redmi note 5 ett hett tips också. Svårt detta.. man önskar ju alltid en grym kamera
     
  12. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    I så fall bör du titta på andra mobiler än Xiaomis. Tyvärr.
     
  13. Droid113

    Droid113 Guest

    Förstå mig inte fel. Jag upplever att skillnaden mellan Mi A1 och Redmi 5 plus ändå är markant gällande low-light och video. Båda dessa är Xiaomitelefoner och Mi A1s kamera duger bra enligt mitt tycke.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du menar att prestandan i dunkel belysning är bättre på A1 trots att den har samma sensor som RM5+?
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur vet du att A2 kommer ha 5,65"?
     
  16. Droid113

    Droid113 Guest

    Det är ju samma sensor på RM5 också och visar i alla recensioner jag tittat på att Mi A1 hamnar på topp bland dessa tre telefoner. Önskar att jag hade tillgång till alla tre själv så jag kunde jämföra
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Eftersom det är samma sensor återstår i så fall skillnader i optik eller mjukvara som skulle kunna förklara eventuella skillnader. Jag har svårt att tro att det kan vara speciellt stora skillnader där, har du sett någon jämföra foton sida vid sida? För egen del är dock resultatet av stockkameran ointressant då google camera kraftigt förbättrar bilderna på Redmi 5 Plus och det finns ingen anledning att inte installera den tycker jag.
     
  18. Droid113

    Droid113 Guest

    Jag har sett jämförelser mellan stockkameraapparna hos mi a1 och RM5/RM5+. (Det är bara att googla+youtubea så kan man se själv.) Jag inbillar mig att det säger något om de skillnader som faktiskt finns i kameramjukvaran hos de lurar vi pratar om.
     
    flipp gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, möjligt att de optimerat A1 bättre på grund av att den är dyrare.
     
    Droid113 gillar detta.
  20. Droid113

    Droid113 Guest