desire camera

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av fillekille, 28 apr 2010.

  1. HeNcE

    HeNcE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En sommar i Österrikiska Tyrolen lär nog förbättra bilderna. ;)
     
  2. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Köpte Vignette och blev imponerad av bilderna men appen är långsam med 5mpix och bilderna får "linjer" på. Men det är roligt att ha något att växla med. Nu kör jag med vanliga kameran med +1 på ljuset, kontrasten och saturation. Är mycket nöjd med kameran överlag men den kan inte mätta sig med min gamla i8910.
     
  3. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Som jag skrev tidigare, Jag köper inte min desire för kamerans skull men hade den varit sämre än min k750 hade jag blivit besviken. Det har trots allt gått 3 år sedan den köptes samt att desire kostade dubbelt så mycket...

    Om ni kollar på den första bilden i denna tråd (den med trästammen) så kan man tydligt se att detaljerna i barken har gått förlorade på grund av uppskärpning. Samma sak borde gälla bilen, men då den inte har några detaljrika områden ser den nära på perfekt ut.

    En fråga: Jag skulle gissa på att 2592x1952 (standard 4/3)det som som är native upplösningen, använder ni 4/3 eller 5/3 (2592x1552)?
     
  4. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kom på en sak vad gäller Vignette - den drar mycket batteri. Stänger man den så fortsätter den att behandla bilden man tagit men dessutom verkar den fortsätta även när det är klart och försämrar batteritiden. Had man den så kan man tänka på att döda processen när du inte använder den.
     
  5. Myxine

    Myxine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag tar en bild så visas kortet jag har tagit i ca 5s. Där ser det bra ut (ser ut precis som skärmen visade under tiden jag tog kortet), men när jag sedan öppnar bilden så ser den inte alls likadan ut. Mycket mörkare och gråare.

    Någon som vet vad detta beror på och hur man sparar ner "previewbilden" och inte något annat?
     
  6. stefanli

    stefanli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Så upplever jag det också och h ar frågat i en annan tråd utan svar så vi får hoppas på svar här.
     
  7. Mattias J

    Mattias J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  8. roban09

    roban09 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testa att pinch-zooma på bilden, lite grann bara. Förändras bildkvalitén då?

    För mig ser alla bilder lite tristare och mer oskarpa ut när jag går igenom dem i fotoalbumet, men så fort jag zoomar lite i dem så tar det en sekund och så ser de fina och skarpa ut igen. Sedan kan jag klicka mig tillbaka till originalstorleken och så ser den fin ut även där.

    Det är ju inget som löser ditt problem, men det vore intressant att veta om det är så här för alla.
     
  9. stefanli

    stefanli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Det har jag också märkt, men problemet är inte att dem ser suddiga ut, utan att färgerna är dassigare
     
  10. micke401

    micke401 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Någon som provat att fokusera på något svart i fullt dagsljus? Provade med ett kort på min kolsvarta jycke igår,rena katastrofen fick en suddig jycke som ser ut att bada i mjölk..
    Funkar helt ok kameran i övrigt men tydligen klarar den inte detta..:ehm:
    Blir bara allt värre var dag som går den här luren..:mad:
     
    Last edited: 10 maj 2010
  11. runeo

    runeo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kameror som fokuserar genom att jaga bästa kontrastskillnaden har svårt att fixa fokus på en färg utan kontrastskillnader!
    Samma sak på D300 med 17-55 2/8 som kostar 6-7 Desire!

    Dessutom viktigt att rengöra linsen och linsskyddet på insidan ordentligt. Gör underverk!
    Nån på HTC slarvar i slutkontrollen!
     
    Last edited: 10 maj 2010
  12. micke401

    micke401 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har sannerligen inte märkt av detta tidigare i varken tidigare mobiler eller för den delen i min olympus systemare.. Nä detta är totalt galet..
     

    Bifogade filer:

  13. Gizgiz

    Gizgiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Va tusan.. har du råkat aktivera nån mysko filter eller? O_o


    Fin hund ^_^
     
  14. micke401

    micke401 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nä tyvärr,om det vore så enkelt.. minsta lilla jycken hamnade ur fokus så blev det helt ok bilder igen. Vore intressant om någon kunde leta upp något svart utomhus och testa..
     
  15. runeo

    runeo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Behövs inte. Jag har redan svarat strax ovanför.
    Autofokus mäter inte avståndet till din hund, utan anser att skärpan är bäst då kontrastskillnaderna är störst. Om du alltså har halva "kikarsiktet" på hunden och resten utanför är det lätt för både autofokus och ljusinställningen att optimera bilden.
     
  16. micke401

    micke401 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo du talar om teorin och jag visar i praktik så det är i högsta grad nödvändigt,kameran suger i detta fallet helt enkelt.. Helt oduglig och förmodligen unik i det faktum att den inte klarar av att föregiva min stackars hund. ( han går under smeknamnet "den svarta fan" för övrigt :-) Det är husses jycke det..:)
     
  17. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vilka inställningar har du i kameran på desire? Har du spot-mätning och iso >400 så är det svaret varför "den svarte fan" blir grå ;)

    Prova att göra en "reset to default" i kameran och ta en bild till.
     
  18. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    En närbild på en kompaktkamera :)D)
    (tryck "click this bar to view the full image")
    [​IMG]

    Klocka
    (tryck "click this bar to view the full image")
    [​IMG]

    Rekommenderar ALLA att ta av luckan och kolla så att linsen är glasklar på INSIDAN av luckan. Mina bilder var helt värdelösa och fattade inte vad som var fel.. Märkte sedan att linsen hade ett fingeravtryck på insidan av luckan, rengjorde med en tops och voíla :D
     
  19. micke401

    micke401 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nä inställningarna var som dom skulle,däremot har jag hårdresettat nu och voila jycken blev ok på bilderna.. Fixade även problemet med de evighetslånga avstängningstiderna..
     
  20. Myxine

    Myxine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kom på vad "felet" var. När man sätter på kameran så sätts skärmens ljusstyrka på max och fortsätter så under "previewtiden". När jag sedan öppnar det sparade kortet så ändras skärmens ljusstyrka tillbaka till vanliga låga och bilden ser mer grådassig ut.

    Om jag går in i inställningarna och ställer upp skärmen på max hela tiden så ser previewbilden likadan ut som den sparade, så det handlade bara om uppvisandet av bilden, inte själva bilden i sig.