Det blev en UMI Super

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av ZilverZurfarn, 5 okt 2016.

Taggar:
  1. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Var sugen på en umi men efter att det visat sig att de konsekvent ljuger om batteristorlek så blev det en Xiaomi istället.
     
  2. Azuran87

    Azuran87 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2016
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telia, Halebop
    Telefon:
    Leeco le max 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Halebop
    Telefon:
    Leeco le max 2
    Info:
    Nova launcher
    Platta:
    Samsung galaxy tab s
    Jasså? Inget jag hittat nått om lär jag kolla lite närmare på innan man lägger en order
     
  3. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Se den här t.ex. http://etkchina.com/2015/05/20/adve...false-advertising-made-umi-hammer-a-big-liar/
    Finns en hel del rapporter även för andra modeller, där de tagit bort etiketten på batteriet och under har det suttit en annan etikett med lägre kapacitet än vad det skall vara.

    Bara det faktum att ett företag håller på så här överhuvudtaget gör att jag väljer andra märken...
     
    Azuran87 gillar detta.
  4. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Jag har aldrig ägt en smartphone som klarat sig så länge på en laddning. Nästan som att vara tillbaks i featurephone-tiden. Om 4000mAh är korrekt siffra för batterikapaciteten eller ej vet jag inte, men 2-3 dygn (ibland mer) mellan laddningar a är good enough for me.
    Kameran är inte sämre än på någon annan telefon jag ägt, tycker jag.
    Jag använder 3 och Telias nät. 4G mest överallt.
    Jag hade förväntat mig att som vanligt när det gäller Kina-lurar förlita mig på 3:e-parts ROM, men UMI tycks ha bestämt sig för att släppa OTA-uppdateringarna varje månad, och löfte om Nougat innan årets slut. Nougat är redan klart till systertelefonen UMI Plus, så det löftet har chanser att kunna hållas.
     
    Last edited: 26 okt 2016
    tooobe och Azuran87 gillar detta.
  5. Azuran87

    Azuran87 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2016
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telia, Halebop
    Telefon:
    Leeco le max 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Halebop
    Telefon:
    Leeco le max 2
    Info:
    Nova launcher
    Platta:
    Samsung galaxy tab s
    Hur känns byggkvalitén? Jag gillar designen av nån anledning och notifikations cirkeln är rätt häftig synd att Umi lurar folk. Men tror dock inte att dom är ensamma om det
     
  6. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Riktigt bra. Skulle nästan kunna få för mig att spika i en och annan spik med den, men har hittills avhållit mig. Senaste telefonen som fick mig att känna så var min HTC Desire Z (blessed its memory) . Med den stabiliteten kommer en del tyngd. För mig ger det en kvalitetkänsla , men YMMV.
     
  7. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Härligt att höra. Kanske ger umi en chans i framtiden ändå. De är nog absolut inte ensamma som du säger, förekommer nog bland nästan alla kinamärken utom Xiaomi.

    Umi gör snygga telefoner helt klart. Skönt att höra att kvaliteten oftast lever upp till utseendet [emoji5]️
     
  8. Azuran87

    Azuran87 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2016
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telia, Halebop
    Telefon:
    Leeco le max 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Halebop
    Telefon:
    Leeco le max 2
    Info:
    Nova launcher
    Platta:
    Samsung galaxy tab s
    Tyngd i telefon är jag van med då man släpar på en ulefone power som jag synd nog skickade rakt i ett metalben på ett bord så touchknapparna slutade funka och en liten bit av skärmen inte svarar på touch (för övrigt en grymt bra telefon) så blir nog att beställa en super och begrava en power
     
  9. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Azuran87 gillar detta.
  10. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Liten uppdatering: För ca 1 månad sedan, märktes en radikal försämring av batteritiden. Dessutom har skärmen nu börjat bli konvex. Batteriet har alltså efter mindre ett års användande kroknat totalt (nu max 5-6 timmars normalanvändande) och dessutom börjat jäsa så mycket att displayen skjuter ut en mm från bodyn. OK, nytt batteri kostar bara $8, men hinner jag få hit det från AliExpress innan skärmen spricker/trillar ur helt?
    Så - Även om telefonen fram till batteriet lade ner fungerat väldigt bra, och hållits uppdaterad med täta FOTA-uppdateringar, för den lilla peng den kostade, är < 1 års livslängd inte särdeles kostnadseffektivt
     
    Mannbergo gillar detta.
  11. Mannbergo

    Mannbergo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2017
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    Super bra att du skriver om hur funktionen är efter ett år. Det skrivs bara om hur nöjd man är efter några veckor. Men är ju minst lika viktigt att man är nöjd efter ett år. Iof kan man ju byta dessa lite mer ofta än om man köper en dyrare mobil, men de sparade pengarna i inköp äts upp ganska fort om man behöver byta mobil varje halvår.

    Har förövrigt haft en Umi Plus(är väl typ samma) innan och den höll ett halvår innan jag tappade den i klinkersgolvet, efter den smällen hade de flesta telefoner gått sönder så kan inte riktigt klandra Umi. Märkte däremot av att batteriet började bli sämre redan då, inte extremt dåligt men mer som en normal telefon i batteritid. Så hållbarheten på batterierna i dessa telefoner verkar vara kassa iaf. Jäkligt drygt då batterierna inte är lika lätt utbytbara som de gamla telefonerna. Annars var jag kanonnöjd med Umi.
     
    Last edited: 7 sept 2017
    ZilverZurfarn gillar detta.
  12. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Slutet på historien:
    Trots att telefonen legat avstängd hela helgen gav displayen upp igår, och sprack tvärs över, av trycket från det jästa batteriet. Idag ligger troligen det nya batteriet från AliExpress i min brevlåda till ingen nytta.
    (Är det någon som behöver ett nytt batteri till sin Umi Super har jag alltså ett för snabb leverans för en hundring!)
    Så - 11 månaders livslängd -Inte riktigt effektivt vare sig med tanke på de naturresurser som går åt till tillverkningen eller ekonomin.
     
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    personligen hade jag rivit telefonen och plockat ur batteriet innan det spräckte skärmen men det är ju jag det.
     
  14. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Absolut - Med facit i hand håller jag helt med. Tre faktorer fick mig dock att inte göra det:
    • Det såg inte så allvarligt ut - Skärmen var bara lätt konvex.
    • Batteriet kommer om någon dag.
    • I samband med en flytt alldeles nyss dumpade jag alla gamla skrotade telefoner så jag hade ingen backup.