"Device action failed"

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Skydive, 21 sept 2017.

  1. Skydive

    Skydive Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hallå,

    Har haft min OP5 nu ett tag efter ha använt 3an i över ett år.
    Något som uppkommit på båda mina telefoner är ett meddelande som poppar upp längst ned på skärmen då och då som säger "Device action failed"

    Det är inget meddelande som går att klicka på utan det fadar bort av sig själv. På min 3a testade jag att fabriksåterställa ett flertal ggr och ta bort alla appar för att se om det var det som var problemet - Men icke! Meddelandet kvartsår.

    Är det någon här som kan förklara varför detta uppstår och om det finns någon lösning? Jag har försökt googla mig till svaret utan att hitta något.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Aldrig hört talas om.

    Händer det även med en fabriksåterställd telefon utan några andra appar laddade?
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter som att det är någon app som visar det, för jag har inte fått upp något sånt på min OP3
     
  4. Skydive

    Skydive Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag kan inte dra mig till minnes att det händer helt utan några appar installerade, men med enbart ett fåtal appar installerade händer det. dvs whatsapp, sl, seb, bankID, swish. Jag har avinstallerat alla appar men det kvarstår ändå.

    Min känsla är att det har med nätverket att göra då det uppkommer direkt när jag sätter på flight mode, stänger av skärmen och tänder den, men det händer även när jag har nätverk och bara använder telefonen. Oavsett Wifi eller mobildata.
    Kör för övrigt Tele2

    Såhär ser det ut:
    Screenshot_20170921-132950.png
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Då är det någon app som du installerar.

    Händer det när Tasker inte är installerat?
     
  6. Skydive

    Skydive Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Yes det händer även när tasker inte är intallerat.

    Jag har nu precis rensat catach i alla appar samt telefonens catch utan någon förändrig.
    Även tagit bort appar som kan strula så som inspelning, facebook mm.
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Bara att köra uteslutningsmetoden. Fabriksåterställ, installera app för app.
     
  8. Skydive

    Skydive Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det händer nästan alltid när jag tänder skärmen av någon anledning men det är inte alltid det händer när jag använt den ett tag och skärmen vart på en stund, men det kan inträffa.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tasker använder jag o jag får inte upp den notisen
     
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Får inte upp den jag heller. :)
    Men det är ju omöjligt att gissa vad det är med det vi vet, uteslutningsmetoden kommer att lösa det.
     
    jnsson gillar detta.
  11. Skydive

    Skydive Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tack för engagement allihopa!
    Det verkar inte bättre än att jag får blåsa luren och installera nån app om dagen :-)
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Återkom gärna om vad det var här i tråden. :)
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Titta bland inställningar för vilka appar som har behörighet till "skärmöverlagring". Har tyvärr inte en Oneplus själv så har dålig koll exakt vart det finns bland inställningarna och även om det heter något annorlunda. Men iaf där bör du kunna hitta bland de appar som kan göra den typen av meddelanden.

    @jnsson@jnsson eller annan ägare kan kanske vägleda bland inställningarna :-)
     
  14. agerberg

    agerberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Inställningar -> Appar -> Kugghjulet -> Särskild åtkomst -> Överlagringar på andra appar

    Finns även en för 'Åtkomst till aviseringar' som du kanske bör kolla i också.
    Inställningar -> Appar -> Kugghjulet -> Särskild åtkomst -> Åtkomst till aviseringar
     
    chraist gillar detta.
  15. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Ser att du har Fibaro HC2 installerat, det har jag med och får dessa pop-ups också. Det var min huvudmisstänkta app innan jag googlade mig till denna tråden, mina misstankar stärks därmed avsevärt nu. Har dock en Sony Xperia X Performance så det är nog inte tillverkaren eller modellen utan just appen som spökar.

    Hittar dessvärre inga inställningar i appen som jag tror hjälper. Gissar att det har med refresh av widgets att göra, eller lokalisering av mobilen till HC2.
     
  16. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Har även SEB, Whatsapp, Swish, Facebook och BankID installerat (som jag ser att du har också) kan tilläggas men dom ligger lågt i misstankegrad.
     
  17. storskogen

    storskogen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har samma problem med min Galaxy S6, tror det började med Android 7.0. Jag har nu avinstallerat Fibaro HC2 och nu kommer inte rutN upp längre. Jag har inte sett samma ruta på Samsungplattan med äldre Android.
     
  18. hawkunsh

    hawkunsh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Samma problem på min Pixel 2 XL. Kan bekräfta att det är Fibaro-appen och/eller dess widget som ger detta s.k. ”toastmeddelande”.

    Kan upprepa det så här:

    1. Lägg till HC2 i appen, med dess adress på det lokala nätverket.

    2. Lägg till en Fibaro-widget, ex:

    Screenshot_20171201-092900~01.png

    3. Stäng av WiFi.

    4. Peta på widgeten för att starta en refresh. Meddelandet visas.

    Widgeten gör nog refresh med jämna mellanrum och antagligen också när skärmen slås på.