Diverse problem, allmänt seg telefon

Diskussion i 'Desire Z' startad av Aurian, 21 mar 2012.

  1. Aurian

    Aurian Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte min telefon för ungefär ett år sedan nu, och den har i stort sett alltid krånglat med mig. Har vänt mig till HTC som är allmänt ohjälpsamma, trevliga, men enda rådet är återställ. Eftersom det är helt omöjligt att få htc sync att fungera, har jag ingen vidare lust att göra det om jag inte absolut måste.

    Problem-lista:
    1. Telefonen är otroligt seg att starta upp. Den fastnar på första skärmen, efter en stund kan jag trycka på släck-ned-skärm-knappen, som då gör att ljudet spelas upp. Där fastnar den igen ett tag, för att vid knapptryck igen visa "skrivbordet" (vet inte vad jag ska kalla det), där den håller på och laddar ett bra tag innan jag får skriva in koden och låsa upp telefonen.
    2. Ibland när jag trycker på hus-knappen (Vad ska man kalla den? xD) så är det som att den tror att telefonen stängt av sig. Den går tillbaka till "skrivbordet", och står där och laddar om som när man startar upp telefonen.
    3. Jag får inte ändra skärmstyrka. Det håller sig en kort stund, sedan går det tillbaka till max igen.
    4. Meddelande-inkorgen laddar knappt. Den visar bara vitt ett bra tag, runt 1-2 minuter innan den faktiskt visar meddelandena.
    5. Tillåter inte stora bokstäver i quickoffice. Det här såg jag att det finns en annan tråd om, men länken i den fungerar inte så jag frågar igen här.

    Vidare undrar jag om det är någon som känner till var man kan få tag på ett fodral till den här modellen, som har plats för kort och liknande. Helst skulle jag vilja ha i svart läder, men verkar helt omöjligt att hitta till den här modellen. Verkar som att tillverkarna tycker man inte ska vilja ha bara för att man har ett tangentbord =P
     
  2. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Jag håller med - Gör en återställning, alternativt roota och lägg in Virtuous Sense 2.0, som är en optimerad och slimmad version av standard-rom. De problem du beskriver är absolut inte vad du bör förvänta dig.
     
  3. Aurian

    Aurian Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad innebär det egentligen att roota? Jag försökte läsa lite men jag hängde inte med något vidare. Blir lite avskräckt av att det står att man kan förstöra telefonen. Datorer är har jag inga problem att pilla med, men telefoner kan jag verkligen noll om.
     
  4. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Att roota, innebär att man ser till att man har full tillgång till hela telefonen och dess operativsystem. Man kan göra precis vad man vill med operativet och filer - fixa till saker som man tycker skulle kunna vara annorlunda gjort från början, och så klart pajja hela telefonen om man inte vad vad man gör :) För att slippa supportärenden ser telefontillverkarna till att man inte ska kunna pilla för mycket, utan ger dig som användare begränsade möjligheter. Det är dessa begränsningar som man kan ta bort. Dock har HTC släppt olåsta boot loaders till snart sagt alla sina telefoner nu. Man måste då avsäga sig alla garantianspråk. Använder man inofficiella root-metoder, är jag rätt säker på att det går att återställa telefonen till "orootat" skick om du skulle vilja skicka tillbaks telefonen för garantiärende (http://www.addictivetips.com/mobile/how-to-unroot-t-mobile-g2-htc-desire-z-complete-guide/).
    Root är dock en förutsättning för att kunna byta ut operativsystemet, så om du inte är nöjd med hur telefonen funkar idag, och ingen vill åta sig att fixa den under garantin, ser jag ingen annan utväg än att testa andra Android-versioner. Cyanogenmod är grymt bra om du inte vill ha Sense. Viruous Sense som jag nämnde är imo bäst om du vill ha en så nära original-upplevelse som möjligt. Vill du experimentera finns t.o.m. Ice Cream Sandwich-versioner, men de är fortfarande inte så stabila som du kanske skulle önska.
     
  5. Aurian

    Aurian Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för förklaringen. Jag får väl prova med en återställning och sedan se om jag vågar mig på att roota :)