Dmtech 711

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Dem00niX, 2 dec 2011.

  1. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Ja just det, så var det vi kallade det :-) plattan ligger kvar på kontoret så jag hade den inte framför mig. Bra att du fick det att funka.
     
  2. imbee

    imbee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Gott! Personligen bevakar jag nog alla trådar du är inne och skriver i. Det kanske börjar bli läge för ett eget subforum "twk-mods" :)
    Näe, kanske inte men åtminstone en sticky tycker jag du borde föräras för att hålla allt på samma ställe.

    Som någon annan skrev, har inte hunnit sätta mig in i hur mycket skillnad det verkligen blev. Är det bra och lätt gjort så... go for it. Personligen väljer jag minneskort som plats för lagring av större mändgder data så om mängden tillgängligt "inbygtt" utrymme krymper spelar inte det mig någon större roll.

    Tumme-upp-smiley på det. Glöm inte en rejäl julagrogg!!! Helst av all på Genever, för det rimmar på....
     
  3. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Nån som fått denna platta att fungera med spelet : Where´s my water?
    Dottern vill ha spelet. Men det dör straxt efter man klickat på play
     
  4. mangeP

    mangeP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Verkar som Siba missat hur många man kan sälja av denna och även storebror 820, finns inte i webblager och knappt i någon fysisk butik.

    Synd, dottern har sparat ihop dryga tusenlappen och vill gärna ha en surfplatta....
     
  5. imbee

    imbee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Drog hem det för att testa och det blir samma för mig. Sorry.
     
    Dem00niX gillar detta.
  6. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER


    Kör du med orginal romen eller någon hackad från tråden här?
     
  7. imbee

    imbee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    <-- *pekar på info*
    Jag kör på twks version.
     
  8. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Jag ska titta på loggarna när jag får en stund över och se om det möjligen går att åtgärda, det beror helt på vad som händer.

    Har du någon annan Android-pryl som det funkar på? Det händer ju att appar faktiskt är trasiga och då kan man skicka en buggrapport :)

    EDIT: Random idé som dök upp efter en skum bugg på 820, och jag är för trött för att testa själv nu: Testa att stänga av wifi helt och starta sedan appen/spelet, om det går. Tala gärna om hur det gick, annars provar jag själv i helgen.

    EDIT2: Jag har tittat på det nu i loggarna, och det har med opengl-renderingen att göra. Spelet försöker använda funktioner som inte finns. Det är oklart om det är spelet som gör fel eller om något saknas, men det kan förhoppningsvis lösas i en framtida uppdatering av antingen spelet eller firmwaren till plattan.
     
    Last edited: 30 dec 2011
  9. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Android 3.0 "look-alike"

    Jag har fått tillgång till en firmware för 711 som bygger på Rockchips sdk2.0. Det är egentligen fortfarande Android 2.3, men Launchern och hela känslan är Android 3. Den är riktigt trevlig faktiskt, såpass att jag inte kommer lägga in Zeam denna gången. (Men det går ju självklart att göra själv om man vill ändå).

    Jag noterade också att de numera använder sig av ext3 för /system, så det slipper jag fixa själv denna gången. :cool:

    Jag ska fixa till den lite, och försöka hinna testa lite mer, men hoppas att nästa twk-release kommer redan i år (det är ju nästan 30 timmar kvar trots allt) :P

    Det blir alltså lite mer nytt i twk-005 för 711 än jag först trodde :)



    EDIT: Grattis. Rockchip har IGEN ändrat totalt på sin image-layout, och laddar inte ens sin kernel längre från kernel-partitionen. Det verkar vara ett helt nytt system och den bootar extremt snabbt, det får man ge den :P

    Jag har plockat isär den med ett eget verktyg, men update-script osv (som ändå fanns där) är inte anpassat för det här nya formatet alls t ex.

    Det innebär dock ett litet dilemma, eftersom firmware-filen jag fick visserligen funkar bra "as is" (även om CPUn är nedklockad). MEN man kan inte installera den som "update.img" utan måste använda special-verktyg och därmed installera drivrutiner i windows m.m.

    Om någon som är van vid dessa verktyg vill testa den som den är, så kan jag ladda upp den någonstans så länge. Men det är okänd mark just nu, vet inte ens om det går att nedgradera efter man dragit på den nya bootloadern t ex... Helt på egen risk alltså. Men funkar gör det. Verktygen+drivers har drnashlenin postat i annan tråd tidigare)


    Personlig reflektion:
    Man blir lite trött på att man ska behöva "knäcka" skiten gång på gång när det ändå alltid slutar på samma sätt, och syftet är att FÖRBÄTTRA deras produkt? Vad är syftet? Det är en knasig värld.

    Nå, ett nytt format tar tid att helt förstå, så jag får nog ta tillbaka det där med "i år" som det ser ut just nu.

    Kanske kan jag göra någon slags "medelväg" som en första workaround, dvs göra på samma sätt som jag gjort hittills, använda den gamla bootloadern och kernel och min egen scriptning för att sätta upp /system. Den bootar antagligen inte lika snabbt, men resten borde funka lika bra eller bättre. De korrekta partitionerna får jag dumpa ut direkt från plattan. Som förr på LL-plattan, haha..

    suck.

    edit2: De har börjat med kryptering av firmware-filen igen också, iallafall "bootpartitionen" som uppenbarligen innehåller den riktiga kerneln också numera eftersom den är typ 6 MB istället för 1-2 MB. Hyggligt killar, jag skriver kanske den nya specen här sedan som tack när jag är färdig, som tack liksom. Kanske mitt hemsnickrade verktyg för att plocka isär den också, det är väl lika bra.

    Kul att ni gillade mina idéer med bl a ext3 förresten, jag ser att det bara var att ta rakt av i princip. Det måste varit skönt att jag inte gjort något för att dölja det, utan försökt vara, ni vet, öppen med hur det funkar?

    edit3: Äsch, det här var ju inte ens nytt visade det sig (varför googlade jag inte direkt?). Jag har bara varit lyckligt förskonad från de här fånerierna hittills på 2918. Då är det väl bara att läsa ikapp då... Återkommer.

    edit4: Ok det verkar vara en salig blandning av gammalt och nytt. Inte likt någon firmware-image från Rockchip jag sett förut iallafall. Till slut fick jag iallafall ut ramdisken och kan ändra + återskapa den. /system var redan i ext3 så hey.. free lunch.

    Kerneln är fortfarande mystisk (krypterad, eller inbäddad i ytterligare ett lager kanske), men eftersom jag ändå inte vill ha den just nu (nedklockad) så ska jag försöka sätta ihop en traditionell image men med nya /system, ramdisk, nya bootloadern men med kerneln vi redan kör på (inte nedklockad). Det kommer antagligen inte boota lika snabbt, men det är åtminstone riskfritt. Sedan återstår rootning + google apps + annat jag skruvat på. Modulerna för VPN och WPA-nät t ex. Kanske kanske får jag ut en sådan fungerade, som update.img, innan årets slut ;)

    Sedan får jag sätta mig in i exakt vad som krävs för att återskapa den (för mig åtminstone) okända boot.img med inbyggd kernel :P
     
    Last edited: 30 dec 2011
    drnashlenin gillar detta.
  10. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Ok nu har jag testat, och det var inte ens i närheten av att fungera, hela partitionstabellen är förändrad och rockchips recovery-system hanterar fortfarande inte det.

    Enda chansen för en update.img är att "konvertera" firmwaren till partitionstabellen jag använder idag, och det bör vara fullt genomförbart. (Det finns väl en anledning till att den inte kom i form av en fungerande update.img...) Man missar dock det nya sättet att boota, och får eventuellt pilla på saker jag inte orkar fundera på just nu ;)

    Annars är det lågnivåverktygen med tillhörande drivers som gäller, med allt vad det innebär.

    Nu ger jag mig för ikväll, men tar gärna emot eventuella synpunkter tills imorgon. Vad säger du t ex, drnashlenin? :)
     
    Last edited: 31 dec 2011
  11. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Ja, vad skall man säga? Det var ett rätt uttömmande inlägg :-)

    Otack är världens lön, Twk. Som representant för importören i detta forum (there I said it) så lovar jag att kolla med tillverkaren igen. Tycker den nya launchern var bra och 3,0 look aliken var snygg. Hann inte testa så mycket mer igår kväll faktiskt.

    Pc-Toolsen är inte så krångliga egentligen. Bara man söker drivrutinen genom enhetshanteraren i windows så går det lätt och man behöver bara göra det en gång. Jag tror inte du ska låta bli att släppa versioner av den anledningen. Kendo och LL gick ju bra till slut :-)
     
  12. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Nej, sluta har jag inga planer på :cool: Det vore bara lite synd att släppa uppgraderings-kompatibiliteten mellan olika versioner till samma platta. Alltså via den enkla metoden med att bara kopiera in update.img. Flashar man "3.0-firmwaren" som den är nu kan man inte nedgradera igen utan att återigen använda PC-verktygen. Alla har ju inte ens PC faktiskt...

    Jag ska göra ett försök att "twk-fiera" den, dvs använda den befintliga partitions-tabellen jag har idag och klämma in firmwaren där, det borde gå fint egentligen. Det som lockade lite var att man slapp den extremt långa första uppbooten, när allt formateras och kopieras. Men å andra sidan tar det ju en stund att sätta upp drivrutiner osv också...

    Vi får se som sagt. Jag ger det ett par timmar och ser hur det verkar, det kanske funkar fint rakt av. Jag lyckades ju iallafall plocka isär alltihop igår, så det är inga mysterier kvar (hoppas jag).

    Keep you posted :)
     
  13. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Haha det fungerade på första försöket, det var nog första gången det hände faktiskt (brukar alltid missa något). Då passade jag ändå på att dubblera app-utrymmet på samma sätt som för 820 samtidigt.

    Jag kör nu med:
    - Nya bootloadern (2.08)
    - Nya /system (såklart), men "twk way", dvs ~7-8 min första boot som vanligt
    - Nya /boot
    - Befintlig kernel (ska utvärdera senare vilket som är bäst, men spontant föredrar jag 1 GHz istället för 0.8 GHz så i denna versionen behåller jag den befintliga)
    - Befintlig /recovery (eftersom jag inte har lust att gräva i den nya nu, och den löste ändå inget av värde när jag provade den...)
    - update.img funkar på samma sätt som förut
    - rootad & klar

    Det som återstår är vissa av mina optimeringar, jag hinner inte testa igenom allt nu så jag lämnar mycket "default" som det var i denna ny releasen och följer upp senare med en optimerad version.

    Market saknades (helt) i denna firmwaren. Hinner jag så slänger jag in den o resten av google apps, men av ren princip kommer jag posta en beta av twk-005 för 711 före tolvslaget. Jag blev rätt störd på fånerierna de hade hittat på för att försvåra för mig och andra, och enbart därför ska den till varje pris ut innan det är 2012 här :cool:

    Jag återkommer ;)

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    EDIT: Det fungerade visserligen, men något gör att mina script inte funkar 100% i sista versionen med google apps. Eller snarare: Det misslyckades en gång av de försök jag gjorde vid uppdatering från olika versioner, men det räcker. De hade också ändrat på vilka kommandon som recovery-binären skickar vid uppdatering, så man kunde komma i ett läge där man kan uppdatera till den nya versionen, men sedan aldrig mer (utan lågnivå-verktyg). (Hyggligt, eller hur)

    Jag kan inte med gott samvete riskera andras plattor, så jag får vänta tills jag hittar exakt vad som hände. Sorry, men det får bli ett 2011 utan release.

    Gott nytt år ändå!
     
    Last edited: 31 dec 2011
  14. tedfag

    tedfag Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    wifi

    varför hittar den inte mitt wifi har en zyxel NBG334W som min iphone och bärbara funkar med nån som har någon bra ide om vad göra
     
    Last edited: 2 jan 2012
  15. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har en undran och det är om det går att få sitt mobila bredband med USB sticka att fungera till denna plattan? Jag har testat fram och tillbaka och får det inte till att fungera! Jag har installerat "ds711-twk-004." som finns här i tråden. Testat både före och efter det men det fungerar inte bättre.

    Det jag testat är att stoppa in dongeln på USB sladden som finns med plattan(från liten port till "stor". Givetvis på den nedre porten på plattan. Sedan borde det väl gå igång så att säga?

    Varit runt bland inställningarna, valt "Mobila nätverk" och försökt hitta dongeln/nätet men det fungerar inte. Gör jag något fel eller går det inte att göra så som jag försökt? Testat med 2 olika stickor, en lite äldre från Telia och Tele2:s nya. Söker jag efter nätverk kommer det bara upp "Ett fel uppstod när vi sökte efter nätverk".

    Om det inte går att göra så som jag tänkte hur ska jag då gå tillväga för att på billigaste sätt få igång det? Lite dålig på Wifi men finns det något jag kan köpa billigt så jag får igång nätet så att säga.

    Jag behöver surfplattan på resande fot och helst vill jag få det att fungera med det mobila internet på USB stickan.
     
  16. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER


    Det finns stöd för vissa men inte alla modem. Vet du vad du har för modem får du gärna skriva det i ditt inlägg. Du skall ansluta modemet med medföljande kabel och stoppa in den i USB host-kontakten (den längst ner om du håller plattan med kontakterna åt höger). Se till att ha avaktiverat pin-kod på simkortet (lättast att stoppa simkortet i en mobil och göra det). Om du sedan går till inställningar ----> om tableten ---->basbandsversion och läser vad som står där. Om det står något annat än okänd/unknown så har plattan identifierat modemet. Sen går du på inställningar---> trådlöst och nätverk----> mobila nätverk (kryssa i "data är aktiverat")--->nätverksoperatörer--->välj din operatör så borde det funka.

    Alternativt är att om du har en smartphone (iPhone, android eller symbian spelar ingen roll) som har wifi och i vilken du har ett abonnemang med data (surf) så kan du köra så kallad wifi tethering, dvs att du kopplar på internetdelning på din telefon. Du slår på wifi på plattan och ansluter plattan mot telefonens wifi och sedan ut på nätet. Finns appar för detta ändamål till de flesta smartphones.
     
  17. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Till Tele2 abonnemanget har jag Huawei E398,

    Till Telia abonnemanget vet jag inte vilken sticka det är men det är den till deras minsta abonnemang. Den är cirkus 8 månader gammal.

    Jag har testat bägge stickorna och det står "okänd" på basversion med bägge stickorna och det har inget lösenord någon av dem. Det övriga att gå in under mobilt bredband har jag gjort.

    Är det någon som vet vilka stickor som fungerar? Är det någon av tre elller telenors stickor som fungerar? Har tankar på att testa någon av de eller rent av bägge två för att se resultat.
     
  18. almightycasey

    almightycasey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    @twk_ ska farbror kasta ett blekfett öga? :)
     
  19. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Hej du, det var ett tag sedan :)

    Jag har löst problemen med scriptningen + några andra små-saker jag hittade med google apps så market och allt funkar nu.

    EN sak återstår, och det är det enda som stoppar en release från min sida: De har bytt recovery-system och även HUR recovery anropas vilket innebär att jag varken kan använda befintligt recovery-system eller det nya ("update-script" körs inte). Det innebär att det går fint att gradera upp till den nya, men sedan kan man inte gradera varken upp eller ner, eller ens till samma version. Ever. (Lågnivå-verktygen funkar dock såklart, men det känns väldigt synd att bryta kompatibiliteten och slippa alla drivers etc.) Jag kommer bli tvungen att skapa en egen "mellan-version" på ett eller annat sätt som supportar båda recovery-förfarandena.

    Jag tröttnade lite på fånerierna från RC's sida och har inte pillat med det det sista. Det känns trist att lägga 90% av tiden på att gå förbi helt onödiga hinder; tid man kunde lagt på att förbättra istället. De kan ju dessutom ändå aldrig "vinna" - physical access = alltid game over.

    Jag har vissa planer på att gå på offensiven på allvar och ladda upp bootloadern för 2918 i IDA, ta på mig reversing-glasögonen ett par veckor, patcha bort alla fåniga signerings-checkar osv och/eller skapa en egen bootloader som inte fjantar sig så mycket. Beror på huruvida vreden består tillräckligt länge eller inte ;) Det skulle vara väldigt roligt dock att se hur de tacklar en helt open-source bootloader :cool:

    Stay tuned ;)
     
  20. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Jag fick höra av en bekant idag att om nätverkets namn (SSID) innehåller "konstiga" tecken, såsom t ex åäö, så hittar den inte nätet. Jag har inte verifierat själv men det stämmer säkert och är i så fall en bugg. Workaround: Byt namn på wifi-nätet :)