Problem: Död - men startar själv?!

Diskussion i 'Galaxy S4 Mini' startad av DanneKy, 16 maj 2017.

  1. DanneKy

    DanneKy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Har en Galaxy S4 Mini (GT-i9195) som dog idag när jag höll på att logga in med BankID appen.

    Efter det försökte jag trycka på Power och starta den, men inget händer, skärmen startar inte, ingen vibration, ingenting.
    Så jag tog ut batteriet och satte in det igen. Då startar telefonen AV SIG SJÄLV helt utan att jag trycker på någon knapp alls. Skärmen startar och den vita logotypen "Samsung S4" dyker upp. Men efter 5 sekunder så dör skärmen och att trycka på knappar ger ingen respons. Den är helt död.

    Jag provade att ta ur batteriet och sedan hålla Power intryckt i 3 minuter utan batteri. Därefter sätta in batteriet - då startar telefonen av sig själv igen. Helt utan någon knapptryckning. Samma sak då - den visar logotypen ett litet tag och sedan dör den.

    Jag provade att trycka på de tre knapparna Power+Volume+Home för att gå in i Recovery Boot tror jag det heter. Detta måste jag vara snabb med och göra direkt efter att jag satt in batteriet, vilket är den enda tidsrymd jag har att interagera med luren. Detta fungerar, det visas en liten blå text i ena hörnet där det står "Recovery mode" eller liknande. Men sedan så dör telefonen igen.

    Jag hinner inte komma in i telefonen - efter att vita S4 loggan visas så ska egentligen den animerade färgglada SAMSUNG-logotypen komma och efter det så ska man komma till PIN-inloggningen. Men jag kommer bara till första delen innan telefonen dör.

    Batteriet är bytt för 4 månader sedan till ett original Samsung NFC batteri, samma typ som den levererades med.

    Skärmen är alltså svart när den dör och inga knappar verkar ge någon respons.
    Detta är inte samma problem som att S4 startar om sig själv (boot loop), nej mitt problem är helt annorlunda.

    Jag provade att koppla den med sin USB-kabel mot en PC och jag ser på skärmen att Windows laddar drivrutiner för USB Device och Windows gör även sitt lilla uppmuntrande ljud att något har kopplats in. Men telefonen hinner dö efter 5 sekunder och då hinner Windows inte visa telefonen i utforskaren.

    Någon som har nya saker jag kan prova?
    Eller finns det något sätt som gör att jag åtminstone kan komma åt mina sparade fotografier?
     
  2. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Det är inte så att "Power"-knappen har fastnat? Ett ganska känt problem med s4:an vilket ger dessa symptom. Finns flera varianter på återställning - allt från att spraya elektronikrengöring, lirka upp knappen med tandpetare m.m. till att byta ut knappen.
     
    DanneKy gillar detta.
  3. DanneKy

    DanneKy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för svar. Den långa platta plastknappen känns normal och flexar tillbaka friskt. Jag tog isär telefonen för att kolla hur den lilla underliggande fyrkantiga Power-switchen beter sig och även den fungerar bra vad jag kan se.

    Edit: när jag tog isär telefonen så har jag även rengjort alla kanter, lister och knappar med en mjuk tandborste nyss för att inget smuts skall vara i vägen någonstans.
     
  4. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    DanneKy gillar detta.
  5. DanneKy

    DanneKy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    3
    FIXAT!

    Du hade rätt från början, Stanem.

    När jag såg din länk, så handlade första raderna om stuck Power button, så jag tog en extra titt på den yttre långsmala powerknappen igen. Detta med skalet avlägsnat från telefonen. Jag höll i bara skalet och tryckte knappen inåt så långt som det kändes bekvämt. Jag bytte till en annan tandborste med avsevärt smalare borst och borstade inne i knappens håla. Det kom ut lite torrt skräp, sannolikt hudavlagringar, som jag tydligen inte fått ut när jag rensade på förmiddagen med den grövre tandborsten.

    Det enda som är skillnad mot tidigare idag är att telefonen legat utan batteri i x timmar, men jag tror inte att det gjorde någon skillnad. Jag tror du hade rätt från början - att powerknappen fastnat, trots att jag tyckte den fungerade utmärkt vid funktionstestet jag gjorde tidigare.

    Nu har jag stängt av den 2 ggr och den startar utan problem som den ska och borta är problemet med att den startar sig själv direkt när batteriet stoppas in.

    Stort tack och jag hoppas denna korta tråd hjälper någon annan med en gammal S4 eller S4 mini! :)

    ---SOLVED---
     
    Gorgeous, Stanem och Asawi gillar detta.