Död touch, kanske vatten?

Diskussion i 'Blade' startad av Snubbel, 18 jul 2011.

  1. Snubbel

    Snubbel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var iväg och spelade en golftävling igår med utlovade 3 mm regn som nog blev 15+ i alla fall. När jag plockade upp min zte blade från baggens "vattentäta" fack var den lite fuktigt och touch skärmen fungerade inte, det gör den fortfarande inte efter ett dygn på torkning.

    Så nu till frågan, jag vill ju inte köpa en ny telefon förstås och garantin gäller inte på vattenskadade telefoner, så vet någon var alla markeringar som visar om telefonen varit i kontakt med vatten sitter så jag kan kolla de först innan jag försöker lämna in den?

    och nästa problem är att jag använder 2.3.4 gingerbread i den, antar att jag måste byta tillbaka till orginal rom innan jag lämnar in den?
     
  2. Derivatan

    Derivatan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ska bagens vattentäta fack vara just vattentät, så ska den väl också vara vattentät? Anmäl företaget som tillverkade eller sålde bagen, för falsk marknadsföring, och kräv skadestånd i.o.m. att den vattentäta funktionen inte fungerade som utlovat vilket medförde att din mobil gick sönder p.g.a. vattenskador.
     
    Last edited: 18 jul 2011
  3. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Ta ner telefonen i så många delar som du kan, utan att skruva något, sedan lägger du den i en skål, med lock, med ris som du sedan ställer på ett element. Låt stå i ca 1 vecka > Profit!
     
  4. Snubbel

    Snubbel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet som sagt inte ens om den är vattenskadad även om det är det enda jag kan tänka mig, har den liggande på torkning sen igår för att testa men vill inte vara utan telefon längre än nödvändigt.
    Därför hade det varit bra att veta var alla vatten markeringar sitter i den, I min gamla Ericsson telefon fanns det i alla fall vita markeringar som blev röda när den badade. Hittar dock inget om sådan på bladen när jag googlar.
     
  5. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Min telefon blev vattenskadad, skärmen blinkade i rött, det såg ut som statiska störningar och dom fysiska knapparna lekte disco. Samt att simkortet inte lästes. Jag behövde bara ta bort batteri, sim och minneskort och inte ens 12 timmar senare funkade den utmärkt. Utan vare sig ris eller element.
     
  6. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Good job!!!

    Det är för att var på den säkra sidan man ska låta den ligga länge, för att förhindra att det fortfarande ligger väta i elkomponenterna och orsaka kortslutning i din telefon........
     
  7. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Mjo, det vet jag ju. Dock var det bara några stänk som telefonen utsattes för och jag var helt säker på att den var torr inuti så.
     
  8. derfpa

    derfpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Min touch funkade verkligen asdåligt efter en vecka halvfuktigt arbete utomhus... Delade den så mycket jag vågade och satte den in ugnen på varmluft 80 grader. Efter en kväll var den som ny igen!
     
  9. Snubbel

    Snubbel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    är 3 dagar sen nu, så dags för en liten update.

    Det "vattentäta" facket visade sig vara ett kylfack som skulle hålla saker kalla, inte torra, fail på den...
    Telefonen har nu legat 3 dagar på torkning på min router (temp 40-50 grader) och touchen är fortfarande helt död, reagerar inte på något någonstans på skärmen. Så antar att jag får gå tillbaka till mina första frågor:

     
  10. derfpa

    derfpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Om du är händig nog så tycker jag ändå att du ska ta isär den... Inte säkert att fukten kan ventileras ut ordentligt. Kan även vara lite oxid på en kabelkontakt så du helt enkelt bara behöver dra ur och stoppa i kontakten igen.

    Se är frågan om det är värt att bråka med detta som garantiärende när telefonen är så pass billlig och när den ju faktiskt är (förmodligen) fuktskadad.
     
  11. Magros

    Magros Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem. Min Gore-Tex jacka höll inte riktigt tätt för 10 mil, 1 timme ösregn.
    Skärmen såg först frostskadad ut och fungerade sådär, senare efter olika torkförsök fungerar vissa ytor, men inte där man drar för att öppna! Suck!
    Hade Skate varit ute kanske det blivit en sån, men nu finns risken att jag blir märkesillojal!
     
  12. alst

    alst Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem med min. Dvs, fått in lätt fukt och skärmen dött. Nu andra gången verkar den helt död. Verkar sjukt känslig för fukt.