Elephone S8

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Mannbergo, 22 aug 2017.

  1. Poke

    Poke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har haft min (s8 blå) i en månad nu, funkar perfekt utom bluetooth som kopplar ur hela tiden när jag lyssnar på musik men inte när jag kör samtal. Hoppas det är ett mjukvaru problem och det kommer en uppdatering snart.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har inte provat Bluetooth. Men jag kan rekommendera alla att köra nova framförallt använda deras interna animationer istället för systemets animationer. Blir bra mkt bättre flyt i luren då.
     
  3. Poke

    Poke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo jag kör också Nova. Förmodligen den bästa launchern.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag gillar i vanliga fall inte nova, men på vissa telefoner kan det ha positivt inverkan på prestandan
     
  5. Alfred

    Alfred Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Action setting använder jag. Funkar bra enligt mitt bedömande. F ö är jag mycket nöjd med EE S8. Fast tycker nog att hala glasbaksidan är rätt värdelös. Vad är vitsen med den? Ett bakstycke med rejäl friktionsyta efterlyses.
    Ko
     
    Last edited: 31 dec 2017
  6. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    För er som har Elephone S8 och vill inte använda bluetooth hörlurar eller adaptern så finns det bra hörlurar från Xiaomi.
    https://www.gearbest.com/earbud-headphones/pp_636900.html
    En polare köpte dessa till sin lur och de är super sköna, fungerade toppen med min Axon7 också, vilket är trevligt. Sen får man bättre ljud ifrån där :-)
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  8. Peter 1978

    Peter 1978 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej har precis fått hem min elephone s 8 svart....undrar om det någon av er som vet om det sitter plast film på baksidan,ser ut som jag har två luftbubblor på baksidan....har pillat lite med inte lyckas få bort någon plast film om det nu finns någon.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  11. jonas740

    jonas740 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    36
    Minns inte att det satt nån film på baksidan. Men jag har en svart och har inga bubblor på baksidan. Det där ska du nog anmäla dit du köpt den ifrån.
     
  12. Alfred

    Alfred Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har en blå och det satt plastöverdrag på baksidan. Någon form av etikett också. Bara att avlägsna.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  14. Bilbogaggins

    Bilbogaggins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    22
    Minns inte ifall det var skyddsplast på. Kollade på baksidan och såg nu att jag också har en luftbubbla, dock på 1mm diameter på kanten så bryr mig inte. Märkte den först nu efter över en månad haha.

    Edit - jo satt ett plastskydd, fast med markeringar för vilka knappar var vilka och imei nummer.

    Köpte ett plånboksfodral och glas-skydsskärm på ebay så tillbehör finns ifall någon undrar.
     
  15. Peter 1978

    Peter 1978 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som är intresserad av att köpa en svart s8 använd ca en vecka?
     
  16. odonata

    odonata Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    4
    Vad ska du ha för en och varför säljer du?

    Är där för resten fortfarande problem med osynkat ljud på inbäddade videos i Facebookappen?
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag märkte aldrig av det på min enhet
     
  18. Poke

    Poke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kollade stegräknaren i går. 3.35km på 2000steg=1.67m/steg riktigt så långa ben har jag inte. [emoji41] Känns sådär lagom tillförlitlig.[​IMG][​IMG]
     
    Albin N7 gillar detta.
  19. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det va rediga älgakliv! Haha [emoji23]
     
    Poke gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja ni undrar kanske varför jag sålde telefonen ?
    Så kan ju göra en liten recension av telefonen.

    Jag kan börja med att säga att för pengarna så är det svårt att hitta lika mkt telefon för pengarna.
    Men det är också en tidsmaskin tillbaka till 2015 så var beredda på det. Utsidans mordern utseende motsvarar inte insidan.

    Byggkvaliten: Känns verkligen top notch. Baksidan är väldigt impoerande, pressbilderna ger sken av att framsidan är plastig, men faktum är att hela framsidan består av glas, så hela telefon är inglasad även baksidan, ljuseffekterna är ännu mer imonerande och tillfredställande i verkligheten än vad pressbilderna ger sken av.

    Formfaktorn och utseendet: är för mig en riktigt fullträff, den sticker ut ur mängden, ja ett mästerverk, och det bästa är att den ser ännu snyggare ut i verkligheten.

    Enheten ligger verkligen helt perfekt i handen, riktigt bra sweetspoot här, trots sina 6 tum i handen känns den extremt liten i handen, påtagligt mindre än tex Mate 7 som jag använde förut med 6 tum.
    Också väldigt lätt.

    Skärmen: Skärmen är tillverkad av Sharp och är inte baserad på IPS utan IGZO teknik vilket anses vara den mest morderna LCD tekniken, som bland annat finns i riktiga premium skärmar för proffs.
    Så bra dynamik och svärtan är också helt okej (med rätt instälningar)

    Skärmen känndes dock inte speciellt välkalibrerad från fabrik, det följer dock med en väldigt massa olika verktyg till telefon att påverka allt som har att göra med skärmen, har inte sett lika mkt inställningar på någon anann telefon, problemet med dessa är man måste veta vad man gör, speciellt om man försöker på någotsätt få skärmen så nära verkligheten som möjligt. Men möjligheterna finns här. Skärmen är vad som ger någorlunda bra "flaggskeppskänsla" och med tanke på att det är skärmen man stirrar på hela tiden när man använder telefonen så är det ju helt klart en viktig sak. Att kolla på video är riktigt nice på denna skärm.

    Mjukvaran: jag var besviken på mjukvaran, av de youtube videos jag såg fick jag intrycket av att den var väldigt lik stock men det är allt för mkt tillägg i settings, skumma tillägg med dålig översättning nu minns jag inte alla funktioner... app switchern hade nog ruta längst ner som ständigt kändnes irriterande.

    Stock launchern kändnes hackig så bytte snabbt till google now lauchern, men telefonen känndes fortfarande seg när man scrolla på websidor.

    Huvudproblemet med mjukvaran var hackig scroll men framförallt hackiga animationer.
    Google Now lauchern gav inget bot på något av detta. Det blev dock extrema förbättringar med nova launcher när deras interna animationer användes, alltså inte systmets animationer, detta löste också scroll problemet i webbsidor. Så på denna telefonen är verkligen Nova med dess interna animationer en räddare i nöden, man får säkert liknande resultat med andra launchers där det finns möjligthet att använda interna animationer istället för systemets egna.

    Någon uppdatering till oreo känns inte troligt, det finns en custom rom som ska förbättra vissa saker tex batteritid, finns en inoffciell lineageOS rom som kanske kan vara värt att testa när den mognat lite.

    Fingertrycksläsaren: Estetiskt är fingertrycksläsaren S8ans svaga punkt, den påminner för mkt om samsung konkava fingertrycksläsare, rent ergonomiskt så skulle jag föredra att ha den på baksidan alla gånger i veckan. Fingertrycksläsaren lyckas låsa upp telefonen i stort sett alla gånger den klarar även av om fingret är lite vått vilket är en stor bedrift då detta är något som de flesta flaggskepp har problem med även idag.

    Det är när vi kommer till hastighet och prestanda på fingertrycksläsaren som den faller platt, det känns direkt som en tidsmaskin till 2014, fördröningen är påtaglig, hade året varit 2014 hade detta inte varit något problem, problemet är att vi lever på 2018 och har vant oss med blixtsanbba fingertrycksläsare där man bara behöver dutta fingret bara en fraktion av en sekund. Jag vill dock också påpeka, att jag tror alla kommer inte ha lika stora problem med att den tar lite längre tid på sig, den är inte extremt långsam, vi pratar fortfarande millisekunder här, men det känns som det tar runt 1.5 sekund, är man van med Iphone kanske detta inte är ett problem ? är man van med huawei som jag så känns det helt klart som en märkbar nedgradering.

    Ljud/Högtalare: Ja finns inte så mycket att säga, dongeln som följer med till hörlursutgången ger ifrån sig ett extremt dåligt ljud, med väldigt lågt ljudvolym, fördelen är dock att du sannolikt kan få tag på en bättre adapter som låter bättre. Högtalarna låter extremt tunt, avsaknaden av bas.

    Kamera: Med tanke på priset så återigen kameran är väldigt bra, har dock inte använt den så mkt men man kan helt klart ta bra bilder. Vad jag vet så är lins och sensor samma som sitter i sony z5 så föurtsättningarna i kombiation med mjukvara finns där. Men den ligger fortfarande några år efter i bildkvalite om man ska jämföra med det bästa nu.

    Batteritid: Batteritiden beror mkt på ditt använde framförallt hur mkt brightness du använder på skärmen, vid mitt vanliga använade så fick jag en skärmtid på runt 5 timmar. Tror med oreo att det skulle bli bättre batteritid...

    CPU/GPU Prestanda: Återigen detta är en tidsresa tillbaka till snapdragon 810 eller liknande, så är man van med snabbare cpuer idag så är det klart att skillnaden känns hela tiden. Även om nova gör ett bra jobb att maskera prestandan med dess interna animationer så är ändå cpun/gpun telefonens svaga punkt. Allt är relativt och det beror på vad man jämför med, men om du som person inte har några problem att använda en telefon från runt 2014-2015 med nova/eller annan launcher så kommer du nog inte klaga på prestandan, men är man van med tex som i mitt fall med xiaomi mi mix där allt fullkommligt flyger fram i ostoppbar hastighet så är det sjävklart att man upplever en rejäll nedgradering i prestanda. Ja så kort och gått det är en tidsresa. Beror på hur tung användare det är också, och hur bra du är på att optimera din telefon, adguard gör en stor skillnad tex gör att cpun inte behöver arbeta lika mkt för att berarbeta alla annonser, adguard funka ri alla appar i hela systemet så skillnaden blir märkbar, och tugabrowser och chrome browser blev också stor skillnad där tuga så klart känns rabbare.

    om CPUn var en flaskhals så är GPUn en ändå större flaskhals, så att spela spel på denna är något som jag absolut inte rekommenderar

    Summering: Det finns några punkter där S8an når upp i så gott som flaggskep nivå, tex byggkvalite/utseende/Skärm/Batteri, kameran kommer någonstanns mitt i mellan, hade året varit 2015 eller liknande hade den möjligtvis passat i ett flaggskepp.

    Det är Mjukvara/CPU/GPU/LJUD/fingertrycksläsare tillsamans som drar ner helhetsbetyget.
    Mjukvaran hade kunnat åtgärda mkt av de bristerna, men med tanke på att elephone har dålig historik vad det gäller uppdateringar samt att mediatek inte ger ut sin källkod och att även dom är dåliga på att skriva nya drivrutiner till nya android versioner, så känns det inte speciellt hoppfullt, det enda hoppet som finns är den inoffciella lineageOS romen, andra custom roms kan göra lite förbätrringar men utan källkoden

    Men jag rekommenderar telefonen till den som vill ha en telefon med snygg design som sticker ut, med imponerande yttermått och screen to body ratio. Som uppskattar en bra skärm, som gillar att kolla mycket multimedia. Rekommenderar den till den som vill ha den bästa kameran du kan få för runt 1900 kr, samt till den som vill ha en bra batteritid.

    Jag rekommenderar inte telefonen till de som är vana med dagens prestanda och flyt på telefoner du kommer isåfall bli besviken, som sagt vad gäller prestanda är året 2015.. Till den som prioriterar ljud och vill ha en fingertrycksläsare som inte känns som en från 2015.

    Ja så kan avrunda att det är på många sätten intressant telefon, den når riktigt högt på vissa punkter men ja för mig var det prestandan som var det största problemet. Men samtidigt har jag sett andra säga att det är väldigt bra flyt i luren osv så allt är relativt och inviduellt och vad man har för referensram, som sagt har man mi mix i sin referensram så är skillnaden väldigt påtaglig, så allt beror på vad man är van med..är ju aldrig kul att köpa en telefon som känns som en nedgradering, men sitter man redan nu på en gammal och billig telefon kan det helt klart kännas som en uppgradering. Folk klarade ju uppenbarligen av att leva med sina telefoner även 2014-2015 men vänta dig inte att Elepehone S8an känns som 2017 förutom till det yttre, till det yttre representerar den helt klart 2017 och även 2018, insidan är dock 2014-2015 rakt igenom.

    Men är väldigt viktigt att påpeka att denna telefonen kostar 1950, med tanke på priset så är det foratande extremt bra och snygg för priset man kan inte komma undan det. Tidsfönstret att köpa denna mobilen kommer nog inte vara kvar så länge, marknaden för kina telefoner expoderar just nu så vi får se hur länge denna känns relevant. Elepehone S9 är redan släppt och den har snapdragon vilket ger helt andra förutsättningar och möjligör custm roms och linageOS och allt, det är detta som fattas för att s8an skulle vara en fullträff comunity stödet...det hade kunnat rädda denna mobil om nu mediatek hade haft öppen källkod.
     
    Cash, flipp, flat7 och 3 andra gillar detta.