En guide hur man bokför/deklarerar Android app försäljning

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 1 feb 2012.

  1. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja det var min uppfattning också men jag kontaktade Skatteverket om det i och med nya reglerna och enligt dem så behöver man göra en periodisk sammanställnig nu. Om man specificerar momssats för sin app i Google Play Store så betalar ju Google inte länger ut momsen som de gjorde innan nyår.
     
  2. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Dock om man har annonser, typ admob, behöver man ta upp det. Om man har fått utbetalning för admob under perioden.
     
    e7andy gillar detta.
  3. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Köparen av appen är möjligtvis privatperson men Google använder som jag förstår det omvänd fakturering eller vad det kallas. Jag gör nog en periodisk sammanställning i alla fall för att slippa en eventuell straffavgift om man nu måste göra sammanställningen.

    Jag fick faktiskt lite oväntat hjälp av supporten i Google Wallet for business. Om någon är intresserad gör man som följer:
    "Please know that the address and the VAT ID of Google Payment LTD is available on your payout invoices. To generate an invoice for your payout, please go to the Payouts tab and then select Transactions."
     
  4. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Så med andra ord så tolkar Skatteverket som att jag säljer apparna till Google skattefritt inom EU och de säljer till slutkund.

    Så här såg min fråga ut:
    "Jag har nu fått första utbetalningen från Google för de appar jag
    säljer via deras appbutik. De betalar mycket riktigt inte längre ut momsen
    till mig utan Google själva betalar in momsen för försäljningen.

    Innebär den här förändringen att jag nu måste göra periodisk sammanställning för den försäljning jag gör (via Googles appbutik) eller är det bara när man säljer något till annat företag jag behöver göra det. I mitt fall köper jag väl en förmedlingstjänst av Google?"

    Svaret jag fick:
    "Du ska redovisa försäljningen av apparna till Google i ruta 39 i momsdeklarationen. Du ska också lämna en periodisk sammanställning till Skatteverket på din försäljning till Google."
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    När jag kikar på det lite mer så blir det ganska underligt. Köparen är ju en privatperson.
    Dock använder vi här "Huvudregel vid försäljning till näringsidkare" och "För att kunna sälja utan moms enligt huvudregeln måste du kunna visa att köparen är en näringsidkare som är etablerad utomlands. Vid försäljning till momsregistrerade köpare etablerade inom EU är det i normalfallet tillräckligt att ha köparens momsregisteringsnummer, VAT-nummer. Du kan själv kontrollera att köparens VAT-nummer är giltigt. "

    Vem är näringsidkaren som vi säljer till? Google har tvingat oss till att använda "Huvudregel vid försäljning till näringsidkare" istället för som tidigare "Huvudregel vid försäljning till icke-näringsidkare" där vi tog ut 25% moms på allt inom EU.

    Ruta 39 på momsdeklarationen är "Försäljning av tjänster till näringsidkare i annat EU-land enligt huvudregeln".

    Min slutsats blir då (motvilligt) att vi ska göra en periodisk sammanställning. Främst på grund av att vi använder "Huvudregel vid försäljning till näringsidkare" och att vi redovisar det som utan moms.
    Egentligen så påverkar det oss inte jättemycket förutom att vi får göra mer jobb. Rent ekonomiskt blir det ingen skillnad.
     
    b.lindahl gillar detta.
  6. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nej, periodiska sammanställningen innebär ju ingen kostnad mer än om man inte lämnar någon och kan få en straffavgift på 1000kr. =/
     
  7. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gah, jag känner mig lite trög. Skulle ni säga att det är summan som utbetalas till mitt konto (pris exkl moms med Googles avgift borträknad) jag ska ange på periodiska sammanställningen eller summan av alla rader med benämningen "Charge" i payout report, mao pris exkl moms men innan Googles avgift dras?
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är den faktiska försäljningen inom EU som du ska redovisa. Här kommer det kluriga. Försäljning utanför EU ska inte vara med. Det ska även vara före avdrag av Googles avgift.
     
    Last edited: 27 apr 2015
    b.lindahl gillar detta.
  9. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Alright, tackar för snabbt svar!
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har uppdaterat kalkylarket så att all försäljning inom EU (inklusive Sverige) står på en en egen rad mot konto 3308.
    Försäljning utanför EU står på konto 3305.
    Det är samma ark som tidigare: https://drive.google.com/open?id=1A2CI8F-8ipw22dw20g-_qjHrCtfbRFk5KyJd7Fkj2Z0&authuser=0

    Det här förenklar den periodiska sammanställningen.

    Länk till periodisk sammanställning

    VAT-numret till Google Payment Ltd får man genom Google Wallet Merchant Center. Gå till Payouts->Transactions och klicka på en av transaktionerna som har en länk.
    VAT-numret är: 905984982 och de är placerade i UK vilket ger komplett VAT-nummer: GB905984982

    Ditt VAT-nummer är ditt organisationsnummer med "SE" före och "01" efter. Kontrollera att det är korrekt här:
    http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

    Fyll i Googles VAT-nummer på sida 2 i den periodiska sammanställningen och summan av försäljningen inom EU i rutan "Värde av tjänster per köpare/mottagare".

    Periodisk sammanställning ska in antingen varje månad eller varje kvartal.
    Regeln är:
    • varor varje kalendermånad
    • tjänster varje kalenderkvartal
    • både varor och tjänster varje kalendermånad
    Om du bara säljer appar och andra elektroniska tjänster så är det kvartalsvis rapportering som gäller.

    Datum för periodisk sammanställning varierar lite beroende på helgdagar, men i alla fall i år så är det 25-28 om du använder e-tjänsten. Se alltså till att få in den till den 25 så är det aldrig några problem.
    Om man redovisar kvartalsvis så blir det alltså i april, juli, oktober och januari som gäller.


    All feedback och felrapportering är välkommen!
     
    b.lindahl, bernard och pulsar gillar detta.
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag lägger upp en liten varning här kring hur moms hanteras i bokföringsprogram. Jag kör Speedledger och har bokfört min försäljning inom EU på konto 3308 vilket har momskoden 150. Det innebär att 25% moms ska dras (kontot tillåter moms, dvs. det är inte tvingande). När nu bokföringsprogrammet kollar på mina transaktioner så saknas ju då momsen för det jag bokför på konto 3308 eftersom Google hanterar det åt mig. Bokföringsprogrammet är inte alls nöjt och det är ju ganska skönt med ett nöjt bokföringsprogram.

    Enklaste lösning är att lägga till ett nytt konto, exempelvis 3309 "Försäljning tjänster till annat EU-land, momsfri" och ta bort momskoden i bokföringsprogrammet.

    Är det någon som har ett bättre förslag?
     
  12. joelpecan

    joelpecan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    e7andy och andra, tack så mycket för värdefull information! Jag har precis lämnat in ansökan om att starta enskild firma. Jag kommer att ha nytta av denna tråd när jag sätter igång med bokföringen. En fundering: Är det beskrivna sättet för att bokföra appköp anpassat för bokslutsmetoden? Blir det mycket krångligare om jag använder mig av fakturametoden istället?
     
    bernard gillar detta.
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag använder kontantmetoden (bokslutsmetoden) och där fungerar det ju alldeles utmärkt. Jag bokför när jag får pengarna.

    Vad blir skillnaden om man använder fakturametoden? Innebär det att man ska bokföra varje enskild försäljning som en fordring? Det blir väldigt svårt att hantera och innebär att man bokför hundratals och kanske tusentals transaktioner beroende på hur populär appen är. Det är nog i så fall rimligt att bokföra varje dags transaktioner som en klump på samma sätt som en butik redovisar sina dagskassor.
    Om jag hade använt fakturametoden så hade jag i det här fallet förenklat allt och använt kontantmetoden och klumpat ihop all försäljning till en enda transaktion med hänvisning till att det är Google som sköter försäljningen och rapporterar en gång i månaden hur det gått.
    Enklast är att man ringer till Skatteverket och frågar hur man ska göra.

    Om man har en enskild firma som inte har några stora summor i rörelse så är det bara massor av onödigt extraarbete att köra fakturametoden.
     
    joelpecan och bernard gillar detta.
  14. joelpecan

    joelpecan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag hade tänkt att det kanske räckte med att bokföra hela summan från Google som en enda fordring, med fakturametoden, alltså att "klumpa ihop all försäljning". Men även om man gör på detta vis blir det ju en del merarbete. Vid försäljning av appar skickar jag ju i egentlig mening ingen faktura till Google, utan de sätter in pengar direkt på mitt konto. Med fakturametoden skulle man då, som jag har förstått det, bokföra en fordring när man får pengarna från Google och sedan omedelbart bokföra fordringen som betald. Alltså ett extra steg vid varje utbetalning från Google.

    Jag håller med om att kontantmetoden verkar vara smidigare, och har nu bett Skatteverket ändra i min ansökan.

    Förresten, angående fakturor: Är det så att man egentligen ska skriva ut en faktura via Google Payments Merchant Center och skicka till Google Ireland inför varje månadsutbetalning? Denna "faktura" sparas sedan som verifikation till bokföringen.
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är meningslöst att bokföra en fodring om du nollar den med nästa verifikat direkt.
    Du måste inte heller skapa en faktura att bokföra eller skicka iväg.
     
    joelpecan gillar detta.
  16. joelpecan

    joelpecan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ok, tack för hjälpen! Nu återstår bara att avvakta besked från Skatteverken för min del.
     
  17. svenhenrik

    svenhenrik Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, ny företagare här som försöker få rätsida på det här med skatten. Tack för en ovärderlig forumtråd och fina spreadsheets!

    Stämmer verkligen detta? Jag har tolkat de nya förhållandena så att mina affärstransaktioner bara är mellan mig och Google, dvs enskilda appförsäljningar till slutkund torde vara irrelevanta? Den "faktiska försäljningen inom EU" skulle med andra ord bara vara min försäljning till Google.

    Jag kanske bara är naivt optimistisk? :)
     
  18. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I en version av mitt spreadsheet så hade jag klumpat ihop all försäljning (inom och utom EU) som en enda post, men på grund av att man ska skicka in en periodisk sammanställning för försäljningen som Google gjort åt mig inom EU så bröt jag ut det igen.

    Om periodisk sammanställning: https://swedroid.se/forum/threads/e...d-app-foersaeljning.64885/page-7#post-1704241
     
  19. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    För att lösa det här så har jag lagt till en ny flik som heter "settings". Där har man nu möjlighet att ändra kontonummer och kontobeskrivning för bokföringskontot för försäljning inom EU.
    Jag ändrade även där till mitt nya bokföringskonto 3309 som är försäljning inom EU utan moms.
     
    pulsar gillar detta.
  20. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Lysande, missade varför och fick lite huvudbry när jag inte kände igen mig med 3309 först. Smart. Gjorde så med. Men innan jag fattade det trodde jag att jag bara saknade kontot pga för gammal kontoplan eller så så för 2016 tog jag och ändrade till BAS 2015. Där är dock konto 2617 borttaget såg jag nu.

    Däremot är 2614 listat som ändrat namn och uppdaterad instruktion. Någon som om man bara ska ta 2614 istället numera? Heter numera något som känns mer allmänt (konsolidering av konton?): "Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25 %"