En guide hur man bokför/deklarerar Android app försäljning

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 1 feb 2012.

  1. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    2614 verkar vara rätt konto istället för 2617 som är borttaget. Jag har lagt till det på settings-fliken.
     
    pulsar gillar detta.
  2. saeys

    saeys Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej, jag (mitt företag) har sålt en app i Norden sedan i höstas och bokföringen och deklarationen funkar bra. Nu tänkte jag börja sälja till resten av EU och utanför EU och utifrån Googles info om skatter och moms blir jag lite förvirrad. Jag ses ju som säljare av appen till Google (och Apple) som säljer vidare till slutkund, och t ex inom EU blir det rätt tydligt iom att Google tar hand om momsen. Men vad gäller för övriga länder när de skriver så här: "Om du erbjuder appar i ett annat land än de som anges ovan ansvarar du själv för att ta reda på vilken momssats som gäller för dina appar i respektive land, och för att betala in momsen till berörd skattemyndighet". Ses jag som försäljare direkt till slutkund för de övriga länderna? Hur ska jag hantera skatten när jag säljer appar dit?
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Digitala tjänster anses vara omsatta i köparens land. Alltså är det momsen i det landet som ska betalas i det landet. Du får själv kontrollera momsreglerna för varje enskilt land.

    Jag har blundat för detta.
    Jag sköter dock mina periodiska sammanställningar och EU-momsen plikttroget.
     
  4. saeys

    saeys Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Oj... :ehm: Nu vill inte jag själv blunda för något, för ny i gamet som jag är så vill jag inte riskera råka ut för tråkigheter längre fram. Då låter jag hellre bli att sälja androidappar till dessa övriga länder. Å andra sidan så hör USA dit, och det är en potentiellt stor marknad. Eller gäller speciella regler för appförsäljning i USA, tänker närmast på blanketten W-8BEN för att enligt google "undantas från kraven på skatterapportering i USA". (Vanliga frågor och svar)

    (medveten om att jag glider lite utanför topic här, hoppas det är ok)
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Just W-8BEN gör man i Developer Console så det är en lätt sak att göra. Den har jag gjort och fyllt i alla övrigt information om mitt företag med VAT-nummer etc.
     
    bernard gillar detta.
  6. hanssv

    hanssv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Nu på semestern tänkte jag fixa bokföringen för första halvåret (ja, jag vet att man kanske borde göra det oftare, men i april orkade jag inte i samband med den periodiska sammanställningen). Har en enskild firma. Hursomhelst så upptäckte jag att Google inte längre verkar skapa några "EU VAT Invoice", dvs jag hittar ingen faktura på den avgift jag betalat till Google Play. Jag hittar dessa t.o.m. mars, men inte senare. Någon som hittar dem?

    Eller hur gör ni andra här? Det är inga stora summor det handlar om, avgiften blir nån 50-lapp i månaden, men det är lite trist att inte kunna göra rätt ens när man försöker! Jag kan bokföra kostnaden utan att ha fakturan, men det känns också lite tveksamt?!
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @e7andy@e7andy har du koll på det?
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Google tar hand om momsen vid appförsäljning och sköter det. Förmedlingsavgiften är momsfri och omvänd skattskyldighet gäller. Jag räknar fram den ingående momsen och kvittar bort den mot utgående moms så den blir noll.
    Det du gör är att fylla i din försäljning i den periodiska sammanställningen.

    Jag sökte runt lite bland andra som skrivit om hur man bokför appförsäljning och de flesta håller med om att det är så man fortfarande gör. Det är inte helt lätt så det finns lite olika alternativ.

    Var hittar du EU VAT Invoice?
     
    bernard gillar detta.
  9. hanssv

    hanssv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Google payments center > Subscriptions & services > Manage > View transactions
    där ligger det t.o.m. mars "EU VAT Invoice" vilket är ett lite konstigt namn på det som egentligen är förmedlingsavgiften. Eftersom det är en utgift som jag trots allt har "betalat" vill jag ta med den i bokföringen - så jag inte behöver betala ännu mer skatt... Nedan en sådan post från bokföringen, problemet är att jag nu saknar underlaget.

    För momsredovisningens skull är det ju mer av akademiskt intresse eftersom förmedlingsavgiften som sagt är momsfri.

    Kod:
    2018 Övriga egna insättningar                            0   319.2
    2614 Ugående moms omv. skattskyldighet, 25%              0    79.8
    2645 Beräknad ingående moms på förvärv fr utlandet    79.8       0
    4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25%       319.2       0  
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag förstår nog inte riktigt vad du vill göra. Du bokför inköpet av förmedlingstjänsten som inköp av tjänst så den minskar resultatet. I ditt fall 319.2 kr vilket är utan moms. Tjänsten är momsfri så du har inte betalat någon moms. Det du ser är en ren redovisningspost.
    Du har betalat 319,20 kr. 25% av det är 79,8 kr. Det gör att förmedlingstjänsten kostar 319,2 + 79,8 = 399 kr inkl. moms. Du har endast betalat 319,20 kr, dvs. utan moms.

    Momsen är beräknad utifrån avgiften du betalat. Underlag för avgiften har du dina earning reports som du enklast hittar i Google Play Console. I Payments center så var inte sorteringen särskilt vettig.
     
  11. hanssv

    hanssv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Det jag försökte göra var att hitta ett vettigt underlag till inköpet av förmedlingsavgiften (som mycket riktigt ska minska resultatet!) som inte innebar att jag behövde göra något jobb :-) Men om det inte går så är det ju en smal sak att räkna ut den utifrån data från Google Play Console (eller enklare som en faktor av den inkomst som jag får utbetald från Google...)

    Så om jag fattar dig rätt, om jag betalt X kr i förmedlingsavgift skall jag bokföra (X * 1.25) och dra av och lägga till moms enligt den omvända skattskyldigheten? (Jag klarade i min glans dagar av att lösa Schrödinger-ekvationer, men ekonomi/bokföring är ta mig tusan en meta-nivå svårare...)
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du skrev ovan en kontering som jag tyckte såg bra ut. Inköp av tjänst på ett konto och moms in och ut på två momskonton och sen betalning mot bank eller egen insättning.

    Det är inte lätt att bokföra appförsäljning. Jag har tagit fram en uträkning som verkar rätt och det finns flera andra som har gjort likadant, men det betyder ju inte att det är helt rätt.
     
  13. hanssv

    hanssv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Ja, det är mer än lovligt invecklat, när jag började läste jag på lite - bl.a. här, men gillade även sammanställningen Sälja appar — ett skattemässigt perspektiv – Markus Svensson – Medium - slutsatsen blev (använder kontantmetoden) ungefär densamma som din. Valde sen en variant och körde på den 2016 och 2017 - inbegrep ett liknande spreasheet. Sen började jag leta genvägar och hamnade på sidospåret med "EU VAT Invoice", men jag får fortsätta med mitt spreadsheet...

    Insåg även att jag "fuskat" lite med den periodiska rapporteringen till Skatteverket, där har jag använt samma period som för Googles utbetalningar vilket egentligen innebär att försäljningen redovisas en månad för sent (2017 kom jag ialla fall ihåg att lägga på försäljningsavgiften!)... Kanske läge att rätta till det också om jag ändå ska anstränga mig att göra rätt.

    Stort tack för tråden hursomhelst, jag ska försöka återkomma med en beskrivning av mitt workflow för bokföring när jag trimmat in det, ju fler beskrivningar desto bättre känns det som.
     
    bernard och e7andy gillar detta.
  14. hanssv

    hanssv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Nu har jag laddat ner min "intäktsmånadsrapport" och någonting har ju definitivt ändrats från mars och framåt. Innan dess har jag två rader per försäljning, en Charge och en Google fee men från april och framåt har jag endast en rad (förutom en försäljning utanför EU där det fortfarande är två) - Charge. Summan blir densamma, men nu har jag absolut inget bokföringsunderlag för den avgift som jag "betalt" till Google :(

    Är det någon inställning som jag har pillat på eller är det Google som helt enkelt har ändrat något? Och isåfall hur påverkar det mig? (Får väl erkänna att jag inte har hunnit ge varken appen eller GooglePlay riktigt så mycket kärlek som man kan önska senaste halvåret...)

    EDIT: Blir ingen större skilnad på summan för mig/firman, men det kommer ju faktiskt att påverka försäljningssumman som jag rapporterar till SKV i min periodiska raportering?!
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du har rätt. Jag har missat det helt och bara kört på med mitt kalkylark.

    Google drar av förmedlingsavgiften direkt från försäljningspriset vilket gör att istället för att redovisa en intäkt för försäljning och en kostnad för förmedlingsavgiften så blir det bara en intäkt med avgiften avdragen. Slutresultatet blir det samma och det påverkar inte oss säljare.

    Blir det någon skillnad för Google då? Den periodiska sammanställningen antar jag är till för att rapportera till Skatteverket hur mycket Google ska betala i moms.
    Det är moms på appar som ska betalas in av Google eftersom det är moms pålagt.
    Förmedlingstjänsten har dock ingen moms pålagd så därför finns det ingen moms som ska betalas in.

    När vi bokför och gör våra periodiska sammanställningar så är summan av app utan moms med förmedlingstjänsten avdragen. Det borde göra att vi rapporterar in för lågt belopp till Skatteverket i den periodiska sammanställningen.

    Stämmer mitt resonemang eller har jag gjort något fel?
     
    Last edited: 29 aug 2018
  16. hanssv

    hanssv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Det ser ut som precis samma slutsats som jag kom fram till. Dvs för mig spelar det ingen roll om jag bokför en försäljning för X kr och en avgift på X*0.3 kr eller bara en försäljning för X*0.7 kr, däremot kommer jag att rapportera X*0.7 istället för X till Skatteverket i den periodiska sammanställning.

    Men frågan är om det inte blir rätt på det stora hela, Google har ju sålt en tjänst till mig för X*0.3 och den som köpte appen har ju betalat X så det verkar kanske rimligt att jag rapporterar att jag sålt för X*0.7 för att det ska bli ett nollsummespel?!
     
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ärligt talat så bryr jag mig inte om det för det drabbar inte mig. Vi har inget annat underlag så vi kan inte rapportera något annat. Vi får ju inte hitta på siffror.
    Fast det skulle vara lite intressant att förstå hur det är tänkt att fungera och om det är rätt.
     
    hanssv gillar detta.
  18. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Hmm Brexit, kräver en liten ändring att exkludera GB, right?
     
  19. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    På tal om det hela här. Enligt den här länken:
    Bokföra försäljning av App via Google Play | Småföretagarens hjälp i moms- och skattedjungeln

    ... så ska man bara titta på totalen av allt per payment? Inte gå in på enskilda transaktioner som i detta kalkyl-arket. Vi är inte inblandade i de enskilda transaktionerna.

    Allt är med eu-moms till Irland(!), inte GB som jag trott för google play (ad sense/admob är Irland tydligt men annat VAT, eller är det samma att man ser fel på utbetalningen tro och det är samma VAT för admob med?).

    Så ingen ändring för oss efter brexit heller då eftersom allt är Irland, för kontering/bokföring? Periodisk sammanställning likaså.
    Moms vid försäljning av appar via App Store till UK efter Brexit | Småföretagarens hjälp i moms- och skattedjungeln

    Ska jag sluta med det här excel-arket som bryr sig om individuella transaktioner med andra ord? :)
     
    Last edited: 18 apr 2021
  20. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Yes. Jag har uppdaterat hos mig. Jag försökte hitta vilken länk som gäller, men det har blivit några stycken och de länkar till gamla dokument (jag har skrivit OLD i titeln på dem).
    Jag lägger med en länk till aktuellt dokument om någon är intresserad, men nedstående förändrar allt: Google Play Payout Calculator (wallet)

    Nedstående som du länkar till är ju väldigt intressant och förenklar mycket. Reglerna och tolkningarna förändras över åren och det är inte lätt att hitta ändringarna. Som företagarna blir man ju inte meddelad om det eller att någon berättar om man gör rätt eller fel. Så hittar man en metod så kommer man fortsätta med det tills man råkar stöta på en annan metod som kan vara mer rätt, men det kan ju ta några år.

    Det låter jättebra att slippa skilja på länder.
    Jag får kolla på det lite mer sen när jag bokför april månad. Det jag undrar är hur man hanterar avgiften som Google tar. Det sågs ju tidigare som ett inköp av tjänst med moms, men enligt momsens.se så bryr man sig inte om det utan det är pengar på kontot som bokförs mot försäljning inom EU och inget annat.

    Det innebär att man egentligen inte alls behöver titta på ekonomiska rapporten från Play Store utan det räcker med att titta på utbetalt belopp och bokföra det.

     
    bernard och pulsar gillar detta.