Ersätta linjär-TV eller inte

Diskussion i 'Android TV' startad av Tobbis, 19 jan 2018.

  1. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag kör fortfarande på med linjär-TV hemma och har senaste åren kört med TiVo från ComHem. Ska nu få in Öppen Fiber till lägenheten och kommer nog i samband med det passa på att kasta ut ComHem för gott, både när det gäller TV-leverantör och bredbandsleverantör.

    Själv tittar jag inte så mycket på TV utan hade nöjt mig med HBO, Netflix och lite SVT-play emellanåt. Däremot har jag en sambo som tittar rätt mycket på TV och sitter ofta och zappar runt mellan lika kanaler och kollar på allt mellan himmel och jord.

    Jag försökte sälja in konceptet med att skippa linjär-TV för något år sedan och vi provade då D-play en månad via Chromecast för att sambon fortfarande skulle ha tillgång till de vanliga kanalerna och ha möjlighet att zappa runt. Detta var ett totalt fjasko då D-play:s app är under all kritik. Nu har jag däremot skaffat mig en Android-TV och tänkte ta nya tag.

    Min fråga är: Finns det något smidigt sätt där man kan få in programmen från t.ex. TV3, TV6, Kanal 5, Kanal 9 m.m. i Android-TV utan att köra linjär-TV? Om det inte finns det utan vi "tvingas" skaffa TV via fiber/bredbandet, måste man då ha en separat box eller finns det en mediaomvandlare som gör att jag kan få in en antennkabel in i TV:n och använda TV:s mottagare?
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Har du kollat in Telia Play +?

    Det kostar 149kr/månaden för ett helt gäng kanaler inkl en del olika play tjänster. Det kräver dock att du redan är kund hos Telia. Vet ej hur det ser ut med app till Android TV men det finns till telefon/surfplatta med cast stöd. Till Apple TV finns den en riktigt app och då fungerar det ungefär som vilken modern digitalbox som helst.
     
  3. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Intressant tråd!
    Jag ska ringa idag och avsluta Canal Digital. Tycker det fungerat bra men tittar väldigt sällan på linjär TV och har Com Hem ("Kabeltv") i väggen som backup. Dock antar jag att bildkvalitén på den kommer vara kass. Hur mycket hjälper en CA modul i TVn, vill minnas att Com Hem har några kanaler digitalt i mitt område men är osäker.

    Vad gäller att övertyga frun så gick det ganska enkelt. Vi pendlar lite mellan olika playtjänster och har fler serier att se än vi kan hinna med, och Sveriges Mästerkock finns på TV4 Play :)
     
    bernard gillar detta.
  4. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Bra tips, ska kika in det. Vad jag kan se så kräver det inte att man redan är kund hos telia?

    Avslutar ComHem så kommer vi fortfarande ha "gratis-versionen" kvar som backup, för oss innebär det det analoga grundutbudet (SVT, TV4, TV6 och lite till kanske). Med abonnemang och CA modul kan man få allting digitalt. Ibland ingår även digitalt grundutbud utan abonnemang.

    Vi har egentligen också fler serier än vad vi hinner med, linjär-TV:n används mer som ett tidsfördriv när man inte orkar dra igång en serie utan bara vill titta på något hjärndött. Men å andra sidan kanske det är ett beteende man borde vänja sig av vid :)
     
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Hm kanske jag som hade fel där angående att man var tvungen att vara kund redan. Men iaf jag tycker tjänsten fungerar bra och har många kanaler, dock saknas 3an.
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Med Viaplay får du deras vanligaste kanaler även som live-kanaler och även Viaplay film.

    Annars finns tjänsten Sappa.se där man kan skräddarsy sin tv-tjänst rätt bra om jag inte minns helt fel. Använder dock ej den tjänsten själv utan kör på med Viaplay,Netflix,HBO mm.
     
  7. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Visade sig att jag inte har några digitala kanaler i grundutbudet trots att jag vet att vi skulle ha det (var delaktig i avtalet som vi tecknad för några år sedan). Men spelar inte så stor roll.

    Känner igen det där med slötittande, synd att det inte finns en app som samlar Play-kanalerna på ett enkelt sätt.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    "Om du avslutar dina abonnemang hos Telia (undantaget Telia Bas) kommer ditt tv-paket till Play+ samtidigt att avslutas" enligt Köp Play+ Blandat - Tv-paket - Telia.se Uppfattar jag som att man behöver ha någon sorts abonnemang hos Telia men det räcker nog med en mobiltelefon eller något.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant! Kände inte till Sappa, så jag kollade på deras Android-klient, men den har tyvärr inte stöd för Android TV. Grrrrr. Förstår inte varför det skall vara så svårt. Sappa verkade inte ha Cast-stöd heller, så man kan inte komma runt begränsningen den vägen.

    Magine TV gillade jag. De hade en hygglig Android TV-klient, stöd för casting och rätt bra utbud (de saknade dock både kanal 3, kanal 5 m.fl. MTG-kanaler).


    Men inom en månad eller två skall Canal Digital lansera en Digital-TV-Box med Android TV. Jag gissar att det blir optimalt för de som vill kombinera Android TV med linjär TV, som TS så elegant uttryckte det.
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ah det skulle vara för android. Missade den biten helt. :-)
     
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Fick precis detta med erbjudande från julaklubben. Vet ej om det kan vara något, ny tjänst.

    HomeTV
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. De verkar inte ha TV-kanaler?

    Finns någon Android/Android TV-app? Jag hittar inget på Google Play.
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja nej det verkar bara vara serier och film som så många andra tjänster. Hittar heller inget på gplay.

    "Smart TV, PlayStation, Xbox, Chromecast, Apple TV - via webben" ska det fungera på iaf. Återstår att se om det kan vara intressant.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag letar fortfarande efter ett billigt sätta att få discovery kanalerna via internet helst via android tv men något som inte kostar 400 kr i månaden... Men saknar Discovery som fan... har inte haft tillgång till dom kanalerna nu på typ 10 år.. men brukar alltid vara spännade saker att se där.

    Vi får se hur hur Bredband2 sammanslaggning med Comhem kommer påverka ?
    Jag antar båda varumärkena kommer finnas kvar ? Men jag tror fiber nätet har större möjlighet att leverera tex 4K eller 8K tv i framtiden... Vet inte vad deras plan är. Men comhem har fortfarande monopol på många delar av landet på både internet och tv, det här 3 hål i väggen tror...dom satsa väldigt mkt pengar på det...
     
  15. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Synd att det inte är mer utbrett med lagliga IPTV lösningar (handlar väl om licenser hit och dit), är lite beroende av BBC så det hade varit nice.

    Sa upp Canal Digital för något år sen men "föll tillbaka" lite och skaffade Boxer 8 kanaler för 99kr/mån under black friday. Så barnen får boomerang/cartoon network och jag BBC Brit.

    Men det är inte på speciellt ofta. Netflix nyttjas betydligt mer.
     
    bernard gillar detta.
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Du menar väl Boxer? Com Hem förvärvar Boxer
     
  17. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
  18. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 056
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är ju längesen som comhem köpte boxer, tror han menar sammanslagningen av comhem och tele2 som ju är på tapeten just nu om konkurrensverket godkänner den.
     
    Buzz gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  20. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ja Canal Digitals satsning verkar lovande, håller tummarna för att de även släpper en fristående app till android TV så att man inte blir bunden till deras box.